Hoe komt het dat mijn kat niet bij me op schoot wil liggen?

Als ik haar wil pakken dan glipt ze altijd onde mijn arm vandaan , ik kan haar wel aaien als ze op een stoel ligt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
50.2K

Het beste antwoord

dit kan van meerdere factoren afhangen.
allereerst heeft iedere kat zijn eigen karakter.
sommige katten zijn erg op mensen gericht, sommige zijn liever op zichzelf.
dan is er de socialisatie.
zo tussen de derde en de achtste week van hun bestaan wordt er op het printplaatje van hun brein vastgelegd wat normaal en goed is, een houvast voor hun verdere leven.
als jouw katje in die tijd nooit of zelden op schoot is genomen, zit het niet echt in het systeem van de kat.
uiteraard kunnen katten ook op latere leeftijd nieuwe dingen leren, maar dat gaat moeizamer en langzamer.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Sommige katten houden gewoon niet van op schoot liggen. Het zijn dieren met een eigen persoonlijkheid, dat is wat ik zelf juist zo leuk vindt aan katten.

Dit kan trouwens vanzelf veranderen. Mijn kat wilde eerst ook niet op schoot liggen. Wel was ze graag in dezelfde ruimte als wij, en werd ze graag geaaid.

In de loop der tijd heeft ze steeds meer toenadering gezocht: eerst tegen ons aan komen liggen, later ook op schoot komen. Maar het moet wat haar betreft wel van haarzelf af komen: oppakken en op schoot gezet worden, accepteert ze niet.

Sowieso laat ze vrijwel alleen toe dat ze opgepakt wordt als ze net eten krijgt. Niet dat ze haar nagels uitslaat, maar ze wil wel duidelijk weg. Dat zie ik geen reden om haar lang te dwingen.

Stel je voor dat jij samen zou leven met wezens die wel tien keer zo groot zijn als jij: zou jij het dan automatisch leuk vinden om zomaar opgepakt te worden en verplicht op één van die wezens te moeten liggen? Zelfs als je die wezens aardig vindt, vind je dat niet vanzelfsprekend leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouch, wat een knoepert van een d/t-fout!
Katten zijn zeer duidelijk in hun gedrag. Sommigen willen wel en anderen willen niet bij iemand op schoot liggen. En soms wel bij de ene persoon en niet bij de andere persoon.

Het laatste wat je moet doen is proberen de kat oip schoot te krijgen: Dan wil ze zowieso niet, tenzij het een hele makke kat is die eigenlijk altij alop schoot zit.

Het beste kan je gewoon rustig gaan zitten en de kat negeren. Grote kans dat ze zo opeens op schoot springt, als ze aan je gewent is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aai haar als ze op een stoel ligt, als ze er van op aan kan dat je haar bewegingsvrijheid niet zal belemmeren komt ze vanzelf bij je op schoot. Dat kan een jaar duren of vijf jaar, maar als je haar de keus laat en haar respecteert komt ze een keer over de brug.
Ik heb meerdere 2e hands katten (en gehad) en soms duurt het lang om hun vertrouwen te winnen, maar tot nu toe is het altijd gelukt, maar nooit iets forceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige katten willen nu eenmaal niet graag op schoot. Je kunt het wel stimuleren door de kat regelmatig bij je op schoot te lokken met wat lekkers, beloon de kat als deze op schoot gaat staan/zitten e.d.. Verder de kat vooral niet tegen houden als deze weg is, want dit werkt averechts.