Je kunt naar de dierenarts gaan, die kan je medicijnen geven tegen de verkoudheid van je konijn.
6 jaar geleden
Uw konijn niest doordat het neusslijmvlies van uw konijn wordt geprikkeld.Er zijn verschillende oorzaken voor het prikkelen van het neusslijmvlies:
Een infectie in de neus:
Een infectie met de bacterie Pasteurella Multocida is een veel voorkomende oorzaak van niezen bij het konijn. We noemen deze infectie ook wel ‘Het Snot‘.
Prikkelende stoffen:
Prikkelende stoffen zoals stofdeeltjes uit het hooi, (sigaretten)rook, maar ook ammoniak (in een slecht schoongemaakt hok) kunnen het slijmvlies van de neus prikkelen waardoor uw konijn niest.
Een vreemd voorwerp:
Het kan voorkomen dat er een stukje gras of hooi in de neus van uw konijn terecht komt. Het vreemde voorwerp in de neus prikkelt het neusslijmvlies en hierdoor niest het konijn.
Misvormingen of massa’s in de neus:
Net zoals bij honden en katten kan er ook bij het konijn een misvorming in de neus aanwezig zijn. De misvorming prikkelt het neusslijmvlies en hierdoor niest het konijn. Deze misvorming kan aangeboren zijn, ontstaan door langdurige ontsteking of ontstaan door de groei van een tumor.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
Een van mijn konijnen heeft hier ook lange tijd last van gehad en nog steeds wil het wel eens voorkomen. Ze heeft diverse medicijnen waaronder een antibiotica muur gehad maar niets hielp. Sinds kort ben ik overgestapt naar hennepvezel inplaats van stro en zaagsel. Ze moest nu veel minder. Ik vermoed daarom ook dat ze allergisch was voor stof o.i.d. Het is sowieso verstandig om even naar de DA te gaan omdat niezen in sommige gevallen wel ernstig kan zijn. Verder kan je dus een andere bodembedekking proberen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry voor de rare tekst. Mijn spellingscontrole stond blijkbaar nog aan..