Waarom slaapt mijn kat zo veel?

mijn kat Pip (9 maanden) heeft laatst een kap gekregen omdat hij de hele tijd aan ze oor krabt. hij heeft ook een zalfje die we 2x per dag op zijn oortjes smeren. Voordat hij de kap kreeg was hij altijd speels en vrolijk maar nu is hij somber en sloom. waardoor komt dit? hij moet ze kap nog een weekje op. hij strompelt ook een beetje en het lijkt of zijn hoofdje te zwaar is.
Alvast bedankt voor de tips!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Rieneke1
6 jaar geleden
Wellicht is er meer aan de hand: ik zou niet langer wachten maar terug naar deze of een andere dierenarts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een van mijn katten heeft ook een "oren allergie". Daar heb ik pilletjes voor gekregen van de dierenarts, die werken meteen dezelfde dag nog. En soms, als het in korte tijd blijft terugkomen, geeft de dierenarts hem een injectie en heeft hij er minstens een half jaar geen last van.

Het beste antwoord

Je kat vindt zichzelf zielig en/of kan niet wennen aan de kap. Dat komt vrij vaak voor, honden kunnen er vaak beter mee weg dan katten. Er zijn katten die er vrij snel redelijk normaal mee functioneren, maar ook die met hun kap over de grond gaan slepen (inderdaad alsof die kap enorm zwaar zou zijn), de hele tijd achteruit lopen of zelfs die het vertikken om ook nog maar één poot te verzetten zodra ze zo'n kap om hun hoofdje krijgen. Ik ken er zelfs één die haast drukplekken kreeg onder z'n kinnetje omdat hij z'n kop in dat ding neerlegde en niets meer bewoog, niet wilde eten of drinken tot dat ding eindelijk weer af ging.

Sommige katten kunnen er écht niet aan wennen, daarbij moet je naar een andere oplossing zoeken. Er zijn katvriendelijkere kappen en er zijn halskragen die ervoor zorgen dat ze zichzelf niet kunnen likken maar waarmee ze wel vrij zicht hebben naar alle kanten, maar ik vraag me af of je daarmee voorkomt dat ze bij het oor kunnen komen. Een rompertje is ook soms een alternatief, maar ook dat is helaas in dit geval geen optie.

Kortom: sommige katten accepteren gewoon die kap niet goed. Zeker bij zo'n jong ding zou ik in elk geval proberen om - als dat werkt - hem af en toe de kap af te doen op momenten dat je toezicht kunt houden. Als je dan ook nog actief met hem gaat spelen in die tijd, leid je hem hopelijk ook af van het krabben.

Maar nog even een ander punt.. wat was de reden dat hij zo krabde? Als het een gedragsprobleem is dan zou ik persoonlijk buitengewoon terughoudend zijn met het gebruik van zo'n kap, juist omdat bekend is dat katten daar vrij extreem op kunnen reageren. Veel krabben kan een uiting zijn van stress, en met het gebruik van zo'n kap maak je dat probleem natuurlijk alleen maar erger. Begrijp me goed hoor: soms kun je niet anders, als hij de boel openkrabt dan is zo'n maatregel soms nodig om de boel te laten genezen en soms kan het ook even een patroon doorbreken. Maar je hebt ook katten die zodra de kap af gaat juist extra hard gaan krabben omdat dat nu ein-de-lijk kan, en dan schiet je er natuurlijk helemaal niets mee op.

Tip: zorg dat je naar een dierenarts gaat die het stempel 'katvriendelijke praktijk' heeft. Probeer bij probleemgedrag de oorzaak aan te pakken (niet genoeg afleiding, aandacht, spelmogelijkheid of ruimte, een ander huisdier waar het niet mee botert, katten in de omgeving die zijn territorium bedreigen, etc.) zodat je niet steeds enkel een symptoom behandelt met tijdelijke maatregelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dankjewel voor het helpen. hij heeft waarschijnlijk een voedselalergie dus we hebben ook ander voer.
Rieneke1
6 jaar geleden
En wat als er nu eens meer aan de hand is, of er complicaties zijn opgetreden? Mijn advies: als de wiedeweerga terug naar de dierenarts, of naar een andere.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De tips hebben geholpen. hij voelt zich al een stuk beter en hij speelt soms weer. hij slaapt nog wel veel maar hij kan gelukkig weer normaal spelen.