Hoe komt het dat mijn water van mijn aquarium zo rap vuil wordt?

Ik heb mijn aquarium water gisteren zo'n 75% ververst en het water is al terug wazig en om de 2 weken reinig ik hem voledig maar het water is zo rap terug vuil.
Wat kan ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

De mate waarin je aquarium vervuild wordt is afhankelijk van een aantal zaken:

1: het aantal vissen: hoe meer vissen, hoe meer uitwerpselen en dus meer vuil. Best niet te veel vissen zodat je water niet te snel slecht wordt.

2: het aantal planten. Eigenlijk meer de hoeveelheid afgestorven planten. Deze zorgen ook voor veel afval.

3: het filtersysteem. Hoe krachtiger de filter hoe beter het water gezuiverd wordt. De ervaring leert dat de kleine binnenfilters die standaard bijgeleverd worden soms wat te licht zijn om een goede filtering te voorzien. Wat in deze ook belangrijk is, is het feit of alle water door de filter gepompt wordt. Soms gebeurt het dat een filtersysteem enkel de bovenste waterlagen opzuigt, waardoor er snel veel vuil bezinkt en de bodem dus snel vuil wordt. De ideale situatie is dat het water aan de ene kant van de bak onderaan wordt weg gezogen, door de filter gaat en aan de andere kant, bovenaan terug in het aquarium wordt gespoten. Zo krijg je een volledige circulatie.

Als dit allemaal op punt staat, zal je toch nog water moeten verversen om onzichtbare afvalproducten zoals nitraten ed. te verwijderen. 1 keer om de 2 weken 1/3 water verversen is zeker niet overdreven veel.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oké bedankt