hoe leer je een zebrabarbeeltje truc jes?

we hebben een opdracht voor biologie en daarvoor moeten wij een zebrabarbeeltje iets aanleren. is dat mogelijk? zoja, heeft iemand een goed idee om dat te doen? we hebben al een paar ideeën van internet geplukt. bijvoorbeeld een doolhof of reageren op tijden dat ze eten krijgen of reageren op licht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe veel tijd krijg je voor de opdracht? en heb je die zebra barbeel op school of thuis?

Antwoorden (3)

Met veel geduld en voedsel als beloning schijnt t mogelijk te zijn
Zie:
http://www.fish-school.com/
Maar wat is het doel van deze opdracht in hemelsnaam vraag ik me wel af?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Deze link had ik ook in gedachten :-) Succes met de training !
idd, je kan ze bvb door een hoepel onder water, een siersteen, in een cirkel (of bedenk maar iets leuks) doen zwemmen, en enkel nadat ze het doen, een minuscuul klein kruimpje voer geven. Doe dit enkel wanneer ze de truc goed uitvoeren. Dit noemt conditioneren. een heel bekend fenomeen is bvb de hond van Pavlov. Het wordt ook gebruikt op mensen om hun gewenst gedrag aan te leren. Zelfs wij worden dagelijks beloond met gewenst gedrag. Kijk maar es op deze site... per goed antwoord een puntje bij ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor je ze eten geeft tik je op de bak/aquarium of waar ze dan ook in zitten. zijn ze aan het eten herhaal je dit de eerste paar keer. daarna alleen nog maar VOOR je ze eten geeft (het kwartje valt al heel snel)

moet je het trucje laten zien dan tik je op de bak en zeg je 'zwem bovenin!!!" en voila! je circus act werpt zijn vruchten af.