Mijn kat heeft schilfers in zijn vacht wat kan dit zijn?

Ik heb nu een week een kat van 8 overgenomen van een man die longemfyseem gekregen heeft en hem daarom niet kon houden. Hij drinkt vrij veel en heeft schilfers in zijn vacht (zie foto) zou dit op een probleem kunnen duiden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (2)

Het vele drinken zou bij een kat van die leeftijd op nierproblemen kunnen duiden.
Met een aangepaste voeding en zo nodig medicatie kan je kat vast nog een tijd mee, maar wacht niet te lang met een bezoek aan de dierenarts.
Bij nierpatientjes zie je vaak dat hun vachtje wat ruiperig wordt.

Die schilfertjes zijn vaak roosjes, die aangeven dat de huid niet in goede conditie verkeert. Meestal helpt goede hoogwaardige voeding, met af en toe wat zalmolie.

In dit geval is het vele drinken het meest zorgelijk, dus snel naar je dierenarts!
Laat je nog even weten hoe of wat?
Rieneke1
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Ruiperig...? Grappig woord Rieneke! In de Nederlandse taal 'onbekend' (http://www.woorden.org/woord/ruiperig), maar in de regio Leiden kennelijk niet ongebruikelijk: http://www.zwaan.ws/leids/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anna,een nierprobleem is een van de grootste gevaren bij suiker ziekte, niet alleen voor mensen maar ook dieren, vooral katten en honden. Veel drinken en plassen is een symptomn wat moeilijk op te merken is maar als de diagnose diabetes bevestigt is het heel goed mogelijk het met de juiste voeding en medicatie te behandelen.
Rieneke1
11 jaar geleden
@Pieter, wat een grappige link, heel herkenbaar!
Groetjes uit de Hakbijlenbuurt :)
Pieter2011
11 jaar geleden
Klinkt niet als een (mens- en) diervriendelijk buurtje, Rieneke. Meer als een buurtje waar een hoop natte kranten en weinig gleufdiertjes wonen.
Het eerste waar ik aan denk is een voedselallergie. Die kan zich in de loop der tijd/jaren uit zichzelf ontwikkelen. Je kat kan een allergie hebben ontwikkeld voor 1 bepaald soort eiwit bijvoorbeeld soja-eiwit, kippen-eiwit of tarwe-eiwit (gluten). Die allergie kan soms jaren sluimeren en opeens naar boven komen. Wat je dierenarts waarschijnlijk voor zal schrijven is een verandering van voer waarin bepaalde eiwitten niet voorkomen. Als dan de klachten over zijn zal de dierenarts je waarschijnlijk vragen om je kat weer het oude voer te voeren voor een paar dagen. Als dan de klachten terugkomen dan kijkt hij naar de eiwitten die in het voer zitten en raadt je vervolgens aan geen voer meer te kopen waar deze eiwitten inzitten. Je kat is dan blijkbaar allergisch voor die eiwitten. Maar misschien is het ook een bacteriële infectie. Dat is makkelijk door de dierenarts te controleren middels een eenvoudige test. Kortom... ga toch maar even langs de DA of verander zelf eens een paar keer van voer om te kijken of het daarmee overgaat. Dit gaat niet over van de ene op de andere dag. Dat heeft een aantal weken nodig (ongeveer 4 tot 6 weken). Succes!