Morgen krijg ik een pup. Wat is het belangrijkst om te weten ? (zie uitleg)

Morgen krijgen wij een pup van 8 weken in huis.
Wat moeten we weten ? Moet hij dan nog naar de dierenarts? dit is er al gebeurt : geent
-ontwormt bij 4,6 en 8 wkn
-gechipt
-en in het bezit van een europees paspoortje
ze zijn nagekeken door de DA en gezond verklaard

Ze zijn van een collega van mijn vriend dus geen broodfokker. Hij doet ze weg omdat hij gaat verhuizen naar het buitenland . Het gaan om een amerikaanse stafford

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (10)

wees je bewus dat honden vanaf kleins af aan opgevoed moeten worden - dat vraagt tijd en energie.

Toegevoegd na 1 minuut:
en uiteraard : uitlaattijd.
veel sterkte en geluk met de kleine!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch naar de Da gaan. Heb ik ook gedaan

Zorg voor een goede bench en laat hem in het begin bij je slapen in een bench.
Zet deze langzaam wat verder weg. Zo leert hij alleen zijn.

Zorg voor goede evenwichtige pup voeding en voldoende water (ALTIJD) wat speeltjes en een kleed in de bench.

Straf een hond niet als hij iets langer dan 30 seconden geleden gedaan heeft.
De hond snapt dan de logica niet van de straf met het feit.
Ga hem dus niet met zijn neus in plas stopen als hij al eerder heeft geplast, enkel als je het ZIET gebeuren.

Als je de hond wat leert, roep hem, lok hem en beloon pas NA succes. en ga naar een puppy cursus. Roep maar 1 keer anders denkt de hond dat het na meerdere keren pas hoeft en leer hem niet te veel.

Direct van bank weren, niet bij je in de buurt als je eet.
En laat hem niet lekker aan je handen knabbelen, hoe leuk ook. bijten mag niet bij mens ook niet speels!

En denk er om een hond spreekt geen Nederlands, dus hij snapt niet wat je zegt. Spreek bemoedigend op een wat hogere toon en boos wat lager.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg voor morgen in ieder geval voor een veilige, rustige omgeving. Geef de pup zijn eigen plekje, bijv bench of mand, en zijn eigen speeltje of kleedje van het nest.

Dan zou ik toch een afspraak maken bij een goede dierenarts in de buurt.
Het is fijn als je dierenarts je hondje al vanaf puppy kent. De pup wordt nog eens van top tot teen nagekeken dus weet je meteen alles, en alle vragen die je nog hebt kan je daar natuurlijk het beste stellen.
Onze dierenarts weet altijd precies over welk hondje het gaat als we bellen en kent haar vanaf de eerste dagen dat ze bij ons was, en dat is een prettig idee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Sn00piiy;

Veel goeie tips al. Een hele moeilijke; wees vooral niet TE lief voor je pup. Een opgroeiende hond heeft duidelijkheid nodig. Juist in de eerste weken moet duidelijk worden wie er het baasje is. Als je alles wat het beestje in alle speelse onwetendheid fout doet maar leuk gaat vinden heb je er een extra taak aan het dier weer dingen af te leren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de bruut moet uithangen, maar zoals al eerder gezegd: fout gedrag direct en duidelijk aanpakken. En als je nu goed met je stem werkt heb je daarmee je hond voor de rest van zijn leven onder controle. Vooral niet slaan, daarvan worden ze schuw en soms zelfs agressief. Wat bij mij altijd erg goed hielp als een van mijn honden te ver ging was direct na de 'misdaad' zachtjes het nekvel pakken en licht schudden terwijl je met de 'boze' stem 'nee' of 'foei' zegt. Dus niet aan het nekvel sleuren of slingeren, gewoon licht vastpakken. Op deze leeftijd herinneren ze zich nog dat de moederhond dat ook zo deed en die handeling associëren ze met gezag, en op den duur jou dus ook. En vooral veel genieten, lekker laten spelen met andere honden (niet bang zijn voor een beetje of een snauw), en lekker socialiseren. Veel plezier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst, voordat je die onzin gaat geloven dat jij allemaal dominante handelingen moet gaan uitvoeren over je pup omdat hij dan niet meer naar je gaat luisteren, lees de artikelen bij de bronnen!

Ik ben momenteel bezig met een app voor Android, waar veel informatie komt te staan over honden. Het is compleet in het Nederlands trouwens, dus af en toe de Market checken als je Android hebt.

Allereerst, leer de hond delen, bij alles wat hij in zijn mond heeft lok je hem naar je toe met een vriendelijke, ietwat hoge stem: "Hé, wat heb je daar? Laat het me eens zien?". Ten eerste zal je pup zo snel leren apporteren, en ten tweede zal je zo baknijd voorkomen door dit niet alleen met speeltjes te doen, maar ook met voedsel.

De hond moet natuurlijk ook zijn naam kennen! Zijn naam moet je maar voor één ding gebruiken: Zijn aandacht op jóuw richten. Metéén! Het is belangrijk dat je dan dit "Spelletje" met hem doet:

Je snijd kaas in héle kleine stukjes, het gaat immers om de smaak. Geef een stukje kaas aan hem, en terwijl hij kauwt, roep je zijn naam. Doe dit 20x achter elkaar. Roep nu zijn naam zónder dat hij een kaasje in zijn mond heeft. Gegarandeerd dat hij opkijkt, geef hem dan een kaasje. Breid dit weer qua afleidingen uit, zodat hij uiteindelijk ook bij honden naar je kijkt als je zijn naam roept.

Hierkomen vinden baasjes tegenwoordig ook moeilijk, raar genoeg! Doe hetzelfde spelletje als bij zijn naam, alleen, in plaats van zijn naam te roepen, roep je: Hier!. Als je dat dus 20x met het kauwen hebt gedaan, neem je afstand(Een paar meter) draai je je met je rug naar je pup, en steekt je arm met het kaasje in naar achteren richting de hond. Roep dan "Hier!". De hond zal gegarandeerd komen, geef hem tijd. Zodra je voelt dat hij aan het kaasje zit, trek je je arm iets omhoog, over zijn hoofd. Nu zal hij gaan zitten. Geef het kaasje. Zo zal hij de smaak van kaas gaan verbinden met hierkomen en voor het baasje gaan zitten. Gebruik dit commando álleen als je zéker weet dat je hond komt! Wes onvoorspelbaar en beloon onverwachts! Dus niet élke keer belonen.

Verder staan Staffords erom bekend dat ze vals zijn, niet dus. Ik ken een handje vol Staffords, en allemaal zijn ze even lief, ook tegen honden! Wel hebben ze de neiging om als ze aan het puberen zijn, om te slaan tegenover honden! Het enige wat je dus kan doen op dit moment is: Socialiseren, socialiseren, socialiseren!
Meer in de reacties!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je hond veel met andere STABIELE honden omgaan! Mijn hond is niet compleet stabiel, en ik vermijd pups dan ook! Waarom? Stel dat het mis gaat, dan heb ík die pup verpest! Dus let goed op de lichaamstaal van de hond! Ook naar de stad gaan(Met draagtas/rugzak zodat hij niet te veel moet lopen, de vuistregel is 5 minuten x leeftijd in maanden, maar meer of minder mag ook) is heel belangrijk! Zorg ervoor dat mensen je hond níet aaien! Hoe cru het ook klinkt, alleen bekende mensen mogen je hond aaien. Waarom? Nu is hij nog schattig, en is een pup. Maar later, als hij groter is, is hij "opeens" een stafford, en zijn mensen bang voor hem. Hij zal omdat hij altijd aandacht heeft gekregen van vreemde mensen, de mensen komen opzoeken. Dan krijg je een geschreeuw omdat die mensen bang voor hem zijn, helaas... Bovendien zal hij zo weten, dat als hij geaaid wordt, hij dat persoon kan vertrouwen. Staffords zijn van nature héle vriendelijke hondjes, dus qua socialisatie doe je niks verkeerd, als je je hond niet in aanraking laat komen met vreemde mensen. Desnoods maak je een label met "Niet aaien" of "Ik bijt" als dat eerste niet helpt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verder, als je de links heb gelezen in de bijlage, even over het bijten van een pup. Je pup is nu 8 weken oud, te vroeg dat hij de bijtrem heeft geleerd in het nest. Jíj moet het hem, als surrogaat ouder, nu leren. Précies op de manier dat honden dat doen. Áls hij je bijt, roep je hard "Auw!" en stop je met wat je aan het doen was met de pup, en je loopt weg. Negeer hem een minuut. Doe dit élke keer als hij bijt. Zo zal hij voortaan wel ophouden, want hij weet dat hij het baasje pijn doet, én dat hij dan even geen aandacht meer krijgt. Als hij bezig blijft, doe je te veel met hem op een dag. Verplichte rust! Voor elk uur activiteit/spelen/rondlopen in de kamer, moet hij 2 uur in de bench slapen! Een pup heeft recht op 18 uur rust/slaap per dag! Ookal piept hij in de bench, na een paar minuten valt hij toch in slaap Als je hond gaat rijden, is dat dus geen dominante handeling, maar juist een teken van overprikkeling. Haal hem van het object/de hond/iemand af, en zet hem dan vriendelijk in de bench, met een snoepje erbij, zodat hij het niet als straf ziet. Dus denk eraan! Als je iets ziet waarvan je denkt: Dit is toch dominant? Er zit altijd een ander verhaal achter. Dominantie bestaat niet. Dominantie is iets voor wolven, niet voor honden. Verder zou je je hond een plezier doen als je hem KVV/BARF/NRV zou geven, google alle 3 deze termen eens, en misschien vind je het wat! Het is meestal zelfs goedkoper als brokken. Pak áls je brokken wilt, tenminste een goed merk, zoals Acana, Taste of the Wild, Orijen, Dog Lovers Gold etc. Hier een mooi artikel over commerciële brokken zoals Pedigree, Bonzo, Frolic en Royal Canin(Supermarkt brokken dus) http://www.vonhausgaea.nl/waarheid.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verder je hond elke 2 á 3 uur 10 to 15 minuten uitlaten! Je hond nóóit straffen! Onvoorspelbaar zijn! Als hij niet luistert, wacht je gewoon tot hij het wel doet. Gewoon stil blijven staan en wachten. Hij vergeet het niet ;-)
NIKS zeggen, niet aan de lijn trekken(Als hij die aan heeft) gewoon wachten. Zo zal hij leren dat hij het wel kan weigeren, maar dat hij het tóch moet doen. Laat je hond vanaf dag 1 loslopen! Dit is zó enorm belangrijk. Je bent het enige bekende in het leven van je pup, dus hij blijft bij je. Oefen een aantal keer met hierkomen, laat hem plassen(Natuurlijk is dat een feest, belonen, juichen!) en poepen(Zelfde verhaal). Laat hem honden ontmoeten. Bovendien zou ik je hond vanalles laten proeven, zo krijg je een hond die niet kieskeurig is, en alles eet! Handig bij het belonen later ;-) Bouw het belonen af zodra je merkt dat je pup het snapt. Snapt hij zit? Dan geef je hem de ene keer wel, de andere keer niet een snoepje. Bouw dit ONVOORSPELBAAR, en zonder een patroon af, tot geen een snoepje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja, en alsof ik het nog moet zeggen: Alsjeblieft mijd de methodes van Cesar Millan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hopelijk vat niemand dit op als een belediging ofzo! Want ik heb álleen iets tegen Cesar Millan. Inderdaad, de roedelmethode werkt, maar naar mijn mening én ervaring werkt mijn methode beter. Ikzelf heb een Witte Herder, welke een énorme Will to please heeft, hoe ze dat zo mooi zeggen. En bij de roedelmethode(Die overigens achterhaald is, een hond is geen wolf, een mens is geen aap en een kat is geen tijger...)
Je kan een mens als een aap behandelen, maar wordt hij daar écht gelukkig van? (Dit natuurlijk bij wijze van spreken).
Een hond is een hond, een hond is géén wolf. Dus waarom behandelen we onze HOND als een miniatuur wolf? Natuurlijk is iedereen vrij om zijn methode te gebruiken, maar dat is niet nodig. Mijn hond mag rustig op de bank, en zal daardoor echt niet aan mijn gezag gaan twijfelen. Je hond rust, stabiliteit en veiligheid geven, dáár gaat het om. Niet om bewust je hond op de laten staan als je langs moet, of om eens op de zoveel tijd flink dominant over je hond heen te hangen. Dáár gaat het mij om, zolang je je hond niet onderdrukt, voldoe je aan mijn methode. Verder straf ik niet, en beloon ik alleen.
zo te zien ben je niet echt vlot met je voorbereidingen.

maak je huis puppy proof, ze zetten overal hun tanden in namelijk.

ga met een amstaff op cursus want het zijn geen honden voor beginners. van het begin af aan op een vriendelijke manier duidelijk zijn. niet laten springen want binnen een paar maand zijn ze groter en is het minder leuk, terwijl de hond niet weet dat ie groter is.

verdiep je in de psychologie van de hond zodat de hond niet door de fouten van een ander een zogenaamd moeilijke hond gaat worden.

om de opvoeding even hier neer te zetten schiet niet op. veel te weinig ruimte, en dit had je bovendien al moeten weten.

voed de hond met zachte hand op. maak er geen krachtmeting van want dit leg je af. deze honden krijgen namelijk een kick van pijn en agressie triggert ze tot meer. daarom zijn het ook vechthonden en kwispelen ze als ze aan het knokken zijn.

tijd dus om je erin te verdiepen want voor een beginner heb je niet zo'n hele slimme keuze gemaakt.

het zijn super lieve honden, en 100% betrouwbaar. maar je moet ze goed opvoeden en zijn dominant naar andere honden. worden ze een paar keer aangevallen door een hond brengt dit de vechter in ze boven bij andere honden die dominant benaderen. hou hier dus rekening mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ons goed geholpen heeft is de pup vanaf dag/nacht 1 in een bench gewoon in de huiskamer, zet heel zachtjes de radio aan dan denkt de pup dat er iemand bij hem is en reageer niet te snel op een kef of piep.
Een oude (eerst een dag aandoen) trui of nachthemd in de bench bij hem doen of een oude lap uit het nest meenemen.
Het eerste half jaar is het belangrijkste laat hem kennis maken met alle dingen bv de stofzuiger, kinderen, langsrijdende brommers, boodschappen karretjes de vuilniswagen en de postbode.
Amstaff zijn neuzen happers dus let op (vooral kinderen) nooit te laag of met het gezicht bij de pup.

succes met de kleine
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
madeleine 40
Het eerste half jaar is het belangrijkste laat hem kennis maken met alle dingen bv de stofzuiger, kinderen, langsrijdende brommers, boodschappen karretjes de vuilniswagen en de postbode. dat zijn dingen die ze in het fokgezin al mee moeten krijgen bij mij tenminste wel
maak dat jij hem de baas blijft, niet andersom ! bvb jij gaat niet wandelen met hem maar hij wel met jou. ik bedoel hier mee dat jij beslissingen neemt om .....te spelen, met hem bezig te zijn, enz...
laat hem zijn korrels wanneer jij klaar bent met eten en ook niet de ganse dag zijn etensbak vol laten staan, geef hem een tiental minuten de tijd en neem dan zeker de korrels weg, zo leert ie dat ie niet beslist wanneer ie zijn eten binnenspeelt. Hou 'm kort aan de leiband, laat hem niet bij j(ulli)e op bed. leer hem gehoorzamen. wanneer jij zegt dat ie iets mag en je vrouw of partner laat hem dat wel toe, dan heb je'n probleem. want dan weet ie niet meer wat te doen ! wees kort tegen hem....
of was dit niet wat je als antwoord verwacht had.
nu heb ik jouw uitleg gelezen. maar wat ik vermeld heb, dat zul je van doen hebben...zoniet zal hij steeds weer met je sollen (trachten), SUCCES ermee !!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhu, pups zijn er ook zo erg op uit om de "roedelleider" te worden. Jezus, het is allang achterhaald, pups zijn helemaal afhankelijk van ons, en je geloofd nogsteeds dat ze ons omlaag gaan drukken, en dat zíj de Alpha's worden. Daar zijn 999/1000 honden niet op uit...
Honden, en pups zijn 100% afhankelijk van ons, ze kunnen daarom nooit een Alpha zijn. Want als Alpha moet hij jagen, moet hij ons leiden naar een meer. En dat gaat gewoon niet, een hond weet dat ook...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
momenteel nog niet, maar ik had 2 van die whwt's en die haalden uit wat ze wilden en wanneer ze d'er zin in hadden, dus da's mijn mening hieromtrent. en nog ben ik van mening dat je d'er beter vroeg mee kan beginnen dan later van tijd te moeten "genezen".
mvg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, dat noemt men "Eigenwijs" ;-)
Dat weet je als je aan een Terriër begint...
Dit is dus geen dominant gedrag.
Ik begrijp niet goed of het nou om 1 of meerdere pups gaat. Ik zou je aanraden een speeltje of dekentje of in elk geval iets waar het diertje aan gehecht is aan de vorige eigenaar te vragen zodat het beestje iets vertrouwds bij zich heeft. Verder vinden veel honden een bench erg prettig omdat ze zich daar veilig voelen. Bovendien slopen ze je spullen dan niet. Als ze (meestal 's nachts) gaan janken kun je een wekker in een dekentje doen. Dat lijkt op de hartslag van de moeder en maakt ze rustiger. Ga steeds kleine stukjes wandelen en breidt dat langzaam uit want pups moeten hun behoeftes doen nog onder controle krijgen. Om ze te socialiseren zou ik een puppiecursus doen (wat sowieso heel leuk is!). Daar leren ze met andere honden om te gaan en krijg je een gehoorzame hond die je overal mee naartoe kunt nemen. Bovendien kun je aan de trainer al je vragen stellen want deze mensen hebben een speciale opleiding gevolgd. In het begin kun je ze speciaal puppievoer geven en na een paar maanden geleidelijk overstappen op normale voeding, dus steeds iets minder puppievoer en meer gewoon voer. Wat je je hond te eten geeft is een kwestie van een beetje uitproberen want er is veel keus en ik weet niet wat je budget is. Als ze nog zo jong zijn krijgen ze soms last van diarree, dan kun je ze witte rijst met gekookte kipfilet geven. Verder lijkt me alles volgens het boekje gegaan te zijn en bij problemen kun je alsnog raad vragen aan een dierenarts. Ik wens je heel veel plezier van je nieuwe aanwinst.

Toegevoegd na 3 uur:
PS: er is een speciale club in Nederland met een eigen website, een clubblad enz. Die hebben ook informatie over de opvoeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tip, wees consequent! Wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet. Wat nu wel mag, moet morgen ook mogen. Vandaag op de bank als hij droog is, en morgen regent het buiten? Dan niet op de bank? dat snapt een hond niet hoor.
Hoe zit het met de huisgenoten, weten die wat ze moeten doen? Wees duidelijk. Honden, zeker zulke honden, moeten een duidelijke baas hebben.
En denk er aan, je hebt een hond voor het leven. Je kunt niet na 2 maanden zeggen, het valt me toch tegen, te veel werk. Ze hebben veel aandacht nodig. Je kunt niet de hele dag aan het werk zijn en de hond alleen thuis laten. Het zijn roedel dieren, willen en kunnen niet alleen zijn. Dat zijn ze in de natuur ook niet. En onthoud een ding, het kost geld. Heb je dat? Heb je genoeg geld voor het voer, een riem, een bench of mand, maar nog belangrijker dierenarts kosten. Niet alleen de inentingen maar ook als er iets gebeurt, een ongeval of ziekte. Misschien handig om de ziektekosten verzekeringen voor honden te vergelijken. Niets is zo erg als een dier dat ziek wordt en het baasje laat het inslapen omdat hij geen geld (over) heeft voor de behandeling, terwijl hij gemakkelijk behandeld had kunnen worden.

Succes.