Waarom zijn muizen zo ontzettend duur?

als ik (diepvries)muizen voor de katten koop, betaal ik bijna 17 euro voor een pakketje waar er een stuk of 13 inzitten.
de kiloprijs is dus astronomisch.

Rieneke1
14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heeft-ie dan diepvriesmuizen nodig?
Rieneke1
14 jaar geleden
ik voer de katten met 1/3 (dieet)brokjes, en verder eten ze muis, kuiken, kipkarkas, sucadelap, sardientjes enz enz.
muizen hebben ze niet perse nodig, ze eten gevarieerd genoeg, maar ze vinden het zoooo lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eens biefstuk, da's goedkoper!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je ze niet zelf op muizenjacht laten gaan dan?
Rieneke1
14 jaar geleden
nee, het zijn katten die alleen op een groot overgaasd balkon komen, en daar heb ik nooit muisjes gezien..

Het beste antwoord

Het is natuurlijk een stuk goedkoper om zelf muizen te fokken en de nakomelingen in te vriezen . Maar dat moet je dan wel kunnen natuurlijk ; zelf doodmaken en invriezen. En de eerste weken tot ze groot genoeg zijn moeten ze wel gehuisvest worden en eten, dus of het uiteindelijk heel veel voordeliger zal zijn ? En je hebt er natuurlijk een extra categorie huisdieren bij. Die extra kosten maakt de fokker van de diepvriesmuizen natuurlijk ook, plus de opslag, de verpakking en het vervoer. Maar het blijft aan de dure kant ; misschien omdat er - in tegenstelling tot op ons vlees - geen subsidie op zit ? Wat dat betreft is af en toe een kippenvleugeltje wellicht een goedkopere oplossing.

Bovendien is kattenvoer zo volledig, dat ze muizen of kuikens eigenlijk alleen maar nodig hebben 'voor de lekker' , als een soort extraatje. Eerlijk gezegd komt onze kat vaak genoeg met een zelfgevangen muisje terug ; vaak genoeg om dat extra hapje niet te hoeven kopen.

Het enige dat me blijft verbazen is dat je kattenvoer in de meest onnatuurlijke (voor een huiskat) smaken hebt, zoals rund, lam, hart en zalm) maar niet gewoon in ' muis' . Want dat zouden ze toch het allerlekkerste moeten vinden ?? Of zouden baasjes hun eigen smaak gebruiken en te weinig blikjes Whiskas Muis, Kitkat Rat en Felix Eendagskuiken kopen ?

Toegevoegd na 1 minuut:
KittEkat ; foutje....;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
hmm die subsidie....dat zou idd het verschil met bijv. biefstuk kunnen verklaren.
+1

Andere antwoorden (4)

Hoi Rineke, op onderstaande link lees ik 25 stuks voor ruim een tientje. Da's toch een stuk goedkoper!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De prijs van diepvries-muizen schijnt gerelateerd te zijn aan diepvries-ééndagskuikens en diepvrieskatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tip: koop wat levende exemplaren en ga zelf fokken. Ben je ongetwijfeld goedkoper uit.

Toegevoegd na 30 seconden:
Oh en je mag ook gratis bij mij thuis langskomen. Er zitten er meer dan genoeg in de tuin (en af en toe ook in het konijnenhok)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
bedankt voor de tip, maar dat doe ik toch maar liever niet, brrrrr ;p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom op, als je dan met alle geweld kant en klare muizen wil voeren aan je katten, dan moet je er ook wat voor over hebben! Doe het lekker zelf! (je katten zien je aankomen hihihihi)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en dan kunnen ze ook nog jagen en spelen met hun prooi... Nog natuurlijker !
Waarom zou je in vredesnaam diepvriesmuizen voor je katten aanschaffen?
Een kat is zelf fantastisch in staat om muizen te vangen.
Sterker nog: Daar zijn ze voor!
Als je diepvriesmuisjes gaat aanschaffen vind ik dat de omgekeerde wereld.

Bovendien doe je op die manier mee aan dierenmishandeling: Die muizen zullen geen leven hebben gehad voordat ze vriesdroog werden ingevroren...brrrr.
Dus ik zou zeggen: Beschouw je jezelf als een dierenvriend? Laat je katten dan lekker in de vrije natuur, op een natuurlijke manier zo af en toe een sappige muis verorberen! De muis een goed leven, en de kat ook!

en voor de rest: Droge brokjes, zodat je katten niet moddervet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ik heb binnenkatten, en geen muizen in huis.
ze komen wel buiten, ik heb een groot overgaasd balkon, maar ook daar zitten geen muizen.
het is hier veel te gevaarlijk de katten buiten te laten ivm drukke wegen in de buurt.
ook zijn hier in de buurt de laatste jaren een aantal katten flink mishandeld :( ik noem mezelf zeker een dierenvriend, zelf ben ik al eeuwenlang pescotarier (geen vlees, wel vis af en toe).
maar katten zijn nu eenmaal pure vleeseters.
brokjes voer ik ze zo min mogelijk ivm alle granen en andere rotzooi die er in zitten, en waar een kat niets aan heeft.
ook heb ik bedenkingen bij de conserveermiddelen die er in zitten.
daarom eten ze hier zoveel mogelijk vers :)