Waarom "kwispelt" de kat met zijn/haar staart tijdens het eten?

De kat van mijn vriendin zat daarnet te eten en ook tegelijk met zijn/haar (weet t geslacht niet) staart te zwiepen. Grote halen met de hele staart. Daarbij zat ie half, bij elke staart zwiep ging de achterkant iets omhoog. De staart ging helemaal van de ene naar de andere kant. Ik lees verschillende dingen op sites. De ene zegt dat het altijd ongenoegen of irritatie betekend maar andere sites las ik weer dat het niet altijd een negatieve stemming hoedt te hebben. Neem katten die het doen tijdens kroelen en spinnen.
Waarom zou een kat dat doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Rieneke1
7 jaar geleden
Opwinding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In positieve of negatieve zin? Het is tijdens eten.
Rieneke1
7 jaar geleden
Kan allebei. Positief omdat het eten erg lekker is, of negatief omdat ze niet rustig kan eten om wat voor reden dan ook. Zelfs een combi van beide gevoelens kan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Katten eten graag rustig. Zonder publiek. Staart kwispel bij een hond is meestal vrolijk en blij maar ook opwinding. Staart bewegen bij de kat opwinding irritatie maar nog geen vechten of aanval. Maar zekerheid is er niet.

Antwoorden (1)

Een zwiepende staart geeft bij een kat opwinding weer. Dat kan positieve opwinding zijn, negatieve, of de kat kan tegenstrijdige gevoelens hebben. Uit alleen een zwiepende staart kan je verder niet veel opmaken. Wil je weten hoe de gemoedstoestand van een kat met zwiepende staart precies is, dan zal je naar de context moeten kijken, maar vooral ook naar de verdere lichaamstaal van de kat. Hoe is de verdere lichaamshouding, hoe is de stand van de snorharen, van de oren? Je begrijpt dat de ene kat die tijdens het eten met de staart zwiept in een heel andere gemoedstoestand kan verkeren dan een andere die hetzelfde doet.
Rieneke1
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aha dank je wel Rieneke! Ik denk positieve opwinding. Het is een heel relaxte kat en heel aanhalig.