hoe gezond is vis voor een hond?

Mijn hond is dol op vis door zijn brokjes... stukje tonijn of zalm. Voorheen kreeg hij vleesbrokjes van Bonzo of pedigree bij zijn droge brokjes, maar hier zitten veel vetten en zouten in, waardoor hij aan de diarree raakte. Hoe gezond of ongezond is vis voor een hond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
35.9K
Rieneke1
13 jaar geleden
kijk eens op de sites van barfplaats en voernatuurlijk, boordevol info over rauwvoer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tnx voor de tip!

Het beste antwoord

Vis kan een goed en gezond onderdeel uitmaken van het menu voor honden. Niet alle honden stellen de smaak van vis op prijs. Sommige honden zullen de vis pertinent weigeren, andere honden moeten aan de smaak wennen en zij kunnen meestal overgehaald worden de vis te eten indien die eerst in kleine stukjes gesneden en gemengd met wat lekkers wordt aangeboden.

Persoonlijk zou ik niet vaker dan 1 maal per week vis op het menu zetten. Het beste kan vis rauw en heel, met kop en graat gevoerd worden. Echt rauw dus, gekookte vis botten en graten kunnen heel scherp en hard worden, en kunnen dus beschadigingen en/of verwondingen in maag en slokdarmen/darmen veroorzaken.

Zoetwatervis kan voer het gevoerd wordt het beste een dag of 10 ingevroren worden om zo eventuele parasieten te doden.

Ook rauw zalm (vooral die uit de pacific) kan parasieten met zich meedragen.

Vis kan ook uit blik gegeven worden. Denk daarbij aan Makreel, Sardien, Haring, Zalm, Schelvislever etc. Dit moet echter wel meer als tussendoortje gezien worden. Wees ook spaarzaam met het geven van Tonijn, want deze kan hoge concentraties kwik bevatten.

Voordat je vis aan je hond of kat geeft kan je de vis het beste een tijdje in warm water leggen. De vis wordt dan weer lekker zacht en smakelijker.

Vaak vinden honden de koppen van vissen het allerlekkerste deel! Bovendien zijn vissekoppen heel gezond. De ogen en hersenen bevatten veel vitamines en mineralen. Vissekoppen kunnen als hele maaltijd gegeven worden. Kabeljauw valt onder de witvis, het vlees is wit en mager.

Sardientjes zijn de ideale beginnersvissen. Veel honden vinden ze heerlijk en de graten van deze vissen zijn zacht. Zelfs honden die nog maar kortgeleden zijn overgegaan op rauwe voeding, Kunnen probleemloss een sardientje eten!

Sardientjes vallen in de categorie vette vis, ze bevatten veel Omega 3 vetzuren en vitamine D. De hele sardientjes die je bij de viswinkel of op de markt kunt kopen bevatten nog alle organen, en dat maakt ze weer heel geschikt om als complete maaltijd te geven.

Ook haring valt onder de vette vis. Geef ze rauw en ongezouten. Ze zijn zeer gezond om zo nu en dan aan de hond te geven. Ook de graten van deze vissen zijn zacht, en dus ook weer een ideale beginnersvis!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vis
Hoewel vis geen verplicht onderdeel is van een hondenmenu heeft vis wel heel veel goede eigenschappen. Vis is een belangrijke bron van omega
vetzuren. Deze omega vetzuren dragen o.a. bij aan de conditie van de huid/vacht, de smering van de gewrichten en zijn tevens goed voor hart en bloedvaten. Je zou daarom één keer per week je hond vis kunnen geven. Goede zogenaamde 'vette' vissoorten die geschikt zijn om aan je hond te voeren zijn bijvoorbeeld: sardientjes, zalm, tonijn, wijting en makreel. Ook voor vis geldt dat je deze wel rauw moet geven: het verhitten van de vis zorgt voor broze en splinterbare graatjes. Bovendien worden belangrijke enzymen en vitamines kapot gemaakt indien je vis verhit. Vis uit blik is geen onderdeel van een volledige voeding maar telt enkel als tussendoortje. Als je vis uit blik neemt is vis op waterbasis aan te raden. Vis op oliebasis kan zorgen voor diaree en bovendien is het erg vet. Vis kun je eenmaal per week of per twee weken in je menu gebruiken. Sommige honden moeten wennen aan het verteren van vis en kunnen wat diarree krijgen. Geef in dat geval wat vis als je ook bot voert of zorg ervoor dat de hond al een bodempje in zijn maag heeft met wat spiervlees. Honden met nierproblemen kun je beter visolie verstrekken.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ dank je wel
Hollandse Nieuwe Haring schijnt heel slecht cq dodelijk te zijn. Mijn ouders vertelden mij dat toen ik klein was. (of was dat omdat ze dat zelf zo lekker vonden? *_*Ik heb ff op internet gekeken en dit vond ik: Het is niet aan te raden rauwe zoetwatervis en rauwe haring ongekookt aan de honden te verstrekken, deze bevatten de stof antivitamine thiaminase welke het thiamine = vit B1 vernietigd