Onze kater heeft bloed bij zijn ontlasting kan dit stress zijn?

Onze kater heeft 3 maanden terug een ongeluk gehad (waarschijnlijk ergens achter blijven haken met zijn poot) zijn pees is toen voor een gedeelte overgeknapt en dit moest in het verband en meneer moest de komende 5 maanden in een bench. Dit doen we ook (natuurlijk laten we hem wel vrij i.o.m dierenarts als we erbij zijn) nu heeft hij sinds de laatste 3 weken blied bij zijn ontlasting zitten... en na een DA bezoek vermoedde zei dat hij giardia had. Hier heeft hij toen panacur voor gekregen maar dit sloeg niet aan. Nu zit hij al 10 dagen op de antibiotica stomorgyl... maar nog steeds een beetje bloed bij de ontlasting....

Zou het zo kunnen zijn dat hij bloed bij zijn onglasting heeft door alle stress?? Van het leven in de bench al 3 maanden?
We hebben nog een andere kat en ze sliepen altijd samen, kan het zijn dat hij dit mist en zo gestresst is dat er bloed bij zijn onglasting zit? Of is sit geen link?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik zou naar een andere dierenarts gaan, en in overleg met hem of haar ontlasting van drie dagen inleveren en op giardia laten testen. Zekerheid is handiger dan vermoedens. Overleg ook het gebruik van probiotica. Als het giardia is dan kan het trouwens best lang aanslepen.

Antwoorden (1)

Van stress krijg je geen bloed bij de ontlasting. Wat wél zou kunnen, is dat je katje obstipatie heeft doordat hij minder in beweging is. Harde ontlasting kan aanleiding zijn tot (helder, rood) bloed bij de ontlasting. Kijk eens goed als je kat bezig is op de bak of als hij net klaar is. En blijf in contact met je dierenarts, ongeacht wat je zelf eventueel vaststelt in de kattenbak.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb al een aantal keren gekeken en het is helder rood bloed.. het is nu al 3 weken zo en de ene keer minder dan de andere x
Het zijn echt een soort van konijnen keuteltjes dus wel hard... maar van de week was het even 2 dagen dunne ontlasting
Maar nu weer hard
svetivlas
6 jaar geleden
Laat hem in ieder geval zoveel mogelijk drinken, want daar wordt de ontlasting ook dunner van.
Ook zachte brokjes in plaats van droge kan wat uitkomst bieden. Ik weet niet hoe oud de kater is, maar bij oude katers kunnen darmpoliepen aanwezig zijn, die juist door de harde ontlasting stuk kunnen gaan.
De antybiotica kan ook zijn darmslijmvlies wat irriteren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hij is nu 3 jaartjes oud