Een Pearl is een witte Russische dwerghamster met zowel op de kop als op de achterhand een ticking. De aalstreep is meestal onderbroken of deels afwezig. In Nederland wordt de Pearl ook wel Parel genoemd. Feitelijk gaat het hier niet om een kleurmutatie, maar om een patroon. Zeg maar een sausje over de kleur heen. Wanneer je de Pearl combineert met een ander kleur, blijft de Pearl wit en verandert alleen de kleur op de kop, de aalstreep, de ticking en eventueel de oogkleur.

De Pearl is in 1989 bij Caroline Sanders te Engeland ontstaan. In het begin waren bijna alle mannetjes steriel. Dit is tegenwoordig niet meer het geval.
De eerste Pearls waren bijna geheel wit. De Pearl is in Nederland steeds donkerder geworden. Dit heeft o.a. te maken dat fokkers in Nederland proberen om de aalstreep volledig te krijgen en niet meer onderbroken is. Daarnaast fokken we in Nederland met een vrij donkere versie van de Wildkleur. Later hebben fokkers uit Engeland de Pearl weer geïmporteerd omdat ze de donkere Pearl mooier vonden.
SimonV