Wie kan mijn vragen over ratten als huisdier beantwoorden?

Ik zit er al een jaar aan te denken om ratten als huisdier te nemen. Via internet ben ik veel te weten gekomen over het gedrag, eten enzovoorts maar ik heb toch nog wat vragen.

Is het verschil tussen een mannetje en een vrouwtje echt goed zichtbaar (over het algemeen, want ik begrijp wel dat dat bij elk beestje verschilt)?
En mannetjes laten een geurspoor achter, ruikt dit erg sterk of valt dat uiteindelijk wel mee?
En als laatste: welke kooi is het beste voor twee ratjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Kooi voor 2 minimaal 70x45x60cm
Verdere info
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/73662-rat-als-huisdier.html
Site is auteursrechterlijk beschermd kan niet copyeen dus ff zelf kijken

Verschil?
Wat is het verschil tussen vrouwtjes en mannetjes?

Eerst en vooral is er een groot lichamelijk verschil tussen de 2:
op de leeftijd van zo'n vier weken heeft een mannetje duidelijk al balletjes
onder de staart. Een vrouwtje heeft dat nooit.
Verder denken vele mensen dat ze beter vrouwtjes kunnen aanschaffen
dan mannetjes, omdat mannetjes een spoor achterlaten en vrouwtjes niet:
is een grote misvatting, want vrouwtjes doen het ook soms,
en veel mannetjes doen het niet…
In het algemeen kan je stellen dat mannetjes groter worden dan vrouwen,
en volwassen mannen zijn een stuk rustiger dan vrouwtjes.
Vaak zijn mannen ook iets aanhankelijker, terwijl vrouwtjes speelser zijn.
Bij kleine rittens herken je het verschil tussen de 2 geslachten door de afstand
tussen anus en geslachtsdelen:
die afstand is bij mannetjes net iets groter.
Dit kan je in principe al zien vanaf de eerste dag,
hoewel het na een paar dagen gemakkelijker wordt.
Vanaf een week of 2 lijkt er minder verschil in afstand te zijn,
maar de vrouwtjes kan je dan herkennen aan de tepeltjes.
Nadien krijgen de mannen balletjes, en dan kan je je echt niet meer vergissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het mannetje zijn geslacht is duidelijk zichtbaar. Zijn edele delen hangen en nogal opzichtig bij. Zijn geurspoor is erg doordringend en een rat is niet zindelijk te krijgen. Enfin, onze ratten toch niet. Ze plassen gewoon ter plekke waar ze lopen en dit kan serieuze geurhinder geven. Het ruikt/stinkt inderdaad erg doordringend en moet toch wel tweemaal per week schoon gemaakt. Aubiose hennepvezel werkt 't best (tot vijf dagen) absorberend en geurwerend.
Een rattenhok kan je best voorzien van veel etages en tunneltjes / hokjes / hangmatjes / klimtouw / speeltjes enz. Voorzie een inox-kooi, dus geen die gelakt is, want ze knagen op alles en kunnen zo de lak afknagen wat me niet zo gezond lijkt. Zo is het ook niet aan te raden houten constructies of iets uit te zachte plastic in het hok te plaatsen, want die gaan op termijn nogal abstracte vormen aannemen door onze kunstenaars hun knaagkunsten :)
Ah, en besluit je mannetje en wijfje te nemen, verwacht je dan aan een rattenbabyboom die niet te overzien valt... gemakkelijk twintig nakomelingen...

Veel plezier met de guitige stinkerdjes :)

Toegevoegd na 1 minuut:
de Aubiose is te verkrijgen bij AVEVE in België en bij Welkoop te Nederland