Na lang turen en wikken en wegen lijkt het me om een mooi nep-uiltje te gaan.
Voor een ransuil is hij te klein, en klopt de kleur niet.

Ook het feit dat hij op de blote hand zit vind ik ongeloofwaardig.
ik heb vele tientallen uilen grootgebracht en hanteer ook volwassen uilen zo nodig.
Ik zou er niet over peinzen dat zonder stevige handschoen te doen: ze hebben vlijmscherpe nagels!
Rieneke1
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een jonge kerkuil. Hij heeft al een wit gezicht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit moet een (jonge) Ransuil zijn (Asio otus).
Gelet op de verticale strepen op de borst, aanzet van oorpluim linksboven, licht masker, veertjes boven snavel.
De ransuil is een middelgrote slanke uil met opvallende oorpluimen. Ze zijn 35-37 cm groot en hebben een spanwijdte van 84-95 cm.
Het verenkleed is aan de bovenkant geelbruin met donkere, op boomschors lijkende tekening, aan de onderkant licht roestgeel met opvallende, donkere lengtestrepen en fijne, donkere banden.
Ransuilen zijn een van de weinige uilen die ook met meerdere soortgenoten kan leven.
In de winter zijn er in een enkele boom of bosje soms wel 30 uilen te vinden, en in hele strenge winters wel 100. Deze gezamenlijke slaapplaatsen (roestplaatsen) zijn toch vaak moeilijk te zien. Alleen de grote hoeveelheden braakballen eronder verraden de aanwezigheid van de uilen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het is zeker geen Kerkuil of Bosuil, hun ogen zijn namelijk zwart. De ogen van deze Ransuil zijn oranje.
Z512099
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
De foto die je plaatst is niet van een nederlandse ransuil.
Een soort die ergens anders voorkomt wellicht?
Z512099
9 jaar geleden
Kan best, hij komt in heel Europa, behalve IJsland voor.
Rieneke1
9 jaar geleden
Hij lijkt iig niet op een ransuil zoals ik die ken.
Ik ben geneigd te denken dat viridiflavus gelijk heeft en het een sperweruil is.
Z512099
9 jaar geleden
De streepjes op de borst van sperweruil zijn horizontaal die van ransuil verticaal.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ja verhip, daar heb je gelijk in! Mogelijk dan toch een ransuil, maar dan wel een uitheemse soort die ik niet ken.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ben eens gaan zoeken op ondersoorten, maar ook die zijn veel bruiner.
Z512099
9 jaar geleden
De ransuil komt ook voor in N -Amerika en Azië, dat moet heel wat variatie geven, zou een grijze ondersoort moeten zijn, er zijn teveel overeenkomsten, maar ik kan ernaast zitten...
Rieneke1
9 jaar geleden
Het zou kunnen hoor, ik zeg niet dat je ongelijk hebt.
Echter ransuilen zijn geen buizerds, de inheemse dan toch zijn altijd gelijk van kleur. Wellicht worden we toch gefopt, en is het een neppert ;)
Z512099
9 jaar geleden
Ik vrees dat het fake is, maar dan wel een heel goede. Ik denk ook dat de grip van een uil of andere roofvogel niet te verdragen is, zonder bescherming.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik pak er in ieder geval de meest stevige handschoen bij die we hebben :)