Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Werkt de castratiechip voor honden?

Heeft er iemand ervaring met de chip waarmee je je reu tijdelijk castreert?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Rieneke1
13 jaar geleden
misschien handig om te zeggen dat het over suprelorin gaat, want dat bedoel je neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou kunnen dat het zo heet, dat weet ik niet
Rieneke1
13 jaar geleden
dat moet wel haast.
het is een staafje ter grootte van een chip, dat gedoseerd hormoonachtige stoffen afgeeft.
het is dus geen chip.
verder kan ik je niet helpen, met de werking op honden ben ik niet bekend. nu je weet hoe het heet, kan je wat aan het googlen slaan, succes!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar heb het nodige voor je gegoogled.

Een van de nieuwste vindingen is een GnRH implantaat.

Het is een oplosbaar implantaat met de werkzame stof desloreline. Het Gonadotrofine Releasing Hormoon (GnRH) agonist desloreline vermindert tijdelijk het seksueel gedrag van de reu en de zaadcelproductie.
De werking begint in het algemeen na 4 tot 6 weken na implantatie en houdt minimaal 6 maanden aan. Bij de meeste kleinere honden (<10 kg lichaamsgewicht) kan de werking wel meer dan 12 maanden aanhouden. Tijdens de werking neemt de omvang van de teelballen met ongeveer 30% af. Een toename in de omvang van de teelballen wijst erop dat het implantaat uitgewerkt raakt. Na uitwerking van het implantaat zullen de teelballen geleidelijk weer hun oorspronkelijke omvang bereiken.
Het implantaat wordt op dezelfde wijze geplaatst (onder de huid tussen de schouderbladen) als een identificatiechip, maar het implantaat lost vanzelf op en een identificatiechip niet.
Een reu onvruchtbaar maken door deze te castreren levert ook nog enkele andere voor- en nadelen op, die niet optreden indien de reu gesteriliseerd wordt of een implantaat met desloreline krijgt ingespoten.