Ik heb onlangs 4 baby konijntjes gekregen en ben bang dat ze dood zijn. Wie kan mij advies geven?

K' hb onlangs 4 baby konijntjes gekregen.3 van hen zyn naast elkaar geboren.2 ervan zyn mss dood.1tje leefde en was vrij actief .

Nu eigenlijk die drie die zyn buiten het nest geboren . En de 4 in het nest .Later toen ik kwam kyken was de ACTIEVELING verplaats in het ECHTE nest en ondergedekt met hooi .Maar zag geen één van de 2 meer bewegen of het hooi op en neer gaan ( door ademhalingen).K'ben zeer bang dat geen enkel het overleefd heeft.... ze liggen hellemaal onder in strooi mag ik het nestje open maken omte zien of er Overlevende zyn ? of mag dat niet ?NOG EEN VRAAG moet ik de jongen warm houden bv:binnen plaatsen of zorgt de moeder daarvoor ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben gewoon nieuwsgierig of ze nog leven ?

Antwoorden (3)

Ten eerste vind ik het niet echt verstandig dat je je konijn dat (als ik het goed gelezen heb) buiten staat midden in de winter jongen hebt laten krijgen, maar dat is een andere discussie.

Jonge konijntjes zijn de eerste paar dagen na geboorte nooit heel erg actief, dus dat alles stil lijkt te liggen wil niet alles zeggen. Om het zeker te weten zou je eventueel heel kort even in het nest kunnen voelen. Zorg er echter voor dat er geen warmte verloren gaat, jonge konijntjes zijn nog kaal en kunnen problemen krijgen met de huidige buitentemperaturen.

Als je de jongen binnen wilt plaatsen (geen gek idee met de mintemperaturen die er nu heersen) dan moet je uiteraard de moeder ook binnen zetten (waarschijnlijk trap ik nu een open deur in, maar just to be sure). Die heeft (als ze het hele jaar al buiten zit) echter waarschijnlijk al een behoorlijke wintervacht opgebouwd, dus je moet de temperatuur binnen dan ook weer niet al te hoog hebben.

Succes ermee en please, laat je konijn nooit meer midden in de winter jongen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben niet z'n konijnen kenner maar mijn nicht wel die heeft er ook 2 een jonkie en moeder jij hoeft niks te doen de moeder doet alles veel sucses en ik hoop dat je hier wat aan heb :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet aankomen! Wel het hok afdekken met een thermodeken o.d. (natuurlijk moet er wel frisse lucht in kunnen).

Als je nu het nestje verstoort of verplaatst, heb je kans dat de moeder er niets meer van wil weten, en dan zijn ze zeker dood!

Het is normaal dat een konijnenmoeder de jonkies onder het hooi/stro begraaft, en er op het oog weinig naar omkijkt. Ze heeft daar als het goed is een lekker warm nestje in gemaakt, gevoerd met haar eigen haar.

Konijnenjonkies worden erg hulpeloos en kaal geboren, en maar 2x per dag gevoed door de moeder. (Dat is waarschijnlijk vanwege het gevaar voor ontdekking van het nest).

Hoe moeilijk het ook is, gewoon afwachten... als er dode jongen bij zijn, zal de moeder ze ofwel opeten, ofwel uit het nest gooien...zie je geen rare dingen gebeuren, wacht dan gewoon tot je beweging ziet in het nest...en pas als de jonkies tevoorschijn komen kun je eventueel het nest naar binnen verplaatsen...

Het is wel jammer dat je in deze tijd je konijn BUITEN een nestje laat hebben...niet erg goed getimed...maar ja,
Maak er het beste van...