Waarom komen vogels katten uitdagen?

Gistermiddag laat zag ik het weer. Mijn kat lag op het terras te slapen. Er kwam een mus op het hek zitten om mijn kat te pesten. Die werd wakker en ging natuurlijk in de sluiphouding met zwiepende staart. De mus begon allerlei kunsten te vertonen en heen en weer te wippen op dat hek. Hij was de kat duidelijk aan het provoceren. Vijf minuten later keek ik weer en zag de kat bezig aan een lekker maaltje mus (normaal laat hij ze liggen na het doden). Hetzelfde gebeurde verleden jaar 3x met de familie merel die hier tegenover in de boom woont. Waarom gaan die vogels de kat niet uit de weg maar zoeken ze hem op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zie ik hier ook altijd gebeuren! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuke vraag! ik zie het hier dagelijks (met veel kabaal) door eksters gebeuren. Die trekken de katten zelfs aan hun staart om ze uit te lokken.
En die katten blijven er maar in trappen.

Het beste antwoord

Misschien omdat er in de buurt van de kat eten is waar ze graag bij willen. Ik zag hier net nog weer, een zwartkoproodstaartje die onze kat zat uit te dagen. Ze vliegen soms erg laag over de kat heen. Soms kan het het idd niet voorkomen dat ze een keer beet heeft. Bij ons ligt het ook niet aan het eten, ze kan ook de hele dag door brokken eten. Een belletje helpt ook weinig(zeker als de kat ligt te slapen niet) een kat kan ook met belletje prima jagen. Een van onze katten kwam ook met belletje om, met hazen en fazanten thuis. Tis nou eenmaal een roofdier, een tijger die een dompteur aanvalt kan je het ook niet kwalijk nemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
het moet zijn (soms kan ik het idd niet voorkomen......)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

het is maar een gok, maar mogelijk nestelen ze in de buurt, en willen ze de kat weglokken, helaas met ongewenst resultaat.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt heel waarschijnlijk! +
Dit is de omgekeerde wereld. Mussen provoceren geen katten. Katten zullen een mus doden vanwege een natuurlijk instinct. Als hij hem niet opeet is dat omdat hij thuis te eten krijgt. Vaak is de drang om te jagen ook wat minder als hij te eten krijgt, maar niet helemaal weg. Tip: hang je kat een belletje om - mussen worden schaars. Je zult dan ook merken dat die mussen zich niet meer laten zien in de buurt van je kat omdat ze hem dan eerder gewaarworden. En geef je kat genoeg te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat de hele dag eten voor de kat. Droge brokken, vismaaltijd en water. Dus die kat komt niks tekort hoor. Maar als die vogels zich op een presenteerblaadje komen aanbieden kan hij de verleiding natuurlijk niet weerstaan. De merels krijg ik altijd van hem cadeau maar dit musje had hij in no time op. En deze mus provoceerde dus wél.
Duidelijk, ze doen dit om ervoor te zorgen dat een roofdier niet hun nest ontdekt. Hier in de Eifel ben ik elke keer verbijsterd dat eksters en kauwtjes grote roofvogels zoals de Rode Wouw uitlokken en aanvallen, je ziet op dit moment dagelijks hele gevechten in de lucht. Als je in Nederland een weiland inloopt zal je merken dat bijv. Kievitten laag gaan overscheren, ook dat is om je aandacht van hun jongen af te leiden. Vogels doen ook vaak of ze gewond zijn, slepen met een vleugel over de grond. Zodra je in de buurt komt vliegen ze weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mussen dagen niet uit, om geen enkele reden. er zijn veel volgels die het wel doen, zoals bijv (wat al eerder is geantwoord) om roofdieren weg te lokken van een nestlocatie.
mussen dus niet. die zijn alleen maar op zoek naar plekken om datgene te doen wat ze willen doen. eten zoeken, slaapplaats zoeken. in deze tijd van het jaar baltsen en voor nageslacht zorgen.
daarbij wordt soms wel eens de voorzichtigheid uit het oog verloren. het zal zeker niet de eerste en ook niet de laatste mus zijn die onder (voorspel voor) het neu... wordt opgevreten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dit is een vorm van weglokken bij het nest, deze week zag ik bij mij in de tuin een merel dit doen.
Een eindje verderop zit zijn nest.
In dit geval was de kat het na verloop van tijd zat en is vertrokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zijn dit afleidingstechnieken. Het vrouwtje zit in de buurt te broeden en het mannetje probeert de kat weg te lokken. Eenden doen dat ook.