Verzorg ik mijn goudvissen zo goed?

Ik heb twee sluierstaart goudvissen, ongeveer 10/13 cm lang (staart meegerekend) en ze zitten samen in een 50 liter bak met een kleine filter erin. Ik geef ze elke ochtend een beetje voer (dat naar de bodem zinkt), maak ongeveer een keer per week de bak helemaal schoon. En er zitten planten in, en een luchtpomp.
Doe ik het zo goed of hebben sluierstaarten nog iets nodig wat ik nog niet heb?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bamibal
6 jaar geleden
Ze hebben veel meer ruimte nodig.
Rieneke1
6 jaar geleden
https://www.licg.nl/aquariumdieren/sluierstaart/#huisvesting

Antwoorden (1)

Je verzorgt ze prima. Een keer per dag 2 à 3 korrels per vis. Zinkende korrels zijn inderdaaf beter dan drijvende, omdat de vis anders lucht gaat happen als hij eet en daardoor dood kan gaan. leg wat steentjes op de bodem en als er ruimte is een klein huisje of afdakje, waar ze als een soort "veilige" plek onder kunnen schuilen. Eventueel kun je nog een zuurstofplant halen, die dient voor extra zuurstof en ze plukken er nog wel eens wat lossr stukjes vanaf.
Ten slotte is 1 keer per week het schoonmaken van de kom voldoende. De ene week kan het viezer zijn dan de ander, waardoor je de bak natuurlijk sneller schoon moet maken, dus houd daar rekening mee.

Toegevoegd na 3 minuten:
Temperatuur: tussen de 12 en 24 graden is ideaal. Wat de grootte betreft, op het internet staat dat minimaal 50 liter per vis nodig is, wat na mijn mening een tikkeltje overdreven is. In de dierenspeciaalzaken bevelen ze deze bakken altijd aan voor 2 sluierstaarten. Gebruik als bodem zand. Sluierstaarten lopen een verhoogd risico op ziekten, dus houd dat goed in de gaten.
Succes.