Hoeveel mag kitten van 15 weken wegen?

Hallo,
Ik heb nu sinds 6 oktober 2 Europese kortharen in huis echt schatten van meiden.

Maar nu is mijn vraag wat is het juiste gewicht van zn dametje?

Kiki weegt 1,7 kilo
Amy weegt 1,560 kilo

Kiki is altijd veel groter geweest naar Amy en ook zwaarder ook al toen ze een kitten waren. Ze krijgen eigenlijk helemaal niet heel veel voer.

Is dit nu te veel en moet ik nu echt oppassen met voeren of?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.4K
Rieneke1
6 jaar geleden
Top dat je twee nestgenootjes in huis hebt gehaald! Hopelijk heb je ze niet al weken in huis: 15 weken is de ideale leeftijd om de kleintjes uit het nest te halen.
Rieneke1
6 jaar geleden
Oeh ik zie nu dat je ze veel te jong in huis hebt gehaald...:(
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt het zijn inderdaad 2 nestgenootjes 2 zussen. Ik heb ze in huis gehaald toen ze denk ik 9 weken waren. Deze twee zijn gevonden in de achtertuin van iemand. Heb ze via het asiel.
Rieneke1
6 jaar geleden
Ah dat verklaart de vroege scheiding. Goed gedaan!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja klopt, ik weet heel goed dat ze met ongeveer 10/12 weken pas weg mogen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb 2katten nu 8maanden oud ik heb constant brokjes staan geef zo nu en dan voor het lekkere ongeveer 20gram nat voer pp gaat prima met ze jammer dat we geen foto kunnen toevoegen

Antwoorden (1)

Ga uit van een geboortegewicht van 100 gram, en dan wekelijks 100 gram erbij, dan heb je een goede leidraad. Uiteraard heb je individuele verschillen in bouw, en dus uiteraard wat speling hierin.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ze hebben dus een prima gewicht. Katten, en kittens, moeten gewoon toegang hebben tot voer en kunnen eten wanneer ze willen. Mochten ze te dik dreigen te worden, dan geef je ze meer beweging (spelen), en gebruik je voerpuzzels. Dat laatste is sowieso een goed idee om het leven van je kat te verrijken.
Rieneke1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt maar is Kiki dan als nog niet iets te zwaar? Omdat ze 15 weken is? Hoort ze dan niet ongeveer 1,5 misschien 1,6 kilo te zijn? Ik speel elke dag natuurlijk met ze, met speeltjes, hengeltjes en ze spelen en rennen natuurlijk heel veel met elkaar, ook heb ik een soort voer labyrint waar ze het voer uit moeten halen als verrijking
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb ze nu inderdaad al een tijdje thuis ( 7 weken ) heb ze uit het asiel gehaald ( zeg maar bij een gast gezin die de kittens met de hand opvoed ) ze waren gevonden bij iemand in de achtertuin
Rieneke1
6 jaar geleden
Okee, dan heb je de scheidingsleeftijd niet in de hand he? Heel goed dat je dan twee nestgenootjes hebt gehaald. En het ideale gewicht is nu 100 plus 1500 gram, dus 1600. Het steekt niet op een paar gram dus ze zitten op hun ideale gewicht gezien hun bouw. Geen zorgen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Haha ja ik maak me daar best snel zorgen over omdat je toch vaak leest dat katten te dik zijn. Ik heb een dierenweegschaal in huis gehaald om ze elke week te wegen. En vandaag dacht ik 1,7 kilo is dat niet te veel voor kitten van 15 weken want overal lees ik dat ze ongeveer 1,5 misschien 1,6 mogen wegen