Waarom miauwt mijn kattin nooit?

Ik heb mijn kattin nog nooit horen miauwen. Kan het zijn dat ze te vroeg van de moeder gegaan is en ze niet heeft leren miauwen? Ze werd opgepikt op een truckerparking in Frankrijk en ik heb ze gekregen toen ze ongeveer 1 jaar was. Als ze bv. eten wil, dan gaat ze eerst geduldig zitten wachten en als het te lang duurt begint ze wat lastig te doen, maar miauwen doet ze nooit.

6 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet alle katten mauwen. Voor zover ik weet is het deels ook aangeleerd gedrag om aandacht van mensen te krijgen.
Ritsuka
6 jaar geleden
Mauwen doen katten alleen naar mensen, ze merken dat ze een reactie krijgen. Sommige katten mauwen nooit.

Het beste antwoord

Je kattin miauwt niet omdat ze dat niet aangeleerd heeft. Katten miauwen van nature onderling nauwelijks.

http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/waarom-miauwt-een-kat/

Waarom miauwt een kat?

Het antwoord op deze vraag is verbazingwekkend eenvoudig: een kat miauwt omdat wij terugpraten. Het is aangeleerd gedrag. Een kat heeft razendsnel door dat miauwen de allerbeste manier is om aandacht te krijgen.
Katten onderling miauwen niet of nauwelijks. Vanwege hun solitaire verleden communiceren katten met elkaar door geur en lichaamstaal. Een uitzondering vormen kittens. Zij miauwen (of roepen?) naar hun moeder als ze in nood zijn of per ongeluk te ver weg geraakt zijn.

Wilde katten

Wilde katten zul je niet horen miauwen. Dat heeft ook geen enkel nut, als solitair dier een beetje in het wilde weg staan roepen in het bos. Een wilde kat zal een andere kat bovendien vooral willen wegjagen. Daarbij wordt wel degelijk geluid maakt, maar dat valt eerder te omschrijven als ‘huilen’ of krijsen.

Praatgraag

Er is een groot verschil tussen katten. Sommige zijn buitengewoon spraakzaam en hebben overal commentaar op, andere beperken zich tot geluidloos het bekje open en dicht doen.
Siamezen en andere Oosterse katten staan bekend om hun flinke stemgeluid, maar ook vanwege het feit dat ze veel en graag kletsen.
Hoe het ook zij: een kat kent een heel repertoire aan miauwtjes, die vaak specifiek zijn voor dat individu.
Ivana
6 jaar geleden
Compleet antwoord. Plus!
Rosalie48
6 jaar geleden
Een duidelijk antwoord.