Hoe kan ik er achter komen of een kat een zwerfkat is?

Bij ons op het werk kom ik dagelijks een schat van een kat tegen. Hij is gewend aan mensen en zeer aanhankelijk. Hoog knuffel gehalte.

Dat beestje loopt er sowieso al sinds maart dit jaar. Als ik hem aanhaal loopt hij zo een paar 100 meter met mij mee.

Hij zag er toen heel gezond uit. Maar nu steeds magerder en magerder.

Mijn werkplek is op een heel groot terrein. Met diverse gebouwen, begroeiing, bomen en gras. Ook veel vogels, muizen en konijnen. Dus jagen kan hij, en diet hij ook.

Ik zie hem vaak met muizen of vogeltjes lopen. Maar ik maak me toch een beetje zorgen om hem.

6 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

"Hij zag er toen heel gezond uit. Maar nu steeds magerder en magerder." "Ik zie hem vaak met muizen of vogeltjes lopen."
-----------------------------------------------------------
Dus ondanks dat katje jaagt en eet, wordt hij steeds magerder. Is er dan wellicht iets anders aan de hand en is dat niet een reden om hem te vangen en naar een dierenarts te brengen?

Gechipt? controleren
Natuurlijk is de eerste manier om deze kater als je hem kunt oppakken eens mee te nemen naar een dierenarts en te laten uitlezen of hij gechipt is! Is dat zo, kan de da assistente de eigenaren na-bellen en dan maar hopen dat er niet verhuisd is of dat er nog eenzelfde telefoonnummer in gebruik is.

Flyer
Maak een foto van hem en maak een flyer die je zelf kunt kopiëren. Loop met deze flyers rond je werkplek en gooi in elke brievenbus en geef aan elke lanslopende mens een flyer. Is er in de buurt een winkelcentrum / wijkwinkel / wijkcentrum of verzorgingscentrum? Vraag daar of je flyers mag ophangen, leg een stapeltje neer en maak een zo groot mogelijk rondje door de wijk daar.

Aanspreken
Ook de mensen direct aanspreken buiten tijdens het flyeren is een prima manier om er achter te komen van wie een kat is. Natuurlijk kan het een 'vrijgelaten' of liever achtergelaten kat zijn van mensen die met vakantie zijn en dat maakt het lastiger en ook ernstiger.
Vraag me af of je dit dier niet gewoon moet oppakken en naar het asiel moet brengen. Is dat misschien een idee, Is zo'n beestje veilig en indien ziek wordt er goed naar gekeken en natuurlijk wordt ook hier een chipt gecheckt.

Succes HeerV!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Allereerst zou ik de kat als gevonden op Amivedi zetten, en bij de dierenambulance en het asiel opgeven. Er is zelfs een kleine kans dat de kat daar nog steeds als vermist staat geregistreerd, als de eigenaar is blijven zoeken.

Als je kans ziet de kat even tijdelijk vast te houden ergens, kan je de dierenambulance vragen langs te komen om te checken op chip.

Verder ben ik zeker geen voorstander van bandjes, maar je zou de kat er tijdelijk een om kunnen doen, met in het kokertje de vraag of een eventuele eigenaar zich wil melden.

Succes, fijn dat je je om het dier bekommert!
Rieneke1
6 jaar geleden
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik zou hem zo mee nemen naar huis. Maar hij is zo gewend aan een buitenleven...hij zou bij mij vast ongelukkig zijn. Ik wil mijn katten niet buiten hebben.
Rieneke1
6 jaar geleden
En of jouw katten het zouden waarderen? Maar wellicht is er iemand op zoek naar het beestje?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@Rieneke1
Ik dacht even te lezen dat voorstelde om de kat maar gewoon van de straat te plukken en "als gevonden" naar het asiel te brengen. Maar dat bedoel je vast niet.
Rieneke1
6 jaar geleden
Nee Oze, met bij het asiel opgeven bedoel ik hem telefonisch als gevonden opgeven. Dan wordt er gezocht naar een match, en anders wordt hij genoteerd in het gevondenboek in eerste instantie. Hoewel het na alle tips opgevolgd te hebben geen gek idee is de kat naar het asiel te (laten) brengen als er verder geen oplossing uitkomt.