Welke stoffen zijn dik genoeg om te gebruiken voor een zelfgemaakte krabpaal/krabmeubel?

Het gaat dan om stoffen die tegen katten nagels kunnen voor een lange tijd.
Hierbij worden tapijt, tapijttegels e.d. en sisaltouw-matten niet meegerekend.

Toegevoegd na 22 uur:
Aan tapijt en sisal hadden wij ook aan gedacht, maar het gaat hier juist om andere stoffen die ook kunnen dienen als krabpaal bekleding.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.3K
Rieneke1
9 jaar geleden
Kokosmatten zijn zeer in trek.
Ivana
9 jaar geleden
Ik gebruikte wel eens 'de zak van Sinterklaas', daar kocht ik er een paar van bij Blokker voor een gulden, zodat ik het hele jaar voorraad had.

Het beste antwoord

Op de gewone gangbare krabpalen zie je nogal eens teddyachtige stoffen. Uit ervaring weet ik inmiddels dat dit behoorlijk lang meegaat. Ik heb hier 2 palen staan, 1 tien jaar en de ander 13 jaar. Beiden met teddystof omtrokken. Het ziet er nog als nieuw uit. Ze liggen erop, wassen zich erop, maar krabben doen ze aan de paal die omtrokken is met sisaltouw. Daarbij staan ze vaak naast de plank met teddystof, maar ook wel erop. De manier waarop ze zich schrap zetten met poten en nagels kan de stof blijkbaar prima doorstaan.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik bedoel met de teddystof dat je die om de horizontale vlakken doet. Dus de steunplanken waar de palen op geschroefd worden. Teddystof is natuurlijk niet geschikt voor een kat om de nagels in te zetten. Het slijt de nagels simpelweg niet genoeg. Wat je ook om de palen kunt doen: jute. Dat kan ook om de horizontale vlakken. Maar ik denk dat dat niet sterk genoeg is. Misschien met meerdere lagen wel. Ook is het het beste om de teddystof te verlijmen. Ook de sisal (of de jute) blijft ook het beste zitten wanneer het verlijmd is. Neem wel een lijmsoort die niet op een chemische basis is vervaardigd. Wanneer de lijm lang na geurt, wil de kat de paal niet gebruiken en dat is jammer van al je werk. Probeer het allemaal zo kat vriendelijk mogelijk te maken. Daar doe je ze een groot plezier mee!

Toegevoegd na 1 dag:
Ik bedacht me nog iets: katten zijn dol op de bitumen rug van tapijt. Daar bedoel ik dus niet de foam rug van tapijt mee, maar die tapijt soorten waarvan je de stramien (waarop de draden zijn bevestigd) aan de rugzijde kunt zien. Die rugzijde lijkt qua weving op jute, maar is gemaakt van een sisalachtig materiaal. Misschien is het een idee om tapijt ondersteboven op een krabpaal te bevestigen? Zorg er wel voor dat de palen lang genoeg zijn, zodat de kat zich in zijn volle lengte (dus de lichaamslengte plus poten) kan uitstrekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Sisal, dat is een natuurlijk product dat je heel goed kan gebruiken om een krabpaal mee te omwikkelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou bij de tapijtwinkel een coupon vloerbedekking kunnen halen . Op maat snijden en met dubbelzijdig plakband bevestigen en voor de stevigheid even langsgaan met een nietmachine langs de randen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gordijn en meubelstof . jute.leer.
Om bestand te zijn tegen kattennagels moet een stof extreem dik en stevig zijn. Niet voor niets wordt er in de regel gebruik gemaakt van touw en sisal ; dat gaat relatief het langste mee. Geweven en gebreide stoffen vallen eigenlijk af, tenzij ze van zeer dik en robuust ' garen' gemaakt zijn. En dergelijk garen noemen we 'touw' . Het is ook niet de dikte van de stof zelf, maar de dikte van het gebruikte ' garen' dat het succes bepaalt.

Wil je toch graag iets anders om je zelfgemaakte krabpaal, kies dan voor een stuk ruw tapijt of een deurmat ; uiteraard een model met een tamelijk glad uiterlijk dat liefst ook niet te zacht aanvoelt. (Maar geen getufte pool). Een goede kwaliteit ribtapijt kan wel even mee, of een gevlochten kokosmat. Hou er echter rekening mee dat je het vermoedelijk heel wat eerder zult moeten vervangen dan een degelijke sisal krabpaal.

In de stoffenwinkel ga je echt NIETS vinden dat langer dan een paar dagen meegaat, al is het de allerdichtste gaberdine of de allerstevigste gobelin en wikkel je het er in tien lagen omheen. Goed genoeg om een bank mee te bekleden, maar niet kattenproof. De beste indicatie die je hebt is dat de stof eigenlijk zo goed als niet te vormen / te vouwen mag zijn. Dan heb je een geschikte stof.

Er is nog 1 optie die je kunt overwegen als je handig bent : een (Tunisch) gehaakte (niet gebreide!) lap van een stevige gemerceriseerde katoen of zelfs polyester (die je met de handen en tanden niet door kunt krijgen) in een heel dichte, liefst dubbele haaksteek, is WEL plooibaar maar houdt het door zijn dikte ook relatief lang uit. Die kun je ook eenvoudig precies op maat maken, en in alle kleuren die je wilt . Maar helaas is iets dergelijks niet kant en klaar te koop.

Het korte antwoord op je vraag is dus eigenlijk : geen. Geen enkele normale stof (als in : lap textiel) is geschikt voor een krabpaal ; je zult op zoek moeten naar een robuuster materiaal.