de planten in mijn aquarium worden heel snel bruin en ze gaan stinken. Kan ik ook alleen neppers nemen? of is dit niet goed voor de vissen?

mijn aquarium is 30 liter en ik wil het graag wat mooier inrichten, heb nu echte planten maar die doen het niet goed dus ik wil graag alleen nep planten erin omdat die altijd mooi blijven maar gaan mijn vissen er dan niet dood aan? heb 1 guppy en 3 black molly's (wil nog graag een bodemvisje en nog 3 guppy's en nog 5 kardinaal thetra's) Kan dat by the way?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.6K
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik word niet gehinderd door enige kennis van aquaria, maar het lijkt me dat als de planten doodgaan, het milieu voor je vissen ook niet je van het is.
Ik zou eens gaan buurten op een gespecialiseerd forum.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaak gaan planten kapot van een CO2-tekort. Daar hebben vissen dan weer totaal geen last van. Dus bovenstaande redenering gaat niet op. Waar vissen wel last van kunnen krijgen is de afvalstoffen die het afbrekend plantenmateriaal met zich mee brengt.
Rieneke1
10 jaar geleden
Bedankt Daki!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@pluisje: als ik je een goed advies mag geven. Kies of voor een groter aquarium, of voor andere (veel kleinere) vissen en zoek opvang voor je huidige visbestand. Je vissen hun leven laten slijten in een te klein aquarium kan toch niet de bedoeling zijn? Dan kan je beter geen vissen houden. Als je er de plaats voor hebt zou ik echt voor een groter aquarium gaan als ik van jou was. Hoe groter het aquarium hoe gemakkelijker, zeker voor een beginner.

Antwoorden (4)

Hoe kleiner het aquarium is en 30 l. is gewoon erg klein, hoe moeilijker het is goed te houden.
De basis voor een gezond aquarium zijn de planten!!!
Daarnaast is een goedwerkende filter heel erg belangrijk!!
Maar ook de waterkwaliteit, zoals de zuurgraad, hardheid en het nitriet gehalte, op tijd een deel van het water verversen.
Verder is de verlichting weer erg belangrijk voor de plantengroei.
En de juiste temperatuur!
Nog meer vissen betekent nog meer problemen.
Je doet ergens dus iets behoorlijk verkeerd, dat met het nemen van kunststofplanten, niet is opgelost.
Nog 6 vissen er bij, zal wel het einde betekenen van al je vissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke heel erg bedankt voor je reactie. Ik ben echt een beginner hierin. Ik heb een starterspakket gekocht, om te proberen. Ik heb nu net een maandje mijn aquarium staan en de vissen doen het goed. Maar de planten niet en ik snap er niks van. Ik ververs iedere week, soms zelf 2 keer in de week mijn filter. Ook ververs ik regelmatig mijn water en dan doe ik er zo'n spul in om het bacterieleven ofzoiets goed te houden. Ik doe alles wat in het boekje staat maar blijkbaar doe ik nog steeds iets fout. kun je mij vertellen wat ik dan moet doen zodat ik mijn planten wel mooi en gezond kan houden want ik ben ook echt geen voorstander van nep planten maar ik heb een aquarium gekocht omdat mij dit mooi leek en ik snap heus wel dat je het regelmatig moet verversen enzo maar ik wil niet dat ik iedere week met die planten aan het klooien ben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oh nog iets vergeten toe te voegen, kan ik wel zo'n groot aantal visjes in mijn aquarium houden (ik zal er nu nog wel even mee wachten totdat ik mijn balans in mijn water en planten heb gevonden maar mijn vraag is, is dit niet teveel?)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De aantallen vissen is afhankelijk van je filter, hoe groter en beter je filter is, hoe meer vissen je kunt houden, maar gezien de resultaten tot nog toe, zal het wel een goedkoop flutfiltertje zijn en meer vissen betekend meer problemen.
Een filter werkt meestal voor een groot deel biologisch, dat wil zeggen, dat er bacteriën in de filter leven die je water schoon ' eten'.
De inhoud van je filter verversen is dus uit den boze!
Een te vuile filter wat schoon spoelen is prima.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wilde ik ook zeggen. Je ververst het filter en het water te vaak.
Eens in de week/twee weken maximaal een derde van het water, eens in de 2 maanden het filter uitspoelen, niet echt schoonmaken met heel heet water.
En niet meer visjes nemen. Jammer dat beginners vaak met een zo klein mogelijk bakje beginnen. Een grote is veel sneller in evenwicht. Heb je er voldoende licht boven? Is het water warm genoeg? Als je nog geen algen hebt, kan je je planten een beetje bijmesten. Maar alg maak je daarmee ook erger.
Planten die nooit voeding krijgen doen het echter ook niet goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@pokemon: 'geen algen' is vaak een goed evenwicht tussen de juiste voedingsstoffen. Bijbemesten kan dus algen in de hand werken in bepaalde situaties. Maar in andere kan het juist helpen algen weg te werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een algenprobleem is zeer complex, in heel slecht water groeien ook geen algen, of als de bak nog erg nieuw is en dat is deze waarschijnlijk.
Of je krijgt algen door een te veel aan fosfaat, of nitraat, of te veel direct daglicht, of een te hoge PH, of te zacht water, of een te dikke voedingsbodem, of door het beluchten, of te veel vissenpoep, of een vervuilde filter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er ontbreken een aantal zaken in je lijstje: te weinig fosfaat, te weinig nitraat (kan voor evenveel problemen zorgen als te veel), een ongunstige verhouding fosfaat en nitraat, te weinig plantenvoeding, te weinig CO2,...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
verkeerd visvoer, te veel visvoer, ijzergebrek, te weinig sporen elementen , enz. zo zie je maar hoe gecompliceerd het is...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We maken pluisjemuisje zo wel erg bang, dat ze/ hij iets fout doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hebben jullie het nu over slechte plantengroei, of over alg?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja we waren overgestapt van planten naar algen, maar indirect heeft het ook te maken met een slechte plantengroei, het gaat meestal samen.
Waarschijnlijk heb je er een luchtpompje in hangen. Die haalt de stikstof uit het water dat de planten nodig hebben om in leven te blijven. Daarom moet je kiezen tussen planten die zuurstof afgeven of een luchtpompje. Aangezien het een klein bakje is ga je niet genoeg planten kunnen plaatsen voor genoeg zuurstof. Daarom luchtpompje en eventueel kunstplantjes,
Het regelmatig schoon houden van de filter is belangrijk. Om uit te spoelen, water gebruiken van het aquariumwater zelf, omdat kraantjeswater de organisme in de filtermaterie dood. Als je ziet dat er water is verdampt en het nodig is om bij te vullen, Nooit maar dan ook nooit water bij kappen zonder dat je een gedeelte van het water hebt verwijderd. Wanneer je altijd maar zou bijvullen, zullen de afvalstoffen die niet weg gefilterd kunnen worden, zich blijven ophopen in het water.
Omdat het zo een klein bakje is zou ik ook een emmer enkele dagen op voorhand, vullen met kraantjeswater, zodanig dat de chloor kan verdampen.
Verder wil ik u de raad geven om het internet of boeken te raadplegen. Denk er aan dat jij voor GOD speelt voor deze levende wezens. Als jij er niet voor zorgt zullen ze sterven.
Hoeveel je er kunt houden hangt af van het soort en van het territorium dat ze nodig hebben, daarom moet je ook plaatsjes voorzien waar ze kunnen schuilen.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Waarschijnlijk heb je er een luchtpompje in hangen. Die haalt de stikstof uit het water " Jij hebt de oplossing voor het mestprobleem. We blazen er gewoon zuurstof in zodat de stikstof verdwijnt en er geen nitraat gevormd kan worden. "Om uit te spoelen, water gebruiken van het aquariumwater zelf, omdat kraantjeswater de organisme in de filtermaterie dood. " Ook iets nieuws. Kraanwater steriliseert dus, hebben we ook heen antibiotica meer nodig, kunnen we het af met kraantjeswater, "Omdat het zo een klein bakje is zou ik ook een emmer enkele dagen op voorhand, vullen met kraantjeswater, zodanig dat de chloor kan verdampen." Sedert wanneer wordt er gebruik gemaakt van chloor bij de reiniging en transport van drinkwater? Chloor, ook in kleine hoeveelheden, is schadelijk voor de mens daar het een bijtende stof is, niet toegestaan voor gebruik voor de bereiding van consumptieve artikelen, dus ook niet toegestaan in het drinkwater. Alles Kletskoek dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Jumper: je bedoelt CO2 en geen stikstof. Bovendien zit er onder normale omstandigheden geen chloor in het leidingwater (meer). Het wordt alleen in sommige omstandigheden gebruikt (bij werkzaamheden aan leidingwaternetwerken bijvoorbeeld). @theodbn: Jumper heeft helemaal gelijk wat kraantjeswater betreft om filtermateriaal uit te spoelen. kraantjeswater is niet steriliserend. Maar sommige nodige bacteriën kunnen het verschil in waterwaarden niet evengoed verdragen. Bovendien zitten er minder bacteriën in en spoelen er dus teveel uit het filtermateriaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen chloor in het drinkwater, laat me niet lachen. Bekijk deze link eens
http://www.dewatergroep.be/nl/faqs-qa/92/52/waarom-zit-er-chloor-in-het-leidingwater.html
In lage concentraties, in drinkwater is chloor perfekt drinkbaar. Moet je eens naar Spanje gaan dan zal je weten, wat chloor in drinkwater is
Het is voldoende om 1 druppel chloor in 1 liter water te voegen om het water kiemvrij te maken. Deze chloor in het drinkwater dood ook de organisme in uw filtermateriaal. @Daki inderdaad CO2
@Theodbn Je vind mijn reactie in de link, die vrij duidelijk is
Ik wist niet dat men met antibiotica steriliseert.
Inderdaad chloor verdampt zie link.
Dus alles kletskoek wat je zegt, uitgezonderd de stikstof die ik verkeerdelijk heb vernoemd en waar Daki mij op een correcte manier heeft op gewezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1 Als er CO2 (koolstofdioxide) in het water komt wordt het hoogtijd om de kachel in het aquarium te doven, of er in ieder geval voor te zorgen dat de schoorsteen van de kachel zijn lucht niet meer in het aquarium blaast., jullie doelen op HNO2 of te wel nitriet., dit is een instabiele verbinding die zeer snel een O (zuurstof) op zal nemen om weer HNO3 (nitraat te worden. De HNO2 en HNO3 zijn vermoedelijk ook de schuldige aan het afsterven van de planten in zijn bak. 2 uitspoelen van het filter met kraanwater dood geen enkele bacterie, het water, ook dat uit het aquarium, spoelt de bacterie weg, echter een goed filter bestaat uit meerdere lagen, lagen die je niet allen tegelijk moet schoonmaken, vaak is het schoonmaken van het grof filtermateriaal al voldoende. 3 toevoegen van Chloor aan het drinkwater http://www.water.nl/wat_er_in_kraanwater_zit.htm, we wonen bietallemaal in België. Daarbij is een toevoeging van maximaal 0.25mg per liter te verwaarlozen echter dat staat zelfs niet op die site, er staat dat de hoeveelheid nimmer de 0.25mg/l zal overschrijden, zeewater bevat zelfs meer natriumchloride. Weet waar je over spreekt en schrijf niet zomaar je eigen gedachte op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jumper: ik heb het dan ook niet over de chloorconcentraties in spanje. De lage chloorconcentraties waar jou bron over spreekt zijn zo laag dat ze verwaarloosbaar zijn. Neem daarbij dat er veel alternatieven worden gebruikt en chloor dus vaak achterwege wordt gelaten... Maakt dat je je over chloor geen zorgen meer hoeft te maken. @theodbn: Er wordt wel degelijk CO2 bedoelt en met name dat dit door beluchting verwijderd wordt uit het aquariumwater en daardoor niet beschikbaar meer is voor planten. Als er erg weinig aanwezig is in het aquariumwater zal dit overigens wél door beluchting worden aangevoerd. Daar hoef je geen slechte kachel voor te hebben, in de huiskamer hoopt zich van nature zo'n 4 à 5 keer meer CO2 op dan in de buitenlucht. Er is een belangrijk verschil tussen HNO2 en nitriet. Dat eerste is veel giftiger en komt gelukkig alleen bij een lage pH in grotere verhoudingen voor. De verbinding zal ook pas worden omgezet naar nitraat van zodra er nitrificerende bacteriën zijn die dit kunnen doen. Het kan dus wel degelijk een probleemgeval zijn in een aquarium. HNO2 en HNO3 kunnen bovendien niet de schuldige zijn van afsterven van planten, integendeel! Nitraat is een voedingsstof voor planten! En zelfs al is er te weinig nitraat zal dit zich eerst in andere gebrekssymptomen uiten. Bovendien zou ik eens het verschil leren tussen "chloor" en "chloride" (van die laatste zit er in ons (zoet) leidingwater behoorlijk meer dan 0,25 mg/l! Dus "weet waar je over spreekt"
Want de pot verwijt de ketel...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@theobdn omdat het niet gaat over een kachel in het aquarium, ter verduidelijking deze link
http://www.aquascaping-blog.com/262/co2-aquarium-co2-systeem
@ niet iedereen woont in Belgie, wat waar is, maar in 20 procent van het nederlands drinkwater zit wel degelijk chloor. Zie onderstaande link
http://www.water.nl/wat_er_in_kraanwater_zit.htm
Met 1 druppel water maak ik rioolwater drinkbaar wat betreft ziektekiemen. Als het over zeer koud water gaat moet ik twee druppels gebruiken. De overige chemische vervuiling verwijder ik met een koolfilter. Daarna heb ik drinkbaar water, ik bedoel hier niet het drinkbaar water dat uit de kraan komt maar het drinkbaar water dat je gebruikt wanneer je niet kunt beschikken over het normale drinkwater,
dus voor noodgevallen. Wat jij verwaarloosbare hoeveelheden noemt is voldoende om al de levende organisme te doden, dus ook deze in de filter van het aquarium. Het is niet de bedoeling om het filter perfect proper te krijgen, het is de bedoeling om het grof vuil er uit te spoelen zodanig dat de doorstroming op peil blijft.
Ik zou toch nog eens het internet opgaan om uw kennis wat bij te schaven. Blijkbaar weet je wel waar de klepel hangt maar heb je nog steeds de klok niet gevonden,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is het verschil tussen salpeterzuur en nitriet? Overigens is nitriet een zogenaamd verarmd nitraat, nitraat heeft nog 3 atomen zuurstof, nitriet slecht 2 en is daardoor instabiel, iets wat elke terrorist op de wereld weet. Maar succes met de gedachte dat CO2 de oorzaak is terwijl menig aquariaan een installatie bouwt om extra CO2 aan het water toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@theodbn: Het verschil tussen salpeterzuur en nitriet is dat salpeterzuur drie zuurstofatomen en een waterstofatoom heeft (HNO3) en nitriet slechts 2 zuurstofatomen (NO2-) Waarschijnlijk bedoel je dan ook salpeterigzuur (HNO2). Het verschil tussen salpeterigzuur en nitriet is dat dat eerste voor vissen nog giftiger is dan nitriet! Bij nitrietproblemen is het dus ook belangrijk de pH te checken. Nitriet is helemaal niet instabiel (als dat zo zou zijn zouden we geen kostbare nitrificerende bacteriën in onze aquaria nodig hebben om nitriet om te zetten in nitraat). Nitriet kan je quasi even stabiel beschouwen als nitraat aangezien het zichzelf op een identieke manier stabiel houdt. Voor een terrorist zijn het andere eigenschappen die interessant zijn en is nitraat even interessant (zoniet interessanter) als nitriet. Je moet ook eens leren lezen: er is inderdaad gezegd dat CO2 de oorzaak is. Maar dan wordt er een CO2-tekort bedoelt. (wat onder de juiste omstandigheden inderdaad door een CO2-installatie - zoals ik zelf een heb - kan worden voorkomen). Maar volgens mij lees je de bovenstaande berichten even 'goed' als je scheikundeboeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@teobdn Ik heb niet gezegd dat de CO2 de oorzaak is van de bruine bladeren, integendeel. Dit is wat ik geantwoord heb. Alleen moet je hier stikstof veranderen in CO2, maar dat is ondertussen al uitgeklaard. Waarschijnlijk heb je er een luchtpompje in hangen. Die haalt de stikstof uit het water dat de planten nodig hebben om in leven te blijven. Daarom moet je kiezen tussen planten die zuurstof afgeven of een luchtpompje. Aangezien het een klein bakje is ga je niet genoeg planten kunnen plaatsen voor genoeg zuurstof. Daarom luchtpompje en eventueel kunstplantjes, Ik zeg juist dat de zuurstof, de CO2 uit het water wegspoeld, CO2 waarvan u beweerd dat deze alleen er maar kan inkomen door er een kachel in te plaatsen, terwijl je nu zelf zegt dat er CO2 worden geplaatst, wat waar is. Omdat het over een klein bakje gaat is het dan ook beter om er een luchtpompje in te plaatsen en er neppertjes in te plaatsen. Tenslotte is de zuurstof belangrijker voor de visjes dan de CO2 voor de plantjes. Het gaat er tenslotte om dat de visjes gezond blijven. Enige voordeel van plantje voor de vissen is dat ze er hun kunnen in verbergen wanneer dit nodig is. De rest moet de filter maar oplossen. Als je dan toch wilt dat er planten instaan die zuurstof geven in plaats van een pompje, dan zal je er ook niet zoveel visjes kunnen in plaatsen.
Feit blijft dat het zeer moeilijk is om plantjes in je aquarium te houden. Zo moeilijk dat je bijna moet kiezen tussen de planten of de vissen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beter een luchtpompje? Dat zuivert het water niet! Klein bakje maakt niets uit, dat betekent ook een kleiner watervolume dus dat lost zichzelf op. Desnoods met drijfplanten, als het plantenbestand maar gevarieerd is! Met planten zou je er in theorie dus meer vissen kunnen inplaatsen (maar maakt in praktijk niets uit). Er is niets moeilijk aan planten en vissen in een aquarium houden, integendeel. En ja, als je extra CO2 nodig hebt moet je hier voor zorgen, ofwel door een groter visbestand (maar dat betekent weer meer vervuiling en dus meer zuiverende planten nodig en dus weer meer CO2 nodig dus is eigenlijk geen oplossing), ofwel een groter aandeel drijfplanten, ofwel een CO2-installatie (maar dat gaat in zo'n klein bakje niet), ofwel een bioCO2-systeem, ofwel easycarbo o.i.d.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
luchtpompje is niet bedoeld om het water te zuiveren. Het is bedoeld om het wateroppervlak in beweging te houden zodat het water beter zuurstof kan opnemen doordat de oppervlaktespanning wordt weggenomen. Voor een gevorderd aquariumbezitter is het al moeilijk, laat staan voor een beginner. Drijfplanten nemen dan weer licht weg uit de bak.
Je blijft voor God spelen op een slappe koord want je moet keuzes maken en dikwijls moet je voor het minst slechte kiezen. Iedere verandering in de bak heeft weer gevolgen op iets anders.
Hou het voor een beginner simpel. Luchtpompje kunstplantjes, een eenvoudig filtertje, wat guppies en dan ondertussen het internet afschuimen naar informatie en eventueel in een club gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken voldoende leken op aquariumgebied die hier en daar eens fouten maken en wiens planten het prima overleven. Daar is dus niets moeilijk aan. Of het gaat om 'het minst slechte kiezen' dat kan, maar dat hoeft niet. Elk aquarium is anders en het gaat zeker niet voor elk aquarium op. Dat drijfplanten licht wegnemen hoeft geen nadeel te zijn, integendeel, het zorgt voor minder licht voor de planten eronder dus ook minder CO2-opname en dus krijgen de planten geen CO2-tekort. Ik ben het met je eens, hou het voor beginners simpel, maar dan wel meteen op de goede manier. Echte waterplanten, zonder luchtpompje, want zonder echte waterplanten heb je geen - pardon - onvoldoende waterzuivering. Als je beginners nepplanten geeft zitten ze binnen de kortste keren met algen en moeten ze weer gaan zien hoe ze daar vanaf komen. Is dat dan simpel? Nee, zeker niet zonder planten. Wat mij blijft verbazen is dat ik de enige ben die deze beginner op zijn belangrijkste fout wijs. Dit visbestand past niet in dit kleine bakje!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Echte planten is altijd beter, daar ben ik het met je eens, maar voldoende uw water verversen, wat je ook met planten moet doen, is geen slechtere oplossing. Dat je algen krijgt hangt niet alleen af van de kwaliteit van het water.
Wat het aantal vissen in het aquarium hangt af van het soort dat je houd.
Ik weet in duitsland een aquarium staan van ik schat 2m. Deze bak zit al jaren propvol met vissen van minstens 1kilogram. Voor alle duidelijkheid, ze zijn niet om op te eten. Ik dacht ook dat dit niet goed zou gaan maar deze vissen zitten er nu al minstens 10 jaar in.
Planten zitten er in de bak niet in en ik ben er zeker van dat de baas niet echt een specialist is.
Het probleem is dat een aquarium een heel complex ecosysteem verkrijgen en dan er de geschikte planten en vissen voor zoeksysteem is. Dat je zo complex kunt maken als je wil.
Dat er plantjes worden ingezet heeft meer te maken omdat de mensen dat mooi vinden en dat ze zo een natuurlijke biotoop maken.
Planten hebben ook per soort een bepaalde kwaliteit van water nodig.
Het is dan eerst een zaak om een bepaalde kwaliteit van water te verkrijgen.
Daarom heeft men ook soorten aquariums. Je moet dan ook planten en vissen nemen van deze bepaalde streek.
Het is dus niet een kwestie wat plantjes en vissen kopen in de dierenwinkel en dan denken dat je goed bezig bent.
Het eenvoudigste is een aquarium bak een filter, wat nepplanten en schuilplaatsen maken, eventueel een laag zand, een luchtpompje en dan proberen dit bakje leefbaar te houden met wat guppies. Dit op zich is al een hele opdracht. Dan opzoekingen doen van hoe je u waterkwaliteit kunt controleren en welke voeding dan beginnen met het juiste water, de juiste planten en vissen. Zo kan men dan progressief verder bouwen aan het ecosysteem. God heeft ook de wereld niet gemaakt in 1 dag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk is het wel een slechtere oplossing. Het water wordt plots te zuiver wat een negatieve invloed heeft op de biologie in het aquarium. Als je planten hebt geef je extra plantenvoeding en ververs je om daar een evenwicht in te houden. Water verversen om de functie van planten over te nemen is dus eigenlijk niet de bedoeling. Water verversen om te voorkomen dat planten het moeilijk krijgen wel. Dus als je denkt dat planten decoratie als voornaamste functie hebben zit je dik verkeerd, is eerder een van hun minst belangrijke functies. De kwaliteit van het water moet je evengoed voor de vissen in de gaten houden, dus dat is geen excuus. Dan kan je al evengoed geen aquarium nemen. Planten en vissen van een bepaalde streek mag, maar moet niet, het zijn zeker niet de enige combinaties die mogelijk zijn. Als je voor een gemiddelde waterkwaliteit zorgt, à la gezelschapsaquarium (vandaar de naam) is er voor planten en vissen zelfs zelden een probleem. Dat je goed in de gaten moet houden welke soorten je bij elkaar zet akkoord, maar dit heeft eerder met tolerantie t.o.v. elkaar te maken. Al hou je slechts 1 guppy of dergelijke in dit aquarium, het blijft te klein. Aantallen hebben daar weinig mee te zien, want daarin heb je gelijk. Liever een barstensvol aquarium met kleine vissen (ik overdrijf even) dan een met te grote vissen naar het formaat van het aquarium toe, en dat is hier het geval! Guppen hebben nu eenmaal meer nodig dan een 30 liter aquarium. Ik begrijp niet zo goed waarom je het advies geeft 'verkeerd' te beginnen (want sorry, met nepplanten is in mijn ogen verkeerd) en dan op te bouwen. Nee, gewoon eerst goed informeren en meteen goed beginnen. Daar kan je ook uit leren. Goed, misschien overleven niet alle planten dat, maar dan weet je ook waarom. Is interessanter dan eerst verkeerd beginnen, dan juist te moeten beginnen en niets geleerd te hebben (behalve dat verkeerd beginnen eigenlijk niet werkt)
Je kan natuurlijk neperts kopen maar dan moet je wel een installatie kopen voor temperatuur, licht en zuurstof. Want de normale zorgen voor zuurstof
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nepplanten zijn onvoldoende omdat ze het water niet zuiveren, dat is de belangrijkste taak van echte planten. Als je een overzicht van je waterwaarden geeft is het eventueel mogelijk een idee te hebben van waar het kan misgaan. Mogelijk hebben ze een CO2-tekort (een luchtpompje? Direct uitzetten!). Als je weinig ervaring hebt zijn drijfplanten misschien een alternatief. Je vissen zullen niet dood gaan zonder planten. Maar het zal meer onderhoud vergen om het water gezond te houden. In het optimale aquarium zou je water moeten verversen om het water gezond te houden voor je planten en niet om het water gezond te houden voor je vissen (voor dat laatste zorgen je planten namelijk).

De vissen die jij noemt in een 30 liter aquarium kan echt niet! Voor guppen en kardinaaltetra's heb je minstens een 60 liter aquarium nodig. Voor black molly's zelfs 120 liter.

'Bacteriespullen' en 'watergoedmakers' zijn uit den boze. Het beste biologisch evenwicht is datgene dat zich uit zichzelf vormt en niet eentje dat wordt geforceerd (of tegengewerkt!) door bacteriepreparaten. Die zijn maar voor 1 ding goed en dat is voor de portemonnee van de verkoper. Je moet dan wel zien dat je geen filterbacteriën verliest. Dat doe je door telkens slechts een deel van het filtermateriaal te verversen in oud aquariumwater (en nooit in leidingwater!).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
luchtpompje is niet bedoeld om het water te zuiveren. Het is bedoeld om het wateroppervlak in beweging te houden zodat het water beter zuurstof kan opnemen doordat de oppervlaktespanning wordt weggenomen. Voor een gevorderd aquariumbezitter is het al moeilijk, laat staan voor een beginner. Drijfplanten nemen dan weer licht weg uit de bak.
Je blijft voor God spelen op een slappe koord want je moet keuzes maken en dikwijls moet je voor het minst slechte kiezen. Iedere verandering in de bak heeft weer gevolgen op iets anders.
Planten houden om het water zuiver te houden is voor een beginner veel te moeilijk. De filter moet dat werk doen. Het gaat hier tenslotte over levende wezens, waarbij elk dood visje, door vuil water 1 teveel is
Hou het voor een beginner simpel. Luchtpompje kunstplantjes, een eenvoudig filtertje, wat guppies en dan ondertussen het internet afschuimen naar informatie en eventueel in een club gaan.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zie mijn antwoord op jou vraag + de filter kan nooit de zuivering van planten overnemen. De filter filtert mechanisch en biologisch en met een beetje geluk sla je er in om 'm te laten denitrificeren (maar waarschijnlijk niet bij een beginner), maar dan blijf je nog met andere afvalstoffen zitten zoals fosfaat die alleen met een goede plantengroei uit je water gezuiverd kunnen worden. Vaak is het heel moeilijk beginners te overtuigen om echte planten te nemen. Maar eens ze het dan doen zijn ze het er allemaal over eens, ze hebben spijt dat ze het nog niet eerder hebben gedaan.