de planten in mijn aquarium worden heel snel bruin en ze gaan stinken. Kan ik ook alleen neppers nemen? of is dit niet goed voor de vissen?

mijn aquarium is 30 liter en ik wil het graag wat mooier inrichten, heb nu echte planten maar die doen het niet goed dus ik wil graag alleen nep planten erin omdat die altijd mooi blijven maar gaan mijn vissen er dan niet dood aan? heb 1 guppy en 3 black molly's (wil nog graag een bodemvisje en nog 3 guppy's en nog 5 kardinaal thetra's) Kan dat by the way?

Weet jij het antwoord?

/2500

Hoe kleiner het aquarium is en 30 l. is gewoon erg klein, hoe moeilijker het is goed te houden. De basis voor een gezond aquarium zijn de planten!!! Daarnaast is een goedwerkende filter heel erg belangrijk!! Maar ook de waterkwaliteit, zoals de zuurgraad, hardheid en het nitriet gehalte, op tijd een deel van het water verversen. Verder is de verlichting weer erg belangrijk voor de plantengroei. En de juiste temperatuur! Nog meer vissen betekent nog meer problemen. Je doet ergens dus iets behoorlijk verkeerd, dat met het nemen van kunststofplanten, niet is opgelost. Nog 6 vissen er bij, zal wel het einde betekenen van al je vissen.

Waarschijnlijk heb je er een luchtpompje in hangen. Die haalt de stikstof uit het water dat de planten nodig hebben om in leven te blijven. Daarom moet je kiezen tussen planten die zuurstof afgeven of een luchtpompje. Aangezien het een klein bakje is ga je niet genoeg planten kunnen plaatsen voor genoeg zuurstof. Daarom luchtpompje en eventueel kunstplantjes, Het regelmatig schoon houden van de filter is belangrijk. Om uit te spoelen, water gebruiken van het aquariumwater zelf, omdat kraantjeswater de organisme in de filtermaterie dood. Als je ziet dat er water is verdampt en het nodig is om bij te vullen, Nooit maar dan ook nooit water bij kappen zonder dat je een gedeelte van het water hebt verwijderd. Wanneer je altijd maar zou bijvullen, zullen de afvalstoffen die niet weg gefilterd kunnen worden, zich blijven ophopen in het water. Omdat het zo een klein bakje is zou ik ook een emmer enkele dagen op voorhand, vullen met kraantjeswater, zodanig dat de chloor kan verdampen. Verder wil ik u de raad geven om het internet of boeken te raadplegen. Denk er aan dat jij voor GOD speelt voor deze levende wezens. Als jij er niet voor zorgt zullen ze sterven. Hoeveel je er kunt houden hangt af van het soort en van het territorium dat ze nodig hebben, daarom moet je ook plaatsjes voorzien waar ze kunnen schuilen. Robby BB

Je kan natuurlijk neperts kopen maar dan moet je wel een installatie kopen voor temperatuur, licht en zuurstof. Want de normale zorgen voor zuurstof

Nepplanten zijn onvoldoende omdat ze het water niet zuiveren, dat is de belangrijkste taak van echte planten. Als je een overzicht van je waterwaarden geeft is het eventueel mogelijk een idee te hebben van waar het kan misgaan. Mogelijk hebben ze een CO2-tekort (een luchtpompje? Direct uitzetten!). Als je weinig ervaring hebt zijn drijfplanten misschien een alternatief. Je vissen zullen niet dood gaan zonder planten. Maar het zal meer onderhoud vergen om het water gezond te houden. In het optimale aquarium zou je water moeten verversen om het water gezond te houden voor je planten en niet om het water gezond te houden voor je vissen (voor dat laatste zorgen je planten namelijk). De vissen die jij noemt in een 30 liter aquarium kan echt niet! Voor guppen en kardinaaltetra's heb je minstens een 60 liter aquarium nodig. Voor black molly's zelfs 120 liter. 'Bacteriespullen' en 'watergoedmakers' zijn uit den boze. Het beste biologisch evenwicht is datgene dat zich uit zichzelf vormt en niet eentje dat wordt geforceerd (of tegengewerkt!) door bacteriepreparaten. Die zijn maar voor 1 ding goed en dat is voor de portemonnee van de verkoper. Je moet dan wel zien dat je geen filterbacteriën verliest. Dat doe je door telkens slechts een deel van het filtermateriaal te verversen in oud aquariumwater (en nooit in leidingwater!).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100