wat is het nut van huisdieren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Voor veel mensen is een huisdier een vorm van gezelschap. Daarom worden honden, katten etc. etc. vaak gezien als vriend en lid van de familie.

Voor de een is het gezelschap (eenzaamheid) en voor de ander verveling (sport) inderdaad, dat klopt, maar ook bezig zijn (verzorging) en een stapje verder fokken (plezier en/of handel) en rustgevend (kijken naar vissen werkt voor sommige mensen heel rustgevend en kalmerend). Er zijn mensen die een hond is een hond en een kat is een kat zeggen, maar er zijn ook menen die ze liever hebben dan mensen, dan hun familie zelfs. Er is een gedichtje over in het frans: Plus je connais les hommes, plus j'aime les bêtes! (Hoe beter ik mensen leer kennen, hoe meer ik van dieren houd!) Trouwens er is nog een nut. Je komt eerder in contact met andere mensen, een honden eigenaar wordt tijdens het uitlaten eerder aangesproken dan een willekeurig iemand en iemand die een kat heeft, komt ook sneller in gesprek met de buren. (Positief of negatief : Hij heeft in de tuin... of Oh wat een lieve, mooie ...) Antwoord Bezig zijn, liefhebberij en/of handel en rustgevend (kalmerend) en natuurlijk ook gezelschap en verveling. Toegevoegd na 21 minuten: Ik vergat nog iets (dank Lies) een hulphond is ook een huishond, dubbelfunctie. Eigenlijk had ik hulphond en ook reddingshond en waakhond en politiehond ook moeten noemen, want dit zijn ook huisdieren.

Tegenwoordig worden nog maar weinig huisdieren gehouden om te werken ; dat was aanvankelijk namelijk het "nut"; een kat om de muizen te vangen, een hond om het erf te bewaken, te jagen, de schapen te drijven etc. Maar naast "voor ons werken" zijn huisdieren aangenaam gezelschap, appeleren aan onze natuurlijke verzorgingsinstincten en leren met name kinderen een stukje verantwoordelijkheid (en helaas vaan ook de realiteit van leven en dood), en vormen met name voor alleenstaande mensen een manier om structuur in hun dag te krijgen en zelfs hun sociale leven in stand te houden. Ondanks dat huisdieren dus niet meer voor ons "aan de bak" hoeven, hebben ze nog altijd hun "nut" niet verloren. En laten we ook niet vergeten dat er best een hoop huisdieren zijn die gehouden worden als een stukje decoratie, of een stukje imago, of uit interesse voor het dier. Overigens staat het belang van het dier daarbij beslist niet altijd voorop, zelfs niet bij mensen die daar zelf min of meer van overtuigd zijn ;-). Huisdieren houden we primair voor onsZELF.

Het NUT kan enorm zijn maar blijft een keuze uiteraard ;) Hier heb ik zelf 1 uit de roedel die perfect ( zelfs onopgeleid hiervoor) mij signalen geeft als soms een insult op komst is en ook de neuroloog kon dit bevestigen, dus alleen dat ia al nuttig lijkt me ?:) http://www.hondenuitlaatservicekennemerland.nl/category/wat-is-er-echt-nodig-voor-hechte-band-met-je-hond/ Hier lees je al hoe sterk een hond kan communiceren met de mens . Maar zonder liefde voor de hond lukt ook niet veel ; het moet wel klikken.

Vooral voor de gezelligheid en soms zelfs nog voor werk. Bijvoorbeeld Herdershonden voor het bewaken van het vee/erf. En paarden worden soms nog als trekdier gebruikt, maar de meeste huisdieren zijn voor de gezelligheid.

Zoals bovenstaande antwoorden inderdaad voor iedereen anders, ook afhankelijk van het huisdier. - gezelligheid - niet alleen thuis wonen / aanspraak (veel huisdiereigenaren kletsen soms wat tegen hun dier) -sociale contacten bijvoorbeeld natuurlijk het lopen met de hond, maar ook clubs of tentoonstellingen waar je met je cavia of wandelende tak naartoe kan gaan - waken, veiligheid (hond) - structuur, vooral als iemand door omstandigheden (ziekte, beperkingen) niet kan werken, het kan voor sommigen zelfs de reden zijn om op normale tijden uit bed te komen -De verantwoordelijkheid voor een ander levend wezen, kan zowel heel leerzaam als voldoenend zijn. - therapie dier / adl dier (ondersteuning bij allerlei psychische danwel lichamelijke aandoeningen - verjagen van ongedierte - interessant, hobby, ook "kijkdieren" zoals insecten of vissen bijvoorbeeld - beweging, vooral natuurlijk de hond maar ook andere dieren halen je van je bank af; er valt vaak iets schoon te maken - het geeft -hopelijk- extra respect voor andere levende wezens behalve jezelf - knuffeldieren: aangetoond goed voor de gezondheid, zoals verlagen van bloeddruk en aanmaken stofjes als oxytocine. - ze brengen leven en humor met zich mee, vooral dan de dieren als konijn, kat, hond. - als je een asieldier in huis neemt, geeft dat een goed gevoel omdat je dier een mooi leven kan geven. De dankbaarheid is hartstikke nuttig, net zoals elke "goede daad" (ook al doe je het voor jezelf) geeft het allerlei positieve reacties in je lichaam. Ik kan nog wel even door gaan, maar bovenstaande is belangrijkste.

Meestal en vooral gezelsschap. Maar het kan ook zijn dan je een diertje een veilig thuis wil geven (want dat verdient iedereen) zoiets ofzo, is bij iedereen anders

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100