Een kip zal zonder hulp zelfs 21 dagen niet eten of drinken als zij broeds is en op haar eieren zit. ...en daar kunnen ze niet tegen.
Broedse kippen leggen meestal een nest van tussen de 10 en 20 eieren.

Punt is zij wil haar eieren niet bevuilen en omdat zij niet haar nest af komt... truc is om op redelijke afstand water en voedsel neer te zetten, zodat zij poept/piest voordat zij haar nest met eieren weer bereikt.

"Gedurende de 21 dagen dat de kip broedt zal zij, nauwelijks of niets eten. Net als mensen echter, kunnen ook kippen hier niet tegen."(bron)

De kip zit het liefst op een plekje apart, daar waar ze haar eieren heeft gelegd. Zorg ervoor dat haar eten- en drinkbak niet binnen bereik staat, maar dat ze er een eindje voor moet lopen.

"Op een gegeven moment krijgt de kip zo’n honger dat ze wel moet eten. Als ze daar een stukje voor moet lopen, krijgt ze onderweg terug naar haar eieren al ontlasting, zodat de eieren niet bevuild zullen raken."(bron)

Een simpele truc die je kip zal redden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het stofwisselingsniveau van een vogel ligt enorm hoog, en ze zijn mits wakker meestal zeer actief. Ze hebben een hoge lichaamstemperatuur (rond de 42 gr.) die ze in stand moeten houden. Dit alles maakt dat een vogel, en dus ook een kip, zeer snel verhongert en dus eigenlijk continu moet kunnen eten. Ook drinken moet steeds ter beschikking staan.
Rieneke1
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Hoe doen trekvogels dat dan? Een gezonde kip heeft een aardig vetlaagje, daar moet ene kip toch even op kunnen teren.
Rieneke1
7 jaar geleden
Trekvogels vetten eerst flink op, en vervolgens veranderd hun hele spijsverteringskanaal. Wonderbaarlijke aanpassing waar een kip en vele andere vogels niet over beschikken.