Hoe hou je je hond op gewicht als je 6 weken niet mag wandelen met hem?

Ik heb over een paar weken een rugoperatie waardoor ik 3 tot 6 weken niet met de hond mag lopen. Ze is nu netjes op gewicht en ik ben bang dat ze veel aankomt dan (ze wordt nogal snel "dik"). Los van de riem kan niet (woon in stad).
Heeft iemand een idee? Bvd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Foto is nu.

Toegevoegd na 1 dag:
Acher iets aanrennen (bal of speeltje) vind ze niet leuk.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
jodyenboyke
6 jaar geleden
Onderstaand antwoord is prima, als aanvulling kan ik je nog de volgende tip geven. Voer op het oog, minder beweging is minder eten. Ga hersenwerkjes doen met je hond, daar wordt hij geestelijk door uitgedaagt en moe. Er is heel veel te vinden op internet/facebook.

Antwoorden (2)

Zorg dat je hond toch kan wandelen (en rennen). Dat is niet alleen nodig om op gewicht te blijven, het is ook nodig voor zijn gezondheid. Zowel voor zijn lichamelijke gezondheid als voor zijn geestelijke gezondheid.

Honden hebben beweging nodig. Gun hem die.

Je kunt dat voor elkaar krijgen door iemand te vragen jouw hond eens lekker uit te laten. Misschien kan een familielid dat voor je doen, misschien een buur, of anders een professionele hondenuitlaatdienst.

Als een familielid of buur jouw hond een paar weken wil uitlaten, kun je misschien zelfs mee. Jij gaat dan ergens zitten, en de persoon en jouw hond dartelen in de buurt rond. Dat lijkt me voor iedereen een mooie oplossing.

Cryofiel
6 jaar geleden
jodyenboyke
6 jaar geleden
+
Z512099
6 jaar geleden
+ van mij, inderdaad, haar in beweging houden is het motto...
tinus1969
6 jaar geleden
Eens. Het gaat niet alleen om gewicht; beweging is in alle opzichten gezond en houdt je hond vooral ook blij.
Oplossing: huur een loopband zo snel mogelijk en train hondje om aan de lijn, deze kun je aan het stuur bevestigen, met jou op een stoel ernaast kilometers te maken.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Dat vereist organisatie, maar hoeft geen probleem te zijn!
Natuurlijk kan je (kinderen van) vrienden, familie of buren vragen om de beurt jouw hond uit te laten. Dat is de eerste gedachte, maar zal een enkeling daargelaten, moeilijk te verwezenlijken zijn. Iedereen is toch druk, druk, druk.
Een hondenuitlaatservice -soms zelfs een vrijwillige- misschien wel meteen in te schakelen ter gewenning en afwisseling en om hondje met soortgenoten van een dagelijkse of wekelijkse lange bos- of strandwandeling te laten genieten.

Oplossing: huur een loopband zo snel mogelijk en train hondje om aan de lijn, deze kun je aan het stuur bevestigen, met jou op een stoel ernaast kilometers te maken.

Zodra je weer wel zelf mag uitlaten, kan je hier nog iets voorbereiden, eventueel op trainen: een groenstrook 'om de hoek' kiezen als uitlaat-zône waar hondje de behoefte kan doen 'op commando'. Reageer niet met: onmogelijk, echt het kàn. Kwestie van training.
Hondje uitbundig prijzen en benoemen wat er gebeurt "Oh wat ben jij een knappe hond! goed zo, een plasje!" maar je kunt er zelf een naampje aan hangen. Zeg niet hondje kan dit niet, hondje kan het wel :) is echt te trainen, vraagt meer geduld en inspanning van de mens.

Een vereiste is dat je zelf bij beide trainingen volkomen ontspannen reageert, iedere nerveuze reactie wordt onmiddellijk omgezet in 'moeilijk' en dan kost het allemaal meer tijd om hondje zo snel mogelijk (rustig) e.e.a. aan te leren.
Het is zeker niet onmogelijk, deze methode wordt gebezigd door o.a. veel mensen met of overvolle agenda's of minder zin in zelf actief te zijn.

Sterkte met de operatie, Riana, eerst succes met de organisatie/training!