wat is het nut van huisdieren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.9K
ronron1212
7 jaar geleden
Gezelligheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Huisdieren kunnen verveling of eenzaamheid tegen gaan.
Een dier heeft aandacht nodig. Sommige dieren veel, andere dieren weinig zoals een vis of een schildpad. Daarnaast kun je er naar kijken. Dieren observeren is plezierig.
http://animalfreedom.org/paginas/opinie/huisdieren/waarom_wil_de_mens_een_huisdier.html
Amadea
7 jaar geleden
En wat betreft een hond: reden om in beweging te komen om het dier uit te laten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor mij geldt: een huis zonder katten is toch geen thuis? Maar het nút? Op hulphonden na hebben we ze niet nódig. Net zoals je je geslachtsorganen niet nodig hebt voor iets anders dan voortplanting. Maar het leven is voor de meeste mensen gewoon leuker mét.

Antwoorden (6)

Voor veel mensen is een huisdier een vorm van gezelschap. Daarom worden honden, katten etc. etc. vaak gezien als vriend en lid van de familie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor de een is het gezelschap (eenzaamheid) en voor de ander verveling (sport) inderdaad, dat klopt, maar ook bezig zijn (verzorging) en een stapje verder fokken (plezier en/of handel) en rustgevend (kijken naar vissen werkt voor sommige mensen heel rustgevend en kalmerend).

Er zijn mensen die een hond is een hond en een kat is een kat zeggen, maar er zijn ook menen die ze liever hebben dan mensen, dan hun familie zelfs. Er is een gedichtje over in het frans:
Plus je connais les hommes, plus j'aime les bêtes! (Hoe beter ik mensen leer kennen, hoe meer ik van dieren houd!)

Trouwens er is nog een nut. Je komt eerder in contact met andere mensen, een honden eigenaar wordt tijdens het uitlaten eerder aangesproken dan een willekeurig iemand en iemand die een kat heeft, komt ook sneller in gesprek met de buren. (Positief of negatief : Hij heeft in de tuin... of Oh wat een lieve, mooie ...)

Antwoord

Bezig zijn, liefhebberij en/of handel en rustgevend (kalmerend)
en natuurlijk ook gezelschap en verveling.

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik vergat nog iets (dank Lies) een hulphond is ook een huishond, dubbelfunctie. Eigenlijk had ik hulphond en ook reddingshond en waakhond en politiehond ook moeten noemen, want dit zijn ook huisdieren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Een politiehond is meer een werkdier en geen huisdier.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens Amadea. Ook een politiehond hoort gewoon bij het gezin en gaat daarnaast met zijn baas mee naar het werk. Een politiehond is voor en na werktijd gewoon een huisdier, waar mee gespeeld, gerend en geknuffeld kan worden. Als de hond te oud is om te werken, blijft hij ook gewoon bij het gezin van de politieman, ook daarom is het belangrijk dat de hond zijn plek heeft binnen het gezin. Een lid van de hondenbrigade moet van honden houden, anders is hij/zij niet geschikt voor het werk.
Prima antwoord Jodokus, +.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea heeft gelijk, een politiehond (de speurhond of surveillancehond) behoort niet tot het gezin
Het is geen huisdier maar een "geweldsmiddel” en verblijft buiten dienst in de kennel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@conqie, deze info over K9 honden (in Amerika) komt vooral via via van een info waar iedereen artikelen op mag publiceren. De hond maakt deel uit ván het gezin betekent niet dat hij 'in' het gezin opgroeit. Doordat zij met hun geleiders mee naar huis gaan, moet het gezin zich richten naar zijn aanwezigheid. De pups worden aangeschaft door de KNPV en soms de eerste 12 maanden thuis opgevoed door gecertificeerde vrijwilligers. Socialisatie is de inprentingsfase waarbij het belangrijkste streven is dat de hond leert zijn zintuigen te ontwikkelen en geen angst te kennen.Het is geen opvoedingsfase om in het gezin mee te draaien als huishond.
Na één jaar begint de vierjarige training met een vaste geleider.
De hond komt niet in huis maar verblijft buiten in de kennel, dient maar één baas te hebben, dienen altijd onder appèl te staan en hebben geen fysiek contact met de gezinsleden. De dieren zijn eigendom van de politie, de meeste honden blijven in een hok bij de hondenbrigade.
Wanneer je ze uit hun kennel laat, is dat om samen te werken. De vaste begeleider kan (maar ook niet altijd) de hond, als deze met pensioen gaat, kopen voor een symbolische bijdrage, maar hij woont en overnacht in de kennel. Meestal worden de honden verkocht om als waakhond bij particulieren te worden ingezet.
Tegenwoordig worden nog maar weinig huisdieren gehouden om te werken ; dat was aanvankelijk namelijk het "nut"; een kat om de muizen te vangen, een hond om het erf te bewaken, te jagen, de schapen te drijven etc.

Maar naast "voor ons werken" zijn huisdieren aangenaam gezelschap, appeleren aan onze natuurlijke verzorgingsinstincten en leren met name kinderen een stukje verantwoordelijkheid (en helaas vaan ook de realiteit van leven en dood), en vormen met name voor alleenstaande mensen een manier om structuur in hun dag te krijgen en zelfs hun sociale leven in stand te houden. Ondanks dat huisdieren dus niet meer voor ons "aan de bak" hoeven, hebben ze nog altijd hun "nut" niet verloren.

En laten we ook niet vergeten dat er best een hoop huisdieren zijn die gehouden worden als een stukje decoratie, of een stukje imago, of uit interesse voor het dier. Overigens staat het belang van het dier daarbij beslist niet altijd voorop, zelfs niet bij mensen die daar zelf min of meer van overtuigd zijn ;-). Huisdieren houden we primair voor onsZELF.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Als aanvulling: Veel andere huisdieren (zoals kippen konijnen) zijn natuurlijk eigenlijk om op te eten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De mensen die ik ken die kippn houden, doen dat allemaal voor de eieren. (En de lol). Mijn opa fokte konijnen voor consumptie, maar dat zie je tegenwoordig volgens mij weinig meer. Bij de schoonouders van mijn zusje waren alle hobbydieren (behalve de paarden) uiteindelijk voor de slacht (schapen en koeien). Kreeg je altijd precies te horen welk lammetje dat je het jaar daarvoor de fles had gegeven op de barbecue lag ;-)
Vooral voor de gezelligheid en soms zelfs nog voor werk. Bijvoorbeeld Herdershonden voor het bewaken van het vee/erf. En paarden worden soms nog als trekdier gebruikt, maar de meeste huisdieren zijn voor de gezelligheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoals bovenstaande antwoorden inderdaad voor iedereen anders, ook afhankelijk van het huisdier.
- gezelligheid
- niet alleen thuis wonen / aanspraak (veel huisdiereigenaren kletsen soms wat tegen hun dier)
-sociale contacten bijvoorbeeld natuurlijk het lopen met de hond, maar ook clubs of tentoonstellingen waar je met je cavia of wandelende tak naartoe kan gaan
- waken, veiligheid (hond)
- structuur, vooral als iemand door omstandigheden (ziekte, beperkingen) niet kan werken, het kan voor sommigen zelfs de reden zijn om op normale tijden uit bed te komen
-De verantwoordelijkheid voor een ander levend wezen, kan zowel heel leerzaam als voldoenend zijn.
- therapie dier / adl dier (ondersteuning bij allerlei psychische danwel lichamelijke aandoeningen
- verjagen van ongedierte
- interessant, hobby, ook "kijkdieren" zoals insecten of vissen bijvoorbeeld
- beweging, vooral natuurlijk de hond maar ook andere dieren halen je van je bank af; er valt vaak iets schoon te maken
- het geeft -hopelijk- extra respect voor andere levende wezens behalve jezelf
- knuffeldieren: aangetoond goed voor de gezondheid, zoals verlagen van bloeddruk en aanmaken stofjes als oxytocine.
- ze brengen leven en humor met zich mee, vooral dan de dieren als konijn, kat, hond.
- als je een asieldier in huis neemt, geeft dat een goed gevoel omdat je dier een mooi leven kan geven. De dankbaarheid is hartstikke nuttig, net zoals elke "goede daad" (ook al doe je het voor jezelf) geeft het allerlei positieve reacties in je lichaam.

Ik kan nog wel even door gaan, maar bovenstaande is belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Meestal en vooral gezelsschap. Maar het kan ook zijn dan je een diertje een veilig thuis wil geven (want dat verdient iedereen) zoiets ofzo, is bij iedereen anders