Wat betekend het als een grasparkiet in een duikhoudimg gaat zitten?

Onze grasparkiet doet dit wel eens. Hij houd zijn kop laag een zijn achterwerk omhoog. Ook zet hij zijn veren uit. Vaak gaat hij ook nog kort fladderen als je geluid maakt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Zoals je dit beschrijft is het een paarhouding.
In dat geval heeft deze vogel jou als partner gekozen, bij gebrek aan beter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hij doet dit bij meerdere mensen. Het antwoord van jodokus52 lijkt mij niet logisch, want na een tijdje is bij onze vogel 3 seconden.
Ivana
7 jaar geleden
Normaal kiezen ze een iemand daarvoor uit, tenzij jij niet adequaat reageert. Als je ingaat op haar avances door haar rug te kriebelen blijft ze dit herhalen in een broedperiode.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is een hij...

Antwoorden (1)

Het betekent dat ze gespannen zijn, niet op hun gemak. Na een tijdje ontspannen ze zich en worden ze "wat actiever en kletseriger". (bron)

Re: Freek en Dana
Bericht30 Nov 2011 21:57
Ik ben vandaag bij een kweker van Catharina’s hier in de buurt gaan kijken, gewoon uit nieuwsgierigheid omdat ik ze nog nooit in het echt had gezien. In het begin zaten ze allemaal in de "duik"-houding, maar na zo’n tien minuten ontspanden ze zich en werden wat actiever en kletseriger. Ik mocht ook even in een blok kijken met ukken op een hoop, zo’n drie weken oud.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Er is wel een verschil tussen agressie, omdat het nest door buitenstaanders wordt belaagd en een paar-houding. Dit laatste voorbeeld kan pure agressie zijn en kan afnemen als er geen verdere actie door de "belagers" wordt gepleegd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ivana
Ik zie het, weet niet zoveel van vogels/parkieten, meer als angstig i.v.m. mogelijke bedreiging door onbekende mensen vlakbij.