Waarom hebben onze katten opeens een diepere miauw?

Hallo,

Wij hebben 2 katten die 3 jaar oud zijn. Daarnaast hebben wij 2 weken geleden een kleine kitten erbij gekregen.

Een paar dagen geleden bleek dat onze kleine kitten de niesziekte heeft. Wij hebben hem gelijk op medicijnen gezet en proberen zijn etensbakjes ver weg bij de andere katten te houden.

Vandaag viel ons op dat de miauw van onze 2 oudere katten zijn verandert. Ze miauwen allebei een stuk dieper. Wij merken geen andere symptomen van een niesziekte maar wij zijn als de dood dat dit een symptoom is van vroege niesziekte.

Het zijn binnenkatten dus verkouden zijn lijkt ons niet aan de orde.

Kan iemand ons hier duidelijkheid over geven? We bellen z.s.m. met de dierenarts maar zijn als de dood dat er iets met onze katjes aan de hand is..

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.1K
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik hoop dat jullie het kitten niet veel te vroeg uit het nest hebben gehaald, en ook dat hij beide entingen al heeft gehad. En zijn de oudere katten tegen niesziekte geënt? Dat kan je trouwens aan je schoenzolen meenemen, dus no way dat binnenkatten geen niesziekte kunnen krijgen. Hoe is de houding van de oudere katten naar het kitten, is die veranderd?

Antwoorden (1)

Wanneer miauwt een kat? (eten, paren, vechten, aandacht)
Een kat miauwt dus voor veel verschillende redenen. De meest bekende is toch wel de schreeuw om voedsel. Katten die honger of dorst hebben willen graag eten en drinken en dat laten ze zien door herhalend te miauwen. Dit is vaak een korte maar hoge miauw. Elke miauw kun je zien als een 'honger!' of 'voer!'. Katten miauwen ook als ze aandacht willen. Ze zijn er gek op om even lekker geaait te worden op hun favoriete plekjes en daar doen ze ook alles voor. Als ze dit echt graag willen gaan ze lekker tegen je aan knuffelen en miauwen. Sommige miauwen zijn op instinct. Als je kat aan het vechten is laat hij zien aan zijn tegenstander dat hij beter en groter is door luid en veel te miauwen. Dit is dus geen schreeuw om aandacht of voor voer. Het is puur om te laten zien dat hij of zij de baas is. Als katten aan het paren zijn of dit willen kunnen ze dit ook laten zien door te miauwen. Dit is vaak een lagere miauw dus die is makkelijk te herkennen.

Het kan er dus aan liggen aan de kitten die ze hebben gekregen (als deze van hen is, en als het een jongen en meisje is natuurlijk).
Miauwen is een manier van communiceren. Het kan er aan liggen dat als een nieuw katje erbij komt de ouderen ander communiceren of moeten wennen aan hun nieuwe huisgenoot.
Het miauwen van een kat is de belangrijkste methode om de aandacht op te eisen van jou of van anderen. Er zijn kleine variaties in de miauwen, afhankelijk van het land van oorsprong van de kat. Een kat leert altijd eerst miauwen naar zijn moeder. Later leren ze hun miauw ook in lengte te variëren om bijvoorbeeld hun mama de ene keer aan te kunnen geven dat ze ook nog wat van het voedsel willen, maar de andere keer dat ze in nood verkeren. Ook als een moeder haar kittens verplaatst (vanwege de veiligheid doet ze dit de eerste dagen erg vaak), helpt de miauw de moeder haar kittens weer terug te vinden. Het kan zo zijn dat de twee oudere katten het jonge beestje als het ware "adopteren" en het kleintje proberen te helpen.

Als het hier niet aan ligt kunt u voor de zekerheid een dierenarts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Ja, maar waarom hebben de katten ineens een diepere mauw? :)