Hoe zorg ik ervoor dat musje bekje open doet?

heb zonet een jong musje van mijn kat gered, hij was een beetje bebloed maar niet heel ernstig, hij is meegenomen door de kat weg van zijn nest (Hij is verbasend genoeg niet heel erg gewond) hij heeft zijn ogen nog dicht en hij wil zijn bekje niet openenen, ik probeer hem wat te voeren. Hoe zorg ik ervoor dat hij zijn bekje open doet zodat ik hem kan voeren?

Toegevoegd na 15 minuten:
Heb al geprobeert te fluiten en op zijn bekje te werken maar werkt beide niet, als ik fluit probeert hij/zij te vliegen? (Lukt hem of haar niet)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Terrazzo
Ik hoor dat de vogelopvang ‘s avonds ook open is, is een veel beter idee. Probeer beter even nu nog te bellen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat zou je willen voeren? Gewoon zo een insect oid kun je niet in t bekje doen. Dan gaat ie dood want dat kan ie niet verteren. De moeder/vader "kauwt" het voedsel eerst voor het gegeven wordt.
Rieneke1
6 jaar geleden
@Manonnetje3. veel vogeltjes maak je blij met wat kattenvoer of goed geweekte kattenbrokjes. Alleen duifjes, eenden en veel andere watervogels mogen dit niet. De fout wordt idd vaak gemaakt brood te geven, of zelfs melk. Dat is helaas vaak einde verhaal voor het jonkie :(
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Rieneke1 : ja dat klopt wel maar VS meld niet wat er gevoerd word. Ik had een tijdje terug een zwaluwkuiken gevonden en met de dierenambu mee gegeven. Zij vertelde mij dat je nooit zo insecten mag geven of ander "rauw" voedsel.
Rieneke1
6 jaar geleden
Dierenambu is geen vogelopvang. Jonge zwaluwen krijg je prima groot met bijvoorbeeld wasmotten, en veel vogels krijgen rauwe balletjes tartaar met supplementen. In de natuur krijgen ze alleen maar rauw voedsel he? :) Maar je kan het idd beter aan mensen overlaten die weten hoe of wat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke, de dame van de ambu zei dat het slecht is. Maar goed, weer wat geleerd!
Z512099
6 jaar geleden
@Terroza, leeft het musje nog, zo ja, wat gaf je te eten en hoe dikwijls?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het musje heb ik helaas de ochtend na mijn bericht dood aangetroffen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat jammer @Terroza , daar was ik al bang voor, maar ik heb hier ook weer van geleerd. Volgende keer meteen de vogelopvang bellen. Toch goed dat je musje gered had hoor, dat is de natuur een kat jaagt op vogeltjes en als we kunnen helpen proberen we dat! Bedankt voor je berichtje.

Het beste antwoord

Wat geweldig @Terroza dat je musje hebt kunnen redden!
Het is nog een babytje en doet waarschijnlijk alleen zijn bekje open als moeders e/o vaders aanvliegt met iets te eten.

‘beetje bebloed’ ‘niet heel erg gewond’

Dat je denkt dat musje bijna/niets mankeert zal morgenochtend blijken, als musje misschien de vogelhemel in is gevlogen.
Onder de veren hoeft maar één kattenbeet effectief te zijn en beestje is er binnenkort niet meer.
Leg het in een doosje met een oude handdoek en eronder oude kranten, het is gelukkig niet koud. Laat het met rust en zeker uit de route staan , veilig voor kinderen en JOUW KAT / huisdieren, andere kamer is een goed idee, af en toe even kijken. Morgen kun je kijken wat er te doen valt.

Maandagmorgen zou ik een vogelopvang in de buurt bellen of het dierenasiel en vragen waar je het heen kunt brengen, zodat het door geoefende mensen in leven gehouden kan worden, hopelijk.

Succes ermee!

P.S.
Een babyvogeltje met de oogjes nog dicht zal erg schrikken van jouw fluiten (doe je toch met een hond!) en eerder bekje dicht houden dan ontspannen...
Zo jong kan het nog niet vliegen, maar wel in paniek zo reageren, Zet de doos met musje beter in een doos op een stille plek, andere kamer.
Laat het maar met rust @Terrazzo!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Terrazzo
Ik hoor dat de vogelopvang 's avonds ook open is, is een veel beter idee. Probeer beter even nu nog te bellen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is Terroza.

Andere antwoorden (2)

Als het musje door de kat gebeten is, moet het zsm naar de vogelopvang. Je ziet een wondje van een kattenbeet niet snel, omdat de huid van een vogel elastisch is en zich over het wondje sluit, waardoor de ontsteking snel onderhuids kan groeien. Alleen met antibiotica maakt het vogeltje een kans.
Normaal gezien spert het vogeltje wanneer je zachtjes tegen de snavel tikt, en het fladderen met de vleugels geeft aan dat het jong om voedsel bedelt.
Maak nooit de fout om water of brood te geven, vaak doe je met pogingen te voeren meer kwaad dan goed. Een nog kaal vogeltje moet warm gehouden, verder is het het beste zo snel mogelijk een vogelasiel te contacteren.
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik heb eens een babymusje opgevoed tot een volwassen zelfstandige mus.

Ik gaf hondenvoer fijngeprakt met een beetje water erdoor. Dat deed ik in een spuitje ( zo'n plastic spuit voor injecties, alleen dan zuiver naald). Als ik het tuutje van dat spuitje in het (nog flexibele) mondhoekje deed, kon ik het bekje open maken. Zodra het musje doorhad dat het lekkers uit die spuit kwam ging het bekje vanzelf wagenwijd open.

Ik gaf dit musje elke 2 uur te eten. 's Nachts elke 4 uur.

Soms zat ze onder het voer en moest ze gewassen worden. Daarna wikkelde ik haar warm in een handdoekje en viel ze in slaap.

Toen ze wat ouder werd en grotere veren kreeg kon ze met haar pootjes op mijn vinger zitten. Door mijn hand naar beneden te bewegen als ze daar zat, ging ze met haar vleugels wapperen om evenwicht te bewaren. Dit deed ik enkele dagen om te vleugels sterk te krijgen. Hierna kon ze vliegen.

Toen werd het tijd haar vrij te laten. We hebben haar nog enkele keren (maanden later zelfs) gezien.

Kortom: het kost enorm veel tijd, het is voor mij zo'n 15 jaar geleden, maar ik weet alles nog goed. Het hele huis zat onder de vogelpoepjes.

Succes met jouw musje. Als er een bijtwondje aanwezig is, is de kans wel kleiner dat hij het overleeft, maar ik heb eens gelezen dat het een fabel is dat elke vogel met een kattenbeet sterft door infectie.

Een babymus overleeft het niet lang zonder eten, dus prak wat kattenvoer fijn en piel dat bekje open (bijvoorbeeld met een satéprikker). Dit lijkt traumatisch voor het beestje, maar het is het enige wat hem kan redden. Hij moet eten. Zodra hij eten in zijn bekje heeft vergeet hij die enge satéprikker!

Als het te veel werk is: naar de vogelopvang!
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
De vraagsteller heeft in een reactie op de reacties op zijn vraag op woensdag 21 juni 2017 om 11:54 uur laten weten dat het musje helaas is overleden. Misschien heeft iemand anders nog iets aan je antwoord bij een volgende actie om te proberen een jonge gewonde vogel te redden.
Z512099
6 jaar geleden
+.....misschien was het musje iets te jong, de kwetsuur te ernstig en uw antwoord iets te laat.
Rieneke1
6 jaar geleden
Nee, niet als het teveel werk is naar de vogelopvang. Zelf een vogeltje in huis houden en proberen groot te brengen is tegen de wet, en terecht.
NadineZ90
6 jaar geleden
Hoezo terecht? Er zijn heus wel mensen capabel genoeg om dit te kunnen. En anders gaan ze dood, want niet iedereen heeft een vogelopvang in de buurt. Is dat wat je wil? Dat ze doodgaan? Je reactie voegt echt nul komma nul toe @Rieneke1
Rieneke1
6 jaar geleden
Dat mijn reactie voor jou niets toevoegt is jammer. Terecht, omdat ik na 22 jaar werken op de vogelopvang goed ziek word van mensen die zelf vogeltjes groot proberen te brengen. Als ze op sterven na dood zijn door verkeerde verzorging kunnen wij vaak niet anders dan ze in laten slapen. Of mensen vinden een tam kauwtje zo leuk, maar ontnemen het dier zo een dierenleven zoals het bedoeld is.
Hopelijk zullen de meeste lezers wel begrijpen dat de opvang er niet voor niets is, en dat dat de aangewezen plek is om vondelingetjes naartoe te brengen: ze hebben nl de expertise die de meeste leken niet hebben.