Mijn kat van 8 jr gaat ineens binnen plassen. Hij is niet incontinent. wat moet ik doen?

Toegevoegd na 6 minuten:
nee , geen blaasontsteking.
ik heb het idee dat hij het expres doet!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Naar de dierenarts - hij heeft misschien blaasonsteking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede kans dat hij een blaasontsteking heeft, en misschien ook wel gruis.
wees alert op een verstopping, dat is een spoedgeval.
voor nu; zet de kat in de badkamer, verwijder kleedjes, en doe de stop in de afvoer(en).
geef hem een bakje blikvoer vermengd met wat water, en een bakje water, eventueel smakelijk gemaakt met een scheutje koffiemelk.
de kat moet drinken en plassen.
zet een bak of teiltje neer wat je hebt omgespoeld met heet water zonder reinigingsmiddel.
vul de bak met een in stukken geknipte vuilniszak, zodat hij wat te graven heeft.
lever het plasje zo vers mogelijk in bij de dierenarts, en laat nakijken op ontsteking en gruis.
ik heb hier onlangs 6 euro zoveel voor betaald.

wat schoonmaken betreft; eerst een sopje van biotex groen goed in laten weken, spoelen, en nabehandelen met schoonmaakazijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
reactie op je toevoeging: alleen een dierenarts kan bepalen of het al dan niet een blaasonsteking is, al dan niet met gruis.
altijd eerst medische oorzaken uitsluiten voor je aan gedragsproblemen gaat denken is de gouden regel.
Rieneke1
14 jaar geleden
Meestal is de oorzaak een blaasontsteking. Katten kunnen het echter ook 'expres' doen als iets ze niet bevalt. Ik ken iemands wiens kat in de koffer pieste als ze op vakantie ging. Meestal is het dan wel duidelijk dat ze ergens niet tevreden over zijn, en dan moet je dat oplossen. Kom je er niet uit? -> Dierenarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kat heeft dat ook kort gedaan. Ik was toen overgestapt op een ander voer en blijkbaar kon ze de plas slechter ophouden. Ik zou toen ook zweren dat het expres was want ze keek me gewoon aan en ging dan hurken om te plassen, maar toen ik weer naar mijn eerdere voer overstapte was het over (geef normaal duurdere brokken royal canin, en was ivm nood even overgestapt op goedkoper supermarktvoer)

Ik denk ook dat het blaasgruis kan zijn. Als ze wat ouder worden, dan kan dat de kop op gaan steken. Dat moet door de dierenarts onderzocht worden. De behandeling is meestal met speciaal voer.

Daarnaast zijn er nog talloze andere redenen te bedenken. Sommigen zijn medisch, maar ook qua gedrag kan er iets aan de hand zijn.
Mijn dierenarts heeft 1 keer per week speciaal spreekuur voor katten met een gedragsdeskundige voor katten. Misschien is zoiets een idee? Dan kun je wat dingen uitproberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorzaak kan ook eenvoudigweg een vieze kattenbak zijn!
Mijn kat wordt steeds kritischer: als er een plasje in de bak ligt, doet hij het volgende in huis, het liefst demonstratief naast mijn stoel.
Oplossing: koop eens duurdere korrels en maak de bak grondig schoon met een sopje. Succes.