Hoe reageert een koningspoedel op verandering van omgeving en haar baasje?

Dag allemaal,

Ik wil graag de hond van mijn opa naar Nederland brengen vanuit Georgië. Mijn opa was haar baasje, nou is hij paar maanden geleden overleden en kan mijn oma niet voor de hond zorgen. Poedel zelf was ontzettend gehecht aan mijn opa, maar ook aan mij. Ikzelf woon in Nederland en probeer minimaal 1x in het jaar naar Georgie te gaan, bij elke bezoek ontvangt de hond mij erg enthousiast en geliefd. In de nacht blijft zij dan ook bij mij slapen. In het kort: ik ben wel een bekende voor haar die zij lef heeft. Nou ben ik benieuwd of zij het trekt om te verhuizen naar Nederland. Ze is ondertussen al 8 jaar...Hoe moeilijk is het voor poedels om aan te passen aan andere omgevingen op zo een leeftijd? Heeft het zin om haar hierheen te halen of is het toch een beter idee om haar in te laten slapen? :( :(

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet alle koningspoedels reageren hetzelfde op veranderde situaties. Wat heel belangrijk is, is dat jullie al goede maatjes zijn. De hond zal een paspoort moeten krijgen met daarin vermeld alle recente inentingen om naar Nederland te kunnen gaan en een recente gezondheidsverklaring, liefst 1 maand voor vertrek. Reizen per vliegtuig kan stress opleveren omdat hij in een kooi zit in de bagageruimte, maar dat is maar een paar uurtjes. Als dit allemaal achter de rug is dan begint het grote plezier in Nederland: jij en je hond. Heel veel mooie jaren en geluk, samen met jouw mooie koningspoedel.

Antwoorden (2)

Honden hechten zich aan de mensen en katten aan de omgeving.
Dit in algemeen, maar honden zijn wel gevoelig voor de omgeving, maar als de click er is met de rest van de groep dan maakt het minder uit waar de groep is.

Om de overgang minder stressvol te maken is het handig als de hond de geur van haar baasje tijdens de reis bij zich heeft. Ik ken de regels niet over de import van honden van Georgië naar Nederland, maar een lange periode in hok vanwege de import regels zou best wel kunnen. En regelmatig bezoek in de quarantine afdeling als dat mag zou de stress kunnen verlagen. Een dierenarts kan over de quarantine en andere vragen veel beter antwoord op geven. En waarschijnlijk heb je toch het advies of de papieren van een dierenarts nodig vanwege de import van de koningspoedel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ras heeft hier niet zoveel mee te maken. Wel moet je heel veel goed voorbereiden en vooral informeren!
1. honden moet ingeent zijn en tevens voor hondsdolheid. Wellicht is een internationaal paspoort verplicht voor invoer naar Nederland.
2. Hoe ga je reizen? Per auto?Elke 2 uur moet de hond even bewegen en ontlasten.
Vliegtuig? Dan moet de hond in een bench in de ruimbagage, spannend voor de hond.
3. Zodra de hond bij jou is, moet je echt de tijd nemen om de hond te laten wennen, dus niet alleen thuis laten, korte (snuffelwandelingen) om de buurt te verkennen. Zeer goed aangelijnd (liefst tuig en halsband) en werken aan een goede band tussen baas en hond. Een goede hondenschool kan jou hierbij begeleiden.
Veel succes!
jodyenboyke