Mijn Cavia's zijn te rustig. Wat is het probleem?

Dus ik heb 2 cavia's ik heb ze denk ik bijna een maand en ze waren heel levendig en druk maar alles veranderde een paar dagen geleden want nu zit er maar 1 van hen in hun huisje en de andere buiten het huis en ze liggen allebei zo raar net als wanneer je een hond zegt om te gaan liggen zo liggen ze. Ik heb ze nog nooit zo zien liggen. Eten best wel normaal drinken ook normaal maar hun gedra is niet normaal vind ik. Ik heb ook het gevoel dat ze raar lopen net als er iets mis is met hun pootten, Help me AUB??

PS: Het zijnme allereerste cavia's dus ik heb totaal geen verstand van ze

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.2K
Ritsuka
6 jaar geleden
Lijkt mij vraag voor dierenarts

Antwoorden (2)

Het gedrag kan natuurlijk worden veroorzaakt door de warmte van de laatste dagen, maar het is in ieder geval vreemd. Het lijkt of ze verkeerd voedsel hebben gehad of ergens heel erg van geschrokken zijn. Tijd om naar de dierenarts te gaan of in ieder geval een professional om advies te vragen, lijkt mij.

Toegevoegd na 2 minuten:
Neem bij een bezoek aan de dierenarts wat mee van het eten dat je ze normaal geeft. Neem ook eventueel de foto's mee zodat je duidelijk kan laten zien wat er aan de hand is.
6 jaar geleden
Er zijn verschillende mogelijkheden:
- vermoeid van te veel te spelen
Dan moet je ze regelmatig eens aaien daar worden ze wel beter van.
- warmte
Cavia's kunnen zwemmen maar dat doen ze niet graag. Wat ze wel graag doen is baderen. Je neemt ze vast door je twee hadden tussen de twee voorste en twee achterste pootjes te nemen. Je legt ze rustig in een lauw tot warm badje. Je houd ze goed vast en ze moeten dan gelijk zitten. Wat ook kan is een klein badje met lauw tot warm water vullen tot aan hun buikje zodat ze er in kunnen staan. Je kan dan met de hand een beetje water over hun rugje gieten.

Denk eraan dat je cavia's super veel moet pakken zo geraken ze je gewent en geef ze allebij evenveel aandacht. Neem ze dagelijks twee keer voor een kwartier tot een halfuurtje bij jouw, en je moet er ook regelmatig tegen praten. Laat ze eens door de tuin lopen maar hou ze in het oog. En ik zou aanraden om een hekje te kopen voor in het gras te zetten ( al je gras hebt ) dit kun je krijgen in de dierenwinkel. En als eten zijn ze dol op:
- bonen ( niet te veel van geven )
- peterselie ( af en toe eens een beetje het zijn een soort snoepjes voor de cavia's )
- banaan
- rouwe of gekookte ( afgekoelde ) aardappel ( niet te veel maar een klein stukje )
- brood ( alleen het witte )
- gras en klavers
- madeliefjes
- allerlei basis groeten die ze dagelijks morgen krijgen: sla,komkommer, wortel, bloemkool bladeren,...
- knabbel stokjes ( stokjes met droogvieder aan met bevoorbeeld fruit smaak ) ( te verkrijgen bij de dierenwinkel )
- drinken hoeft niet perse als je ze goeneg groeten per dag geeft halen ze daar hun drinken uit

Ik hoop dat je hier wat aan ebt gehad en nog Veel suc7 met je cavia's!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oké ik weet dat dit lang geleden is maar ik wilde het toch nog even zeggen. Geef je cavia's nooit bonen, brood, aardappelen of gekookt eten. Dit is absoluut niet goed voor ze en ze kunnen er zelfs dood aan gaan. En pas bij de banaan op dat de schil niet bespoten is, als de schil bespoten is, niet geven. Knabbel stokjes kun je ze ook beter niet geven. Hier zitten zaden op en dat is ook niet goed voor een cavia. En ze halen zeker in de zomer niet genoeg vocht uit hun groente.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ze halen in de zomer zeker niet genoeg vocht uit hun groente. Ze hebben altijd vers water nodig. In herfst en winter minimaal 1 keer per dag verversen en in de lente en zomer het liefst 2 keer per dag. En pas op met bloemkool. Net als van alle soorten kool kunnen cavia's gasbuiken krijgen. Ze mogen het wel hebben maar niet te veel. Vooral als ze er niet gewend aan zijn. Dan moet je langzaam opbouwen