Hoevaak hoort een volwassen kat te poepen per dag?

Mijn kat poept namelijk minimaal 3 keer per dag

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
42.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ga maar naar de dierenarts met de kat. Je andere vraag verwijderen met alle adviezen wordt de kat niet beter van. Doe nou maar gewoon. Of houdt je niet van je kat?
Rieneke1
6 jaar geleden
Wat Manonnetje33 zegt: het wordt er zo te horen niet beter op. Morgenochtend naar de dierenarts met die kat! Laat je nog even de bevindingen horen morgen? Alvast bedankt.

Antwoorden (2)

Het gaat er niet zozeer om hoe vaak een volwassen kat 'hoort' te poepen. Net als mensen zijn zij niet allemaal hetzelfde.

De -----gemiddelde kat----- plast 2 keer per dag en poept 1 keer per dag op de bak. Katten die buiten komen doen vaker hun behoefte.

Sommige katten gaan slechts één keer op een bak. Totdat deze bak is schoongemaakt zullen zij hem niet meer gebruiken. Meestal dekken de katten hun behoeftes af door grit erover te krabben, maar niet altijd.

Toegevoegd na 43 minuten:
- 2 - zie reacties
Samengevat: Het ligt aan de omstandigheden.
Een kat die zijn eigen voedsel vangt, poept zeker meer dan een kat die thuis alleen brokjes krijgt. Daarnaast is het belangrijk hoe vaak de kat te eten krijgt. Vaak krijgen katten slechts twee keer per dag te eten.
Dit is veel te weinig en zorgt ervoor dat de kat bijna de hele dag honger heeft en daarnaast natuurlijk ook minder zal poepen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is nog zeker een belangrijk punt: Voeding. Wat eet een kat? Hoe vaak poept de strikte carnivoor?
In de natuur jaagt en vangt een kat kleine prooidieren, muizen en mollen. Hierdoor heeft een kat ca. 22 eetmomenten verspreid over de hele dag. De natuurlijke situatie is dat een kat vaak een klein beetje eet, de maag heeft hierdoor een kleine inhoud en kan niet groter worden in volume, zoals bij honden wel kan. Uit wetenschappelijk onderzoek (Olof Liberg -1982) blijkt dat katten die voornamelijk muizen eten in de natuur gemiddeld 5 keer per dag poepen. Sommige wat meer en andere wat minder.
Dus een kat die zelf gevangen prooidieren eet -meest natuurlijke voedsel- poept meerdere keren per dag.
Als je kat brokken krijgt, zal deze dus minder poepen. Maar er worden ook stoffen toegevoegd die de werking overnemen van de natuurlijke onverteerbare resten.
Eén keer per dag of één keer per 2 of 3 dagen poepen is niet natuurlijker en wenselijker dan vaker op een dag poepen.
Het is dus o.a. afhankelijk van wat jouw kat te eten krijgt.
Een keer der dag is normaal, of zelfs een dag overslaan kan ook geen kwaad. Het is voor de gezondheid van de kat van groter belang dat hij zonder problemen kan ontlasten, en dat de ontlasting er normaal uitziet qua vorm en kleur.
Diarree is uiteraard nooit goed, en als die aanhoudt kan er goed een onderliggend probleem zijn. Ook aanhoudende verstopping met harde droge keutels en veel persen is reden voor een bezoek aan de dierenarts.

De hoeveelheid ontlasting hangt af van de hoeveelheid, maar vooral het soort voer wat je geeft. Hoogwaardig voer is duurder, maar wordt vollediger opgenomen/gebruikt door de kat. Goedkoop supermarktvoer zit vol overbodige vulmiddelen, waardoor de kat om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen veel meer van dit voer moet eten: een groot deel verlaat immers ongebruikt weer het lichaam.

Mijn advies is dan ook, als alleen de hoeveelheid ontlasting opvalt: stap rustig (steeds wat meer bijmengen) over op een hoogwaardiger voer met minder granen en andere vulmiddelen, en een hoger vleesgehalte.
Rieneke1