Kat bloedarmoede, wat te doen?

Sinds ongeveer een week eet mijn kat slecht, heeft ze een bleke snoet en tandvlees en vermagert zij erg snel. Ik vermoedde bloedarmoede. De dierenarts wilde per sé eerst op andere ziektes testen. 175 euro aan testen verder blijkt inderdaad dat ze bloedarmoede heeft. Over een oorzaak kan de dierenarts geen uitspraken doen. Ik kreeg dus ook geen medicijn o.i.d. mee.

Ijzertabletten hebben 'geen zin'. Ik moet maar naar hun specialistische kliniek toe. Als ik daar ongeveer 1500 euro neerleg, kunnen zij 'misschien' achter de oorzaak komen. Commerciële bende als je het mij vraagt.

Heeft iemand ervaring met een kat met bloedarmoede? Of is er iemand die een dierenarts kent die wel kan ontdekken wat de oorzaak is?

Ik ga niet meer terug naar de desbetreffende dierenarts. Lees van tientallen andere klanten dezelfde ervaringen, je wordt bijna overal voor doorgestuurd naar hun specialistische kliniek.

Toegevoegd na 8 minuten:
Nog een toevoeging:

Het is geen kattenaids/leukemie. Daar is zij al op getest. Ze komt niet buiten en is altijd goed ontwormd en ontvlooid.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik wil iedereen graag bedanken voor de reacties! Er zat erg nuttige informatie tussen. Met jullie antwoorden kwam ik verder dan met informatie van de DA.
Helaas is mijn lieverd overleden, ongeveer 2 uur na het dierenartsbezoek. De enige troost die wij hebben, is het feit dat zij nu geen pijn meer heeft. Haar zusje mist haar ook, die zoekt nog regelmatig rond. Gelukkig is zij kerngezond, dit heb gelijk laten onderzoeken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
15.8K
Rieneke1
7 jaar geleden
Hoe gaat het nu met je kat Fleur? Heb je een update?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze is kort na het dierenartsbezoek overleden. Wij zijn er helemaal kapot van. Het arme schatje begon dezelfde avond nog vreselijk te stuiptrekken, 10 minuten later is zij overleden. Dit was ongeveer 2 uur na het dierenartsbezoek. De dierenarts heeft haar excuses aangeboden. Zij gaf toe dat ze ons het doodzieke katje niet mee had moeten geven, maar haar aan het infuus had moeten leggen. Ze was door haar bloedarmoede uitgedroogd. We zijn nog steeds ongelooflijk verdrietig, dit wil niemand meemaken. Je lieve huisdier zien overlijden is afschuwelijk. Het enige wat ons troost, is de gedachte dat ze nu geen pijn meer heeft. Haar zusje mist haar ontzettend, na het overlijden heeft zij 3 dagen heel weinig gegeten. Ook was ze continu aan het miauwen, ze zocht overal rond. Heel zielig gezicht. :( Gelukkig gaat het nu weer goed met haar, ze eet weer goed en lijkt over het verdriet heen te zijn. Nog bedankt voor je interesse en de informatie! En verder iedereen bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag!
Rieneke1
7 jaar geleden
Ach Fleur, dat is niet het nieuws waar ik op had gehoopt....wat een ellendige afloop. Voel je niet te schuldig hoor, want zoals je in mijn bericht kon lezen, is er lang niet altijd snel duidelijkheid, en het kan zo ontzettend snel gaan. Gecondoleerd met het verlies van je meisje, sterkte ermee, en geef haar zusje maar een zacht kroeltje van me.

Antwoorden (3)

Kan alleen maar zeggen, dat ik naar een andere dierenarts zou gaan. Duidelijk.

Als je n.b. aangeeft wat je denkt en bleek tandvlees wijst er op, zou daar toch op gecontroleerd moeten worden voor allerlei andere , duurdere? , testen.

Antwoord
Er is vast een andere dierenarts in je woonplaats, bel deze praktijk en wacht niet te lang, Ziek is ziek en dat moet behandeld en opgelost worden.

Succes!

Toegevoegd na 10 minuten:
Als laatste mogelijkheid kan je altijd nog naar Utrecht, maar dat is wel duur! Bel liever in een aangrenzende gemeente een dierenarts en overleg eerst. Vergeet niet alle medicijnen (niets?) door te geven en hoe haar gedrag normaal is en nu afgelopen week veranderd is. Beter schrijf je alles van te voren op , kan je ook niets vergeten. Hier nog de link naar de Universiteit voor Diergeneeskunde om eventueel contact op te nemen.

http://www.diergeneeskunde.nl/contact/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
VS wil duidelijk een diagnose, of iig een lijst met mogelijke oorzaken; geen beschouwingen over 'naar andere dierenarts' gaan.
Inekez1
7 jaar geleden
Er wordt gevraagd 'wat te doen'. Als antwoord wordt advies gegeven over toch snel te laten onderzoeken. Niemand kan online een diagnose stellen voor een kat.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Het UKG is wel een hele goede kliniek en je kunt daar ook een betaalregeling krijgen indien nodig. + van mij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Helaas is mijn lieverd overleden, ongeveer 2 uur na het dierenartsbezoek. De enige troost die wij hebben, is het feit dat zij nu geen pijn meer heeft. Haar zusje mist haar ook, die zoekt nog regelmatig rond. Gelukkig is zij kerngezond, dit heb gelijk laten onderzoeken. Uiteraard heb ik mij gelijk in laten schrijven bij een andere dierenarts. Zij kon niet geloven dat ik zo onprofessioneel 'geholpen' ben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg Fleur!
Hopelijk heb je nu iig een goede da te pakken, deze reactie is prettig en klinkt veelbelovend. Weet niet hoe het nu verlopen is, maar een tip voor een eventuele andere keer voor nu het zusje (zij zoekt zusje...), geef de overgebleven kat(ten) een dag of wat (weet niet precies) de gelegenheid aan de overledene te ruiken , dan weten zij wat er aan de hand is. Hoeven niet meer te zoeken, dus ook rust in de tent. Dat is zeker een troost. Sterkte hoor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
......voor nu het zusje (zij zoekt zusje…), geef de overgebleven kat(ten) een dag of wat (weet niet precies) de gelegenheid aan de overledene te ruiken en ...AFSCHEID TE NEMEN...dan weten zij wat er aan de hand is ...KUNNEN ZIJ ZELF CONSTATEREN...
Dit werkt. Hoeven niet meer te zoeken, dus ook rust in de tent.
Bloedarmoede is geen ziekte op zich, maar een symptoom, en kan enorm veel oorzaken hebben. Infectueuze anemie, afwijkingen aan het immuunsysteem, vergiftiging, kleine maar langdurige inwendige bloedingen, nierproblemen, beenmergproblemen, er is zoveel mogelijk, en dan ben ik vast nog wel oorzaken vergeten te noemen.
Denk er niet te licht over: ik ben er een kat aan verloren in een paar dagen tijd. je hebt bloedonderzoek laten doen, maar dat heeft wel wat ziektes uit kunnen sluiten, maar verder nog geen duidelijkheid gegeven. Nu ias verder onderzoek nodig:echo om te beginnen, en misschien ook nog een scopie van maag en darmen, of beenmergonderzoek. Vraag verwijzing naar een gespecialiseerde dierenkliniek, en wacht vooral niet te lang! Succes met je katje!
Rieneke1
7 jaar geleden
Wat te doen ? Je zult een keuze moeten maken. En een heel vervelende, want het gaat om geld. Veel geld.

Natuurlijk is je eerste ingeving verdere diagnostiek naar de oorzaak, want zoals Rieneke al aangeeft, is bloedarmoede zelf eigenlijk geen op zichzelf staande ziekte die met een eenvoudig pilletje of dieet te behandelen is.

De kans is groot dat er na veel duur onderzoek - dat ook heel naar voor het dier kan zijn - een aandoening uit komt rollen waar weinig tot niets aan gedaan kan worden, of die een zeer kostbare behandeling vraagt zonder garanties. Natuurlijk is er een kans dat er een goed behandelbare ziekte "uit rolt", maar ook die zal een prijskaartje hebben.

Je zult dus voor jezelf moeten overwegen of je de kosten - die aanzienlijk zullen zijn - daarvoor wilt maar ook KUNT maken, want het kan waanzinnig uit de klauwen lopen. Dat kan een flink dilemma zijn, maar nu de mogelijkheden (en kosten) van de dierenarts die van mensen lijken te benaderen, maar niet gedekt worden door het ziekenfonds (en zeker niet volledig, áls je al een "kattenziekenfondsverzekering" had afgesloten) ben je niet de enige die voor dit dilemma komt te staan.

Helaas zijn er nogal wt dierenartsen die je een beetje bewust of onbewust - een schuldgevoel proberen te geven als je de keuze maakt waar zij het minst aan verdienen, maar dáár hoef jij je helemaal niks van aan te trekken. Zij zijn er voor JOU en niet andersom. Als je je zodanig behandeld en niet serieus genomen voelt, wordt het zaak een andere dierenarts te zoeken. Niet iedereen kan nu eenmaal een maandsalaris neerleggen voor een operatie of behandeling bij een huisdier, hoe dierbaar het beestje je ook is. Het blijven wel dieren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Helaas is mijn lieverd overleden, ongeveer 2 uur na het dierenartsbezoek. De enige troost die wij hebben, is het feit dat zij nu geen pijn meer heeft. Haar zusje mist haar ook, die zoekt nog regelmatig rond. Gelukkig is zij kerngezond, dit heb gelijk laten onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel triest, maar msischien kun je je troosten met de gedachte dat als je WEL die medische molen in was gegaan, er waarschijnlijk ook geen remedie was gevonden en het beestje meer of langer had moeten lijden. Nog even los van de kosten. De laatste paar dagen van onze kat (acuut nierfalen) zijn achteraf rekken van zijn lijden geweest, en hebben zo's slordige 800 euro gekost. Achteraf gezien was hem laten inslapen na de diagnose een betere keus geweest, maar dierenartsen weten je nogal subtiel een keuze te laten maken die je je eigenlijk niet kunt veroorloven :-(
Rieneke1
7 jaar geleden
Marleen, in z'n algemeenheid ben ik dit niet met je eens. Katten met acuut nierfalen kunnen weer enorm opknappen na drie dagen opname en infuus, en dat kost geen 800 euro. Op het specifieke geval van jouw kat kan ik niet ingaan, maar in z'n algemeenheid heeft behandeling zeker zin.