Hoe dien ik medicijnen toe aan een half wilde kat die ze echt niet wil ?

kom ajb niet met pillen die ze lekker vinden en pillenschieter want die werken dus gewoon niet .
ik begin aardig hopeloos te worden .
is injecteren een optie

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.9K
Rieneke1
6 jaar geleden
Dat hangt er van af wat je toe wil laten dienen. Antibiotica bijvoorbeeld, is verkrijgbaar als twee weken werkende injectie (Convenia), alleen staat het wel op de lijst van AB die je alleen in uiterste nood mag toedienen. Is het dus wel mogelijk de kat in een vervoersbox te krijgen? Dan zou je het toedienen ook aan de dierenarts over kunnen laten, als het een eenmalige toediening betreft.
Iets meer info was wel handig geweest.
Z512099
6 jaar geleden
Medicijn via spuitje is dan de optie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met z'n 2en pootjes vast houden, dan met een vinger tablet achter in keel duwen, zo gebeurd
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb er ook zo eentje.... Als het om AB gaat kun je om de dag een injectie halen bij de DA. Heb ik ook gedaan. Toch moest hij na een week aan de pillen. Die spuiten werken gewoon veel minder goed was mij verteld..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En laat je DA niet steeds op dezelfde plek injecteren. Mijn kat had een hele bult op die plek.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ Rieneke1. Die 2 weken spuiten geven bijna geen dierenartsen meer. Dat mag officieel wettelijk niet meer gebruikt worden zei mijn DA.
Rieneke1
6 jaar geleden
@Manonnetje33, ivm resistentie heb je tegenwoordig idd categorieën AB. Het mag nog wel gebruikt worden wanneer andere middelen geen optie zijn. Zou er toch over in overleg gaan in geval kat echt niet te hanteren is. Maar voorlopig is het nog raden om wat voor medicatie het gaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@rienek hij heeft een blaasontsteking
hij heeft meloxidyl en spasmoglucinol voor geschreven gekregen.
|zoals de vlag er nu bij hangt krijgik de meloxidyl erin .(althans vanochtend de helft )
en ik heb um in mn eentje een keer in een box gekregen maar terug van de arts ging al slecht en waren er twee assistentes nodig en op de terug weg kreeg hij die open en wel zo dat hij de sluiting kapot gekregen heeft :(
Rieneke1
6 jaar geleden
Meloxicam wordt meestal prima geaccepteerd over lekker blikvoer. Pillen is idd ander verhaal. Ik begrijp je frustratie: 2 van mijn katten zijn ook niet te hanteren tenzij ze op sterven na dood zijn :( Wat een stress kan zo'n kat je bezorgen he? Hopelijk is de meloxicam afdoende.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je zorgt dat er geen gevecht kan ontstaan, heb je de minste stress, stress krijgt ie sowieso. Hoe denk je dat een DA het doet? Eerst plat spuiten, of vragen of de kat het nu wel wil...;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
de kat ging al in gevecht al tie een handdoek zag . toen ie aan kwam lopen een jaar terug .
daar heb ik um nu wel af.
ik heb de dierenarts gebeld maar die zijn naar mijn mening alleen heel erg goed in spullen verkopen .op mijn vraag of alleen meloxican voldoende was werd geantwoord dat die andere belangrijk is ja duuh ? dat vraag ik niet ik vraag kan het zonder.. vaag antwoord over langs brengen en roesje geven om de blaas aan te kunnen prikken om te beoordelen of het een blaasontsteking met of zonder gruis is . ja euhhhh ik loop nu al met kat die door alle stress eigenlijk het huis niet goed meer in durft.
maar het goede nieuws is dus ik heb um een keer "normaal"zien plassen nadat ie door mij wakker gemaakt en uit de kas opgehaald is .
dus een klein beetje hoop hbe ik nu wel
we hebben nog ff gespeeld en achteraf vilhet me woensdag op dat hij wel vaak in zijn geslachtzone zat te likken vaak met apelen . dat heb ik me nu een keer zien doen met spelen .
en ja @ rieneke ik ben al drie dagen kwijt aan de stress en voel me haast letterlijk ziek .
Rieneke1
6 jaar geleden
Met wat mazzel is de meloxicam voldoende. Is pijnstiller maar ook ontstekingsremmer. Zou me daarop concentreren. Verder even op de plaats rust, zowel voor jou als voor de kat. Het is wel van belang dat je hem nu blaasdieet voert. De kat is ouder dan 1 jaar begrijp ik,dus het kan, en dat is wel van belang, anders blijft het dweilen met de kraan open. Dikke complimenten ipzy!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik zat idd ook al een blaas dieet of in iedergeval super voer te denken want nu gaf ik habbie babie voer uit de suup .
en wat denk ik dom is geweest heel veel (heeeeel veeel ) catisfactions katten snoepjes . om um lekker bij me in de buurt te hebben en tam te maken .en ik vrees dat vnl die ertoe gelijd hebben dat ie nou ziek is
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
jammer dat ik voor reakties geen duimpjes kan geven :(
bedankt voorje compliment :-)
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik zou blaasdieet gaan geven, want de urine moet verzuurd. Royal Canin urinary is prima en kan geen kwaad voor katten ouder dan 1 jaar. Het is een kater: stel dat hij door gruis verstopt komr te zitten en dat je het niet in de gaten hebt omdat hij zich verstopt heeft? Daar moet je niet aan denken toch? Als je dit voer geeft, en voorlopig meloxicam, dan moet het op de duur goed komen. Over die snoepjes zou ik me niet schuldig voelen, maar je begrijpt dat hij nu dieetvoer moet en niks anders, behalve eventueel iets van versvoer of een kuiken. Maar RC urinary wordt door de meest katten heerlijk gevonden. Compliment is zo ontzettend verdiend: lief dat je je om het dier bekommert.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik kom net bij de dierenarts vandaan met een zak royal canin blaas voer . (goeie tip)
ik heb nu nog even die meloxiam met het vet uit een "normaal"blikje kattenvoer gegeven omdat dat werkt en er nu rust is en meneer weer in zn oude doen en laten is .morgen ochtend probeer ik dat met speciaal nat voer
met die dieet brokken begin ik nu en hoop er maar het beste van . mocht ie die echt niet pruimen heb ik een klein zakje royal canin aktieve kat erbij
en dat beest doet echt iets met me heel vreemd . hij kwam hier ook eigenlijk zo presies aan waaien toen ik mn andere dieren niet meer had
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
wat hij zelf aan wild vangt van het terrein daar heb ik geen grip op.
het wel een aktieve kater .
Rieneke1
6 jaar geleden
Niet te snel stoppen met de meloxicam, daar zou ik echt nog even mee doorgaan voorlopig (overleg anders met je da, maar ik zou, zeker als hij nog aan z'n plasser likt, beslist nog niet stoppen!) Verse prooi kan weinig kwaad, daar zou ik me niet druk om maken, maar verder moet je je strikt aan het dieet houden. En jullie zijn dus op elkaars pad gekomen, zo gaat dat soms tot beider geluk. Sommige katten zijn gewoon speciaal, daar voel je net iets extra's bij <3
Rieneke1
6 jaar geleden
Als je later nog vragen hebt mag je me altijd pb sturen ipzy.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
zal ik zeker doen .
je schakel over op royal canin urinary was denk ik echt een goeie tip .
de eerste brokken at ie met smaak op :-)
ik hoop dat het gaat lukken zo :-)
Rieneke1
6 jaar geleden
Katten vinden het heerlijk, heb nog niet anders meegemaakt gelukkig. Wel kunnen ze er iets te dik van worden, in dat geval kan je overschakelen op RC urinary moderate. Maar met een half wild katje zal dat zo'n vaart niet lopen. Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat een goed nieuws!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
vanochtend heb ik heb een heeeeele grote plas zien doen .
en hij ligt nu de rest van de dag te slapen
goed nieuws dus :-) vannacht hebben we samen nog een rat kunnen vangen die op een of ander manier in het huis terecht gekoemen was
avonttuur
Rieneke1
6 jaar geleden
Oh geweldig, dat je dan zo blij kan zijn met een flinke plas he? :) Nu lekker doorgaan op de ingeslagen weg!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oh lachen echt samen achter die rat aan. ja en waarom niet!?
Die grote plas is prima nieuws @ipzy! Ga zo door.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Rieneke1 dan zal ik mijn DA eens vragen. Vorige x zei die dat het niet mag. Ik heb namelijk ook zo een "dramaqueen" (king) en had er daarom om gevraagd. De optie was pillen of om de dag een spuit halen. ( Nee en niet om geld te kloppen. Ik heb 1 kuur betaalt en maar 1 visite).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@jodokus ja echt samen door het halve huis banken en bedden van hun plaats gehaald en uitijdelijk weten te corneren .wat vioor de rat een minder gelukkige afloop heeft gehad .
@rieneke ik heb je een mail gestuurd omdat er nu een hotspot ontstaan is / aan het ontstaan is
door de stress / injektie op woensdag
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zie het voor me ipzy!
Hier ook ooit een rat binnen gehad, niet fijn...
Later eens 3 muizen gevonden die mijn kater binnengehaald had en losgelaten voor nachtelijk vertier! Hoort erbij, maar toch... Hopelijk hebben jullie een rustige nacht en beter slapen allebei.

Antwoorden (5)

Als een kat ze echt niet wil , kan je het oplossen met een stukje worst.
Vaak lukt dat wel.
Neem een klein stukje en laat het vanaf je vinger ruiken, als dat niet lukt, laat het vlakbij de kat vallen. Wel even wachten tot er rust in de tent is en als katje het voorzichtig opeet, geef je nog een klein stukje.
Daarna kan je hele kleine balletjes maken en in een van die stop je het pilletje, maar niet te lang wachten anders wil katje niet meer, heeft ze al genoeg gehad.

Succes @ipzy!! .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
zou ik hier de vraag stellen als dat zou werken denk je ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik ben een jaar bezig om een half wilde kat tam te krijgen ik kan um nu aaien en hij vertrouwd me daar krijg ik geen pilin nietmet watlekkers want hij ruikt het en zegt doeg .
sorry dat ik ff bot brn maar ik ben echt over de rooie nou
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ipzy , dat is erg jammer, ik schreef ook 'vaak lukt dat wel'. Lang geleden een kat gehad, kon ik de nagels niet van knippen, moest met een handdoek om zijn lijf heen, beetje klemmen, maar met een half wilde kat zou ik dit zeker niet aan gaan. Nee.
Ben bang dat je de dierenarts of misschien iemand van 't asiel vragen? is dat een idee? of mensen op de dierenambulance die ook vaak bij mensen thuis helpen om een kat te vangen die naar de dierenarts moet. Ik probeer met je mee te denken. Weet zo gauw niets meer.
Probeer iig zelf rustig te blijven. Weet je, het is van hier af ook niet te zien wat er precies speelt en wij proberen alleen maar te helpen hoor, Ipzy! Wat dacht je ervan om nu te gaan slapen en morgenochtend de dierenarts bellen en vragen of zij eventueel een goede oplossing weten? en wat zij er van denken. Wellicht is de injectiespuit inderdaad de enige mogelijkheid. voor deze kat. Succes morgen en nu welterusten!
Hoop dat je een beetje rustig bent en dan kunt slapen, is ook beter voor de kat. :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En @ipzy, laat je het vervolg nog even weten alsjeblieft? zou fijn zijn!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
kat is nu de hort op vas er vanochtend ff heb um naar buiten gelaten vannachtomdat ie zo gestressed werd dat ik m niet binnen houden kon . heb er een van de twee medicijnen in gekregen .
stress vol allemaal
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geweldig dat het gedeeltelijk gelukt is, Ja, stress vol natuurlijk, voor allebei.
Weet je hoe erg het is als het niet lukt? de mening van de DA of da-assistente gevraagd? Komt hij meestal overdag weer terug om te slapen/eten of zie je hem wisselend?
Met z'n 2en pootjes vast houden, dan met een vinger tablet achter in keel duwen, zo gebeurd
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet met een wilde kat!
Rieneke1
6 jaar geleden
Dat zou idd eenmalig kunnen lukken, en met wat pech zie je de kat daarna nooit weer.
Rieneke1
6 jaar geleden
En een vinger kwijtraken is geen probleem, want je houdt er nog 9 over. Regel wel antibiotica daarna voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
vandaag idd even de dag om allestot rust telaten komen en aan de band te werken .
ikkrijg de meloxidyl er met het vet onderuit het blikje erin de pil echt niet . :(
ronron1212
6 jaar geleden
Een kat heeft 4 poten en de achterste twee kunnen behoorlijk te keer gaan @jjjgroot
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
en dan komt ie dus niet zomaar nog een keer terug . ik ben al anderhalf jaar bezig (met succes)om zn vertrouwen te winnen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vandaar met 2 personen, de vraag was hoe dien je een medicijn toe en er bestaan geen katten die willen, jij wilt het of niet, de kat heeft daar niet over in te brengen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
de vraag zegt duidelijk half wilde kat .
en natuurlijk zou het botte domme lompe kracht echt wel een keer lukken misschien twee maar dan komt de kat dus echt niet terug .
ik stel de vraag omdat ik even hulp nodig had om tot een beetje doordachte oplossing te komen om en de band met de kat waar ik al een jaar aan werk te behouden voor mijn plezier en het beest te helpen weer gezond te worden. er is niet willen en niet willen deze kat vecht zich dood en wist uit de transporter te ontsnappen door hem van binnen uit kapot te krijgen .
Je kan hem misschien heel strak in een handoek wikkelen ?
6 jaar geleden
Z512099
6 jaar geleden
Je moet hem eerst in die handdoek krijgen...
Ik ga in de kleermakerszit zitten, zet de kat met haar achterwerk tegen mijn kruis zodat ze niet achteruit kan.
Dan druk ik het tabletje aan de zijkant van de bek tussen de tanden door.
De kat gaat meteen proberen om door het rollen met de tong het pilletje weer door de zijkant er uit te werken maar dat voorkom ik door mijn vingers rond die plaats te houden waardoor het er niet uit kan.
Tegelijk trek ik het hoofd naar achter en ga met mijn andere hand met mijn vinger over haar keel/slokdarm. Deze poging lukt meestal de eerste keer.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
hoi bedankt voor je antwoord .
mijn kat is nogal een verhaal zodra er vast houden en beet pakken in het spel komt is tie aan 5 kanten scherp die die alle 5 uiot alle macht gebruikt.
ik houd um liever t beetje tam dat ie na een jaar gelukkig is geworden .
dank zij de reaktie sectie is het hopelijk opgelost
Rieneke1
6 jaar geleden
Dit is een uitstekende methode, maar niet voor een halfwilde kat. Die laat zich namelijk om te beginnen al niet eens pakken. Plus je bent in 1 klap alle opgebouwde vertrouwen kwijt. Misschien iets om te overwegen als je weer terugbent van de EHBO.
Je kunt bij de dierenarts speciale "worstjes" kopen. Is een kneedbaar lekkernij waar je de pil in kunt verstoppen. Vinden ze heerlijk en geen drama met poten vasthouden en bekje open dwingen. Blije kat, blije baas