Hoe introduceer ik een rat?

Ik heb al lang een rat en wil er nu eentje bij doen. Hoe doe ik dit het beste? Mijn rat is namelijk relatief oud en houdt niet zo van veranderingen in zn omgeving.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik denk dat je dat het beste kunt doen op de manier zoals er een nieuwe hond bij de groep komt in het programma 'Dog Whisperer'

Of eerst de rat die je nu hebt aan de ander laten ruiken, met de tralies van het kooitje ertussen. Als hij/zij niet meer geïnteresseerd is in de ander kan je de nieuwe er denk ik wel bij zetten.

Ik heb niet echt ervaring met ratten ofzo, dus ik ben er niet zeker van dat dit zou werken :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk dat je rat gezelschap krijgt! De introductie van een nieuwe rat moet met zorg worden
voorbereid, omdat de rat zijn territorium verdedigt. Het kan enkele weken duren.

Of een rat een nieuwkomer accepteert hangt af van persoonlijkheid, leeftijd en geslacht. Je kunt het best kiezen voor een ratje van min. 6 en max. 8 weken oud van hetzelfde geslacht. Voor de nieuwkomer is eerst een aparte huisvesting nodig.

Stappenplan
Neem pas de volgende stap, als er geen agressie meer zichtbaar is. Anders stap blijven herhalen.

1)
zet de twee kooien naast elkaar (wel ver genoeg zodat bijten niet kan).
2)
laat de ratten een uurtje elkanders kooi onderzoeken (1 rat per kooi!).
3)
introduceer ratten aan elkaar op neutraal terrein (bijv. 15 tot 30 min in badkuip of reiskooitje).
4) neem beide ratten op schoot of zet ze samen in een bekende speelplek (vechten mogelijk).
5)
- Maak de kooi waar ze beiden in gaan wonen goed schoon (ook voerbakjes e.d.) en verwijder alle geurtjes. - - - Richt de kooi anders in: wek de suggestie van een nieuwe kooi.
- Smeer wat lekkers op beide ratten zoals yoghurt, (stimuleert likken)
- Stop ze in de kooi.

Via de volgende link vind je meer handige info: http://www.ratjes.nl/introductie

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NIET DOEN!! Dit gaat 99% fout !!
Ik heb ze 10 jaar gefokt en als ze eenmaal lang alleen hebben gezeten gaat een introductie met een andere rat bijna altijd fout.
Hoe oud is je rat en welke soort is het (welke kleur en welke kleur ogen) en welk geslacht ?