Waarom wordt onze OES altijd maar aangevallen?

Hij is buiten extreem bang en ik negeer het maar en haal hem niet aan dan, maar het wordt dagelijks erger. Mijn hart bloed, want hij is zo lief. Waarom wordt hij altijd maar aangevallen? Dit is al v/a puptijd en hij is inmiddels 4.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wij hebben ook een Chichu maar die heeft er geen last van, gaat zelfs in de verdediging voor onze bobtail Bo. Bo heeft het niet bij elke hond, hij speelt ook wel, maar veel herdersoorten pakken hem zonder er over na te hoeven denken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is een OES??

Het beste antwoord

Bij sommige honden is angst een karaktertrek en dat is net als met bij de mens, de anderen hebben al snel door wanneer iemand bang is en diegene wordt dan ook altijd gepest. Het zijn juist de zachtaardige types die het meest aangevallen worden.
Bij honden is het net zo. Dominante honden zullen die bangerik dan wel eens leren! Zij voelen dat ze de sterkere zullen zijn en gaan ervoor. Of je nu mens of dier bent, het recht van de sterkste geldt en de zwakkeren worden er door hen snel uiitgepikt. Wat is een makkelijker doelwit?
Je doet het heel goed door hem niet in bescherming te nemen en het te negeren.
Angst kan aangeleerd gedrag zijn, maar kan ook een deel zijn van de persoonlijkheid van een hond.

Bij de behandeling van angst zijn er enkele remedies die toepasbaar zijn, ongeacht de oorzaak van de angst.
Het kan nuttig zijn om je hond een korte of langere periode angstbestrijdende medicijnen te geven. Die zijn er speciaal voor dieren. Angst veroorzaakt namelijk stress en door de stress kan je zin gedrag niet aanpassen.

Dan kan je de desensibilisatiemethode toepassen. Hem dus minder sensibel maken. Dit houdt in dat je hem steeds beloont voor kalm gedrag, terwijl je hem steeds meer confronteert met zijn angst. Als je hond bijv. bang is voor andere honden, moet je thuis eerst eenvoudige bevelen als 'zit' en 'blijf'oefenen en hem daarbij steeds belonen met een klein beetje voedsel.
Neem hem dan mee naar de plek waar andere honden zijn
en ga steeds een stukje dichter bij de honden met hem, terwijl je de oefening blijft herhalen. geef niet toe aan zijn ongerustheid en blijf kalm gedrag belonen.
Het is belangrijk dat je deze methode langzaam en geleidelijk toepast en je hond niet teveel angst aanjaagt.
Als dat toch gebeurt dan miet je weer van voor af aan beginnen. Indien je deze methode correct toepast, zal je hond na verloop van tijd zijn angst onder controle hebben.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb uw advies opgevolgd en het werkt al direct, ik laat Bo zitten als hij bang gedrag vertoond en beloon hem als hij kalm blijft, zelfs de grootste die langs kwam en altijd bijtend achter Bo aangaat, negeerde Bo en het trillen en piepen bleef weg. Fantastisch, bedankt en wij gaan hiermee door zodat Bo weer een heerlijk spelende bobtail wordt. Bedankt.

Andere antwoorden (3)

Oes is neem ik aan een hond?

Volgens mij is er een vicieuze cirkel ontstaan. Jij bent verdrietig dat hij bang is en hij voelt dat en wordt bang.

Geen reden om bang te zijn, dat kun jij hem leren. Gewoon zelfsverzekerd lopen en hem laten voelen dat er niets aan de hand is.

Honden reageren op hun baasjes en ze kunnen energieën voelen als de beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij wordt aangevallen omdat hij bang is. Heel vervelend! Ik denk toch, dat er in de puptijd iets verkeerd is gegaan in de opvoeding. Misschien is hij opgetild bij contact met een andere hond? Ik heb zo geen oplossing eerlijk gezegd.
Misschien is het een idee om te kijken naar The Dogwhisperer (Cesar Milan) op National Geografic, iedere vrijdagavond. Cesar behandelt problemen bij honden en hun baasjes.
Heb je al eens een training / cursus gedaan met hem? Daar leert hij om met andere honden om te gaan en zijn angsten te overwinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naast de andere antwoorden nog een tip.
Jij bent het voorbeeld voor dit hondje en moet hem laten voelen en merken dat het ok is buiten en dat als hij aangevallen wordt er iets aan gedaan zal worden.
Vaak als we bepaald gedrag willen afleren of bang zijn voor bepaald gedrag dan visualiseren we dit gedrag in ons hoofd en niet het gewenste gedrag of de gewenste uitkomts. In dit geval is de gewenste uitkomst dat je hondje weet dat jij er voor hem bent mocht er iets gebeuren en dat er geen reden is om bang te zijn.
Vaak krijgen dieren onze beelden door, en aangezien we focussen op wat we niet willen, krijgt een dier dat beeld of gevoel door, in plaats van het gewenste, hou daarmee rekening.
Ook kan het helpen als je voordat je naar buiten gaat even rustig de tijd neemt voor je hondje en hem geruststelt. Vertel hem gewoon wat er zo gaat gebeuren. Jullie gaan rustig naar buiten zo, genieten van de buitenlucht, het kan zijn dat jullie andere honden tegenkomen, maar die gaan hem niks doen, want jij bent erbij.
Klinkt misschien gek, maar dieren zijn een stuk slimmer dan je denkt en nemen vaan gevoelens en gedachten van ons over.