Hoe wennen we onze kat (9 jaar) aan een kattenluikje?

Volgens de vorige eigenaar kent hij kattenluikjes. Maar nu hebben we zijn bak in de gangkast gezet, maar het luikje in de kastdeur vindt hij griezelig. We oefenen met eten achter het luikje zetten en het openhouden voor hem. Maar het levert stress bij hem op. Moeten we doorzetten en een week lang hem deze stressvolle oefening laten doen of heeft dat toch geen zin? Welke kattenpsycholoog kan ons helpen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Allereerst: katten hebben een vreselijke hekel aan veranderingen, dus als je dan toch iets verandert, is het beter dat gefaseerd in te voeren. Zet dus allereerst de deur gewoon open, zodat de kat eraan kan wennen dat de bak op een andere plek staat. Neem daar gerust ruim de tijd voor, pas als je kat al geruime tijd in ontspannen sfeer van deze bak gebruik maakt ga je een stap verder: je sluit de deur, maar nog zonder het kattenluikje erin. Alweer: pas als je kat rustig en ontspannen door het gat stapt, installeer je het luikje. De eerste tijd kan je het luikje met tape omhoog zetten. Pas als dit gewend is dan zet je het luikje in werking. Het is niet handig eten erachter te zetten, vlak bij de bak. Zo ontneem je de kat zowel de lust tot eten als de lust tot het gebruik maken van de bak. Tussen eten en bak moet zeker een meter of drie zitten minstens. Neem de tijd om je kat te wennen, want een kat die van narigheid de plas ophoudt ontwikkelt makkelijk blaasontsteking/ en of blaasgruis, en dan ben je verder van huis. Je weet ook dat een kat eigenlijk twee bakken ter beschikking moet hebben? Succes.
Rieneke1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartelijk dank. Je lijkt er veel van te weten, Rieneke. Meneertje gebruikt de bak gemakkelijk nu de deur open is. Waarom hebben katten trouwens twee bakken nodig?Je schreef dat elders ook, zag ik.
Rieneke1
7 jaar geleden
Sommige katten vinden het heel fijn een bak voor de plas te hebben, en een andere bak voor de ontlasting. Maar sowieso geldt voor alle katten dat ze graag controle hebben over hun leefomstandigheden en dat ze kunnen kiezen. Bij meerdere katten zorg je zo ook dat de ander niet de toegang tot een bak kan belemmeren, maar hier speelt dat niet begrijp ik.
Rieneke1
7 jaar geleden
Sowieso geldt de regel: je moet zoveel hulpbronnen hebben als je katten hebt, plus 1. Dus ook meerdere drinkbakjes, etensbakjes, slaapplekjes, uitkijkpunten, krabplanken enz. Uiteraard op de juiste plekken en op afstand van elkaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
OK. Helder. Dank voor het delen.