Kunnen honden echt niet met katten opschieten? Zoja, Waarom?

6 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
6 jaar geleden
Als ze met elkaar opgroeien, gaat het vaak prima.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Katten met met hoge rug geeft aan pas op ik val aan . Kat kwispelt met staart betekent ik ben geïrriteerd of in platte houding klaar voor de aanval . Honden en katten hebben een totaal andere lichaamstaal . Wat al opgemerkt indien ze samen zijn opgegroeid gaat het het altijd wel goed. Als ze in een nieuwe situatie moeten samen leven in het begin goed bij blijven tot dat ze elkaar vertrouwen en de hond moet weten deze kat ( ten ) hoort bij het gezin . Dan pas gaat het goed . Ik heb zo goed als Mn hele leven katten en honden om me heen gehad . En broers die de meest valse honden socialiseerde . Het blijft in het begin echt er bij blijven en goed de baas zijn van de hond de kat moet de situatie vertrouwen en altijd een vlucht weg hebben .

Antwoorden (3)

De ruzie tussen katten en honden is nogal aangedikt in (teken)films. In de natuur zouden ze elkaar, net als de meeste diersoorten, gewoon ontlopen. In onze drukke maatschappij zitten ze elkaar al snel op de lip. Dat leidt, zoals bij meer diersoorten, soms tot een conflict. Dat gebeurt bij honden en katten onderling ook. Honden en katten die samen in hetzelfde huis opgroeien kunnen het soms juist ook heel goed met elkaar vinden en bij elkaar in de mand slapen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als katten zenuwachtig zijn, slaan ze met hun staart heen en weer. Voor een hond is dat vrolijkheid. Als een kat spint, is het overgave. Als een hond grolt, is het een verwittiging. Zo zijn er een aantal tegenstellingen in geluid en gebarentaal.
Wanneer je in huis zowel een hond als een kat hebt, kunnen die best met elkaar opschieten en enorm goed met elkaar samen spelen door dat ze leren dat hun universele taal anders is en er geen gevaar meer mee gemoeid is.

Ikzelf heb een dwergpincher. Die hondjes worden al eeuwen lang gefokt voor het jagen op muizen en ratten in de woningen. In die kleine hond, schuilt een grote hond.

Als ik bij mijn zus kom, die een kat heeft, is het soms mooi om te zien. Mijn hond is zeer voorzichtig totdat poeslief gaat lopen. Dan gaat hij er als een gek achteraan, maar als de kat zich keert, is het net andersom en gaat de kat in een hinderlaag liggen en valt mijn hond aan. Ik denk niet dat het ooit goed komt met die twee, zonder tussenkomst van Cezar Millan.

Dus honden en katten kunnen zowel vriendjes als vijanden zijn. Vriendjes worden het zeker als je ze maar lang genoeg en constant bij elkaar kan houden en je af en toe eens als scheidsrechter optreedt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Spinnen kan heel veel betekenen, maar nooit overgave. Katten geven zich niet over. Ze kennen geen rangorde dus ook geen onderwerping. Ze vechten (als het niet te vermijden valt), of vluchten. Spinnen kan tevredenheid betekenen, heftige pijn, geruststelling (van zichzelf of anderen, bijvoorbeeld de kittens).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Spinnen heeft inderdaad veel meer betekenissen, maar een poes die op jou schoot ligt te spinnen is op dat moment onderdanig en uitermate tevreden. Van aanvallen of vluchten is op zulke momenten helemaal geen sprake.
Begin ze maar eens te plagen, het spinnen zal vlug over zijn, en dan wordt poeslief de kat zoals jij het hierboven stelt.
Onze huiskat en leeuwen zijn de enige katachtigen die in groep kunnen leven, en waar dieren in een groep leven is er altijd een rangorde. Ook bij katten die vroeger vaak met tientallen in en rond boerderijen leefden als muizenvangers.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat rangorde betreft:
https://www.kattendomein.nl/gedrag/337-rangorde
Katten zijn behalve roofdieren ook prooidieren. Logisch dus dat het er normaal gezien niet van komt om vriendschap te sluiten. Zowel katten als honden maken in hun prille jeugd een socialisatiefase door, waarin ze leren wat normaal en ongevaarlijk is. Voor een kat ligt deze eerste socialisatiefase zo tussen week 4 en week 8. Als een kat in deze periode regelmatig op prettige wijze met honden in aanraking komt, zal hij de rest van z'n leven in staat zijn honden op een positieve manier te bezien. Voor honden geldt andersom uiteraard hetzelfde.
Rieneke1
6 jaar geleden
jodyenboyke
6 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar is het in aanvulling daarop niet zo dat honden op veel latere leeftijd nog aan een kat kunnen wennen dan katten aan een hond? (Ik ken daar een paar voorbeelden van, maar heb er geen onderzoek naar gedaan of over gelezen).
Rieneke1
6 jaar geleden
@sandokan, in sommige gevallen zal het met veel geduld later ook nog wel lukken, maar dat hangt ook van het karakter van de dieren af, Vaak leren ze elkaar wel tolereren, maar echte vriendschap is vaak toch teveel gevraagd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cezar Millan verandert in in 2/3 weken een onhandelbare hond in een schoothondje. Karakter heeft er dan niet veel mee te maken, wel hoe baasjes met hun huisdier omgingen.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik vermoed dat bij katten en honden als vijanden de hond meestal niet het probleem is. De kat is het probleem. En dat zie ik heel goed bij mij thuis. Ik heb onze kittens (nu een dame van 8 jaar en een heer van 9 jaar) meteen van alles laten mee maken.
- reiskooi
- auto
- andere woning
- honden
- andere woning met honden en andere katten. Mijn ouders hadden een hond en mijn broer heeft een hond. Met die honden en mijn katten samen ging dat altijd goed. Ik heb zelfs nog foto's dat de katten samen met de hond van mijn ouders in een mand liggen. En vorig jaar besloot de poes ineens om de hond van mijn broer aan te vallen. Voor zover ik kon zien...zonder reden. Ging altijd goed. De kater zag het gebeuren en besloot toen ook om in de aanval te gaan. Ik deed de deur dicht om de katten en hond te scheiden. Waarop de kater meteen weer ging liggen slapen...maar de poes bleef zoeken naar een manier om de deur te openen en bij de hond te kunnen komen. Sinds dien laat ik hen niet meer samen alleen. En nu nog, als mijn broer komt met zijn hond dan gaat de poes bij hem in de buurt zitten. Gaat ze zichzelf wassen en relaxed liggen en als de hond dan vervolgens ontspant...slaat ze hem voor zijn sodemieter. De kater negeert hem gewoon en de hond negeert de kater. Hooguit dat ze elkaar even besnuffelen. Mijn poes heeft ook de schurft aan de honden van de buren. En als het lukt dan slaat ze, ze door de planken van schutting. Die honden doen niets behalve kijken en snuffelen. Niet blaffen, niet grommen...
Rieneke1
6 jaar geleden
@Heer Voldemort, als er geen medische oorzaak voor was, dan denk ik bij de poes toch aan omgerichte agressie, en dat is idd niet zo 1 2 3 teruggedraaid.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ja dat denk ik ook. En dat is inderdaad lastig. Vooral omdat de hond van mijn broer regelmatig bij ons logeert. Maar poeslief heeft het maar te accepteren. En ik moet gewoon continu alert zijn. Als ik erbij ben blijft ze bij de hond uit de buurt. Maar als ik even van huis ga, gaat de hond of mee of apart van de poes. Verder loopt hij me overal achterna dus als ik naar de wc ga of naar boven is hij bij me.