Zijn mannetjes konijn alleen in de natuur?

Wij hebben een konijn. Ik geef hem veel aandacht maar hij is alleen. Is dit leuk voor hem of moet ik een vriendje/vriendinnetje aanschaffen? Toen we hem kochten zei de verkoopster dat mannetjes konijnen in de natuur ook vaak alleen zijn, is dat zo? Ik kan er ook internet niks over vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de natuur zijn konijnen nooit graag alleen. Mannetjes leven wel zelfstandiger, maar een tam konijn is graag in gezelschap.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent wel heel erg verkeerd voorgelicht door de verkoopster! Konijnen leven helemaal niet graag alleen, een goede fokker of konijnen opvang zal je vaak niet eens een konijn willen verkopen als deze alleen moet leven. Je zal je konijn het gelukkigst maken als je een vriendinnetje voor hem aanschaft. Dan zal je hem wel eerst moeten laten castreren, want anders heb je er binnen een jaar een stuk of 20 :) Er gaan veel praatjes de rondte dat het heel gevaarlijk is om konijnen onder narcose te brengen, maar als je een goede konijnenarts zoekt is er niets aan de hand. Dus laat dat je niet tegenhouden.

Antwoorden (2)

Konijnen zijn groepsdieren en leven, zoals de naam al zegt, in groepen/kolonies in zelfgemaakte holen. Deze groep bestaat zowel uit mannetjes als vrouwtjes. Wel is het zo dat wanneer er teveel mannetjes binnen een groep komen, dat mannetjes onderling gaan vechten in het paarseizoen (van voorjaars tot najaar). Ze zullen vechten tot er één dood neervalt, of dat één van beide de benen neemt.
Een konijn dat een maatje heeft, is over het algemeen een stuk gelukkiger. In uw geval zou ik kiezen voor een vrouwtje, omdat de kans dat ze elkaar accepteren dan het grootste is. Vergeet de ram echter niet te castreren.
2 vrouwtjes samen gaat vaak ook goed, maar 2 mannetjes samen is vroeg of laat (bijna) altijd problematisch.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
waarom een duim naar beneden voor iljachienn?
Konijnen zijn groepsdieren, dus ik zou je adviseren een maatje voor hem moet kopen. Je kan hem veel aandacht geven en dat is zeker goed, maar hij zal toch interactie missen met soort genoten.

In de natuur zijn de groepen gemengd, dus voedsters en rammen bij elkaar.

Het beste is om je ram te laten casteren en dan een leuke voedster voor hem gaan zoeken. Ga er niet van uit dat je iedere voedster matched met je ram. Koppelen kost tijd, mocht je dit moeilijk vinden neem dan eens contact op met een konijnenasiel in de buurt die helpen je graag hiermee.

Ik zou geen ram bij je ram zetten, vaak gaat dit niet goed ook niet als ze gecastreerd zijn.