Je hoort wel eens dat een cavia geen rode kool mag hebben. Klopt dat? Zo ja, waarom mag een cavia dan geen rode kool hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

Grappig genoeg weten ze bijna altijd zelf wel wat ze eten. Rode kool laten ze liggen bij mij.
Eentje eet een stukje banaan, de andere niet. Broccoli lusten ze wel een stukje van de steel maar niet van het blad. Dus intuïtief denk ik dat ze eten wat ze kunnen zonder problemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Rode kool veroorzaakt gasvorming bij cavia's.

"Cavia's hebben een bijzonder gevoelig maag/darmstelsel. Cavia's kunnen niet boeren en ook niet braken en gasvorming kan dan ook levensgevaarlijk zijn. Bij gasvorming raakt de darmflora verstoord en slechte darmbacteriën krijgen de overhand."

http://www.knoevel.net/index/content/view/37/53/

Als je wilt weten wat wel goed is voor cavia's, kijk dan even op deze site:

http://www.caviacottage.nl/pages/voeding/groenvoer-als-caviavoer/groentes-als-groenvoer.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rode kool geeft inderdaad gasvorming. Maar een cavia mag meer hebben dan alleen de groenten die in de laatste link van het voorgaande antwoord genoemd worden. Kijk hier eens voor een veel uitgebreidere lijst en je kunt daar ook een lijst uitprinten:
http://www.degrotecavia.nl/groenvoer.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rode kool is niet goed voor cavia's. Cavia's kunnen beter helemaal geen kool hebben, geen bloemkool, geen spitskool enz. Ze kunnen er érg van stinken. Ze mogen wel een heel klein beetje maar echt met mate! Beter van niet eigenlijk tenzij je van stinkende cavia'tjes houd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kool veroorzaakt gassen in de maag bij cavia's .