Onze papegaai weegt 500g. Ikzelf weeg 50 kg. Als hij nu een hele pannekoek verorbert, is dat dan alsof ik er 100 zou eten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De verhouding moet je niet zozeer in het gewicht maar in het oppervlak zoeken.
Daar immers koelt mens en vogel af.
Een papegaai heeft een langzaam metabolisme in rust, daarom wordt hij ook zo oud als een mens.
Probleem met pannekoeken is dat het uit ZETMEEL bestaat en papegaaien zelf geen amylase aanmaken.
Deze stof zit in het menselijke speeksel en zet zetmeel om in suiker.
Als je hem stukjes (panne)koek geeft moet je dat eerst natmaken met je eigen speeksel.
de amylase uit jouw speeksel zet dan het zetmeel voor de papegaai om in suiker.
Zonder deze handeling heeft de pannekoek weinig voedingswaarde voor de papegaai en kan het zelfs schade geven.

De massa is een X^3 functie, het oppervlak echter een kwadraat dus als 100=x^3 dan is X^2=22.
Rekening houdend met de andere vorm en verbranding van de papegaai dan een mens kom ik dan op 20-25 pannekoeken voor jou uit als equivalent van een pannekoek voor de papegaai.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik ben vergeten te melden dat ik kennis heb van voeding, papegaaien en adviseur ben van een papegaaien kwekerij (Ara's en grijze roodstaarten)
Vandaar eerst het verhaal over de voeding en pas daarna de benadering van je vraag.
Het is geen goed idee papegaaien een hele pannenkoek op te voeren , er zit ook rijsmiddel in, waar papegaaien individueel verschillend op kunnen reageren.
Dit hangt mede af van de voeding die hij gewend is.
Is de papegaai koekjes gewend (blijf om dat speekselverhaal denken!!) en verdraagt hij pannenkoeken
dan zal zijn darmflora daarmee om kunnen gaan , is hij geen koek gewend kijk dan uit.
Meestal wordt bicarbonaat als rijsmiddel gebruikt wat een sterke invloed heeft op het maagsap van je papegaai.
Niet veel mensen beseffen dat deze bijzondere dieren erg oud kunnen woorden maar ook erg kwetsbaar zijn.
Het gebeurt niet zelden dat papegaaien die bijzonder voedsel krijgen wat ze niet gewend zijn , plotseling erg ziek kunnen worden en zelfs er aan kunnen sterven, ofschoon de voeding zelf (voor mensen) niet giftig is.
Experimenteer dus niet met je kostbare en wellicht dierbare vogel.
Deze intelligentse vliegende wezens hebben goede zorg en kennis van voeding nodig , anders worden ze niet oud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik weet niet of je dat zo om kan rekenen.
wel weet ik, dat we ons er op kunnen verkijken.
een dierenarts vertelde laatst, dat het geven van een kaasblokje aan de kat gelijk staat aan twee dikke hamburgers voor ons.
Rieneke1
13 jaar geleden
Dat kun je zo wel berekenen, maar het zal nooit kloppen.
Want je neemt nu alleen het gewicht, terwijl je ook volume in je berekening kunt meenemen, de grootte van de maag, de lengte van de darmen en nog veel meer.

Ik denk dat een vogel totaal anders inelkaar zit dan een mens, en dat daarom zulke berekeningen op niets zijn gebaseerd. Zoiets zou ook nooit op kunnen gaan, als je een koe of een slang met een mens vergelijkt.

Om zoiets goed te kunnen vergelijken, zul je eerst al die verschillen rekenkundig moeten aanpassen, en dat zullen alleen mensen kunnen die veel van de anatomie van dieren (en mensen) afweten.