Waarom graaft mijn hamster het zaagsel wat in haar kooi ligt, in de hamsterbuis?

Ik heb een hamster, Nala, en ze heeft nu al een paar maanden twee grote opbergbakken als kooi. De bakken zitten aan elkaar vast met de hamsterbuizen, zodat ze van A naar B kan gaan. Haar huisje zit in kooi A.

Een van de bakken had een week lang grof hout als bodembedekking: https://www.ikwilcavias.nl/wp-content/uploads/2015/11/beukensnippers.jpg.
Deze hadden we gekregen van de dierenwinkel. Echter begon ze eergisteren al het hout uit kooi A in de buis te graven. Dit stampte ze dan aan zodat de buis op een gegeven moment verstopt zat.

Ik dacht dat ze het misschien geen fijne bodem vond, dus besloot kooi A te vullen met normaal zaagsel en hooi, zoals kooi B dit ook heeft. Gisteren besloot ze echter ook het zaagsel van kooi A in de buizen te stoppen.

Ik heb het idee dat ze het zaagsel uit kooi A wil hebben, zonder dat het de buis verstopt of dat het kooi B vult, maar ik dacht dat hamsters een dikke bodem juist fijn vonden vanwege het graven.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Op de foto is trouwens te zien hoe de buis volgepropt is. In de achtergrond zie je kooi B, met een deel van de buis. Het deksel heeft trouwens genoeg luchtgaten en gaat alleen op de bakken als we slapen, omdat ze anders zonder toezicht in de slaapkamer loopt en dat is gevaarlijk.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Picture for question
3 jaar geleden
2.5K
TurfGraver
3 jaar geleden
Wil ruimte afsluiten.
Prima gewoon laten gaan.
Als hamster er weer door wil open die het wel.

Antwoorden (2)

Een hamster is een hol-bewoner zoals veldmuizen en spitsmuizen. Ze leggen een gangenstelsel aan enwel zodanig, dat ze zich beschermd voelen, ook tijdens een eventuele winterslaap. Het beestje zal zijn gedrag aanpassen als het seizoen verandert. Onder vreemde seizoens-omstandigheden zoals nu (snelle temperatuurswisselingen) raken ze wel eens de kluts kwijt en doen de dingen die wij zelf nooit zullen begrijpen.
Gewoon zijn gang laten gaan. Komt vanzelf goed.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
maar vaak houden ze geen winterslaap als het niet te koud word in de kamer