Waarom knabbelt mijn hond aan haar voetkussentjes?

Ze is tien jaar en heeft dit nooit eerder gedaan. Een kussentje aan de zijkant is nu rose. Ze doet dit sinds een maand. Niet de hele dag. Er zijn geen andere beschadigingen zichtbaar.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Daar kunnen verschillende redenen/oorzaken voor zijn, psychische zoals verveling, spanning of een lichamelijke zoals jeuk.

Heeft de hond genoeg afleiding en beweging, of is het mogelijk dat er sprake is van verveling?

Is er recent iets veranderd? Is er bijvoorbeeld recent een verhuizing geweest of is het gezin plotseling veranderd? Dat kan bij de hond spanning(en) opleveren waar deze een uitweg voor zoekt.

Ook een lichamelijke oorzaak is mogelijk, pijn of jeuk. Die moet ook worden uitgesloten.

Ik raad je aan te overleggen met je dierenarts. Die kent de hond en kan deze goed onderzoeken.
6 jaar geleden
jodyenboyke
6 jaar geleden
+ zomerbriesje kijk even heel goed of je geen restant van de grasaar ziet! Deze kruipt nl. en kan ontstekingen veroorzaken.
Ivana
6 jaar geleden
Zelfs opkomende dementie kan de oorzaak zijn.
Antoni: Plus
Antoni
6 jaar geleden
@jodyenboyke, @Ivana, dank voor de aanvullingen!