Voor het ontwormen van een kat kan je mebedazol gebruiken. Ik weet niet of je kruitvat tabletjes speciaal voor de kat bedoelt of voor de mens. Ontwormings tabletjes voor de mens kunnen ook voor kat en hond worden gebruikt. Domweg omdat die tabletjes hetzelfde zijn. Sterker nog de dosis voor de kat is gelijk als die voor de mens, namelijk 100mg tabletten, voor katten zwaarder dan drie kilo. Alleen hoe vaak het moet worden ingenomen verschilt ten opzichte van een mens. Bij een kat, voor de meest voorkomende wormen, 2x daags een tablet van 100mg gedurende twee dagen. Voor enkele euro.s ben je klaar. Dierenartsen zijn misschien niet blij met dit advies, maar het is heus waar. Zoek anders op Google naar "mebedazol kat dosis" . Voor de duidelijkheid, de mebedazol die ik hier bedoel zijn dus de gewone menselijke tabletjes tegen wormen die je bij het kruidvat en elders voor enkele euro,s kan kopen. Ontworm je kat twee maal per jaar. (Is je kat lichter dan 3 kilo, gebruik dan een halve tablet, dus 50 mg).

Toegevoegd na 22 uur:
Ik zie dat mijn antwoord alweer een duimpje naar beneden heeft veroorzaakt. Dat was te verwachten. Dat sommige humane middelen op dieren toepasbaar zijn, wekt steeds controverse. Voor de duidelijkheid, ik probeer hier niet te beweren dat wat een mens slikken mag, een dier dat ook kan slikken. Dat is vaak niet het geval, maar in het geval van ontwormen met mebedazol wel. Want, in ontwormingstabletjes voor de mens zit mebedazol, in ontwormingstabletjes van kat en hond ook. De werkzame stof is exact gelijk. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Metacam ( tegen pijnklachten bij artrose voor honden) en het humane meloxicam. Er zijn meer voorbeelden, ook M.b.t. Sommige antibiotica. Maar dokter nooit zelf met humane geneesmiddelen bij dieren. Geef je hond bijvoorbeeld geen paracetamol, en zo zijn er meer voorbeelden van mensen medicijnen die voor dieren echt ongeschikt zijn, of zelfs levensgevaarlijk, net zoals er voorbeelden zijn van mensen medicijnen die voor dieren ook geschikt zijn. DUS EXPERIMENTEER NIET.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
35jaar geleden al zei een bevriend dierenarts al om vermox (mebendazol) te gebruiken voor onze hond en of kat , we woonden toen in Afrika, dus ik ga hier helemaal mee akkoord