mijn halsbandparkiet trekt haar hoofd in met snavel in de lucht en spreidt haar vleugels. waarom doet ze dit?

Ze doet dit vooral wanneer we op haar hoofdje krabben. Haar pupillen veranderen op dat moment constant van groot naar klein en smuit ze hierbij af en toe haar ogen. Ook knettert ze met haar snavel op dat moment. Maar het is niet zo dat ze bijt op dat moment.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is smuiten?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah, sluiten neem in aan :) Sorry.
Reddie
7 jaar geleden
Klinkt als genotzuchtige reactie.
Ofwel ze vindt het fijn.

Het beste antwoord

Het is een uiting van puur genot. Parkieten, als ze met meerderen zijn, krauwen elkaar altijd, meestal paarsgewijs. Nu heeft jouw halsbandparkiet het idee dat jij haar partner bent en reageert daar dus op met een soort lustgevoelens. Afhankelijk va het jaargetij kan zich dat ook uiten in paringsgedrag waarbij dat vleugel-spreiden veel voorkomt.
Ivana
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank u wel voor het advies :)

Andere antwoorden (1)

Als de parkiet zijn vleugels wijd houdt, heeft hij het erg warm. Soms doet een parkiet dit ook als hij geschrokken is of bang.
De parkiet krabt om het lijf te reinigen, je ziet ook vaak stofdeeltjes loskomen. Krabt je parkiet erg veel, dan kan hij parasieten hebben.
Dit heb ik van internet (http://parkieteninformatie.nl/gedrag-parkiet/)