Mijn hond rolt zich graag door vieze dingen als mest en rotte vis waarom is dat?

Ik moet altijd goed opletten, want als we gaan wandelen en ze vindt een rotte vis dan gaat ze daar helemaal doorheen rollen. Ze begint altijd bij de kop en wrijft zich er helemaal tegenaan.
Is dat iets van instinct of zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende meningen over hoe dit gedrag zich heeft ontwikkeld. Sommige beweren dat het rollen voort komt uit het jagen. Om een prooi zo dicht mogelijk te kunnen benaderen is het nodig je aanwezigheid zo veel mogelijk te verdoezelen. Door het rollen in een stinkende massa, kan de eigen geur van een hond worden overtroffen waardoor hij dus onherkenbaar kan blijven. Een andere mening heeft te maken met het markeergedrag van een hond. Markeergedrag is een manier om de eigen geur af te geven en door te rollen in iets wat een zeer sterke geur heeft, zorgt de hond ervoor dat hij zeer duidelijk aanwezig is door de doordringende geur die hij verspreidt. Op die manier kan men dit gedrag dus zien als een vorm van markeren. Een feit is dat we de hond vaak in een sterk ruikende substantie zien rollen wanneer hij in een positieve stemming verkeert. De goede stemming heeft blijkbaar een stimulerende uitwerking op de neiging tot rollen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreide antwoord. De 10 punten zijn voor jou!
Groetjes Eef

Andere antwoorden (3)

dan word ie populair bij de soortgenootjes : hij ruikt heel sterk naar eten dus dat laat dan zien ( ruiken ) dat ie een goede jager is en altijd voor een hapje kan zorgen

een wijfje(? ) die weet dan : dat is een goede vader voor mn puppies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden willen hun eigen geurvlag afgeven en als ze iets sterks ruiken rollen ze zich erdoor om zoveel mogelijk de geur te overtreffen met hun eigen geur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet wel dat honden graag paardenpoep eten. Waarom zul je denken. Nou omdat de uitwerpselen van paarden heel voedzaam zijn voor andere dieren. het bevat ook veel vitaminen.