Is het vervelend voor goudvissen om constant tegen de stroming, opgewekt door de filter, in te moeten zwemmen?

Hebben mijn vissen genoeg rust als ze er constant voor moeten zorgen dat ze niet aangezogen worden door de filter? Of zet ik hem beter af en toe uit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Een matige stroming kunnen goudvissen nog wel waarderen. Is de stroming echt te sterk zal het hen zoveel energie vergen om tegen de stroming in te blijven zwemmen dat ze gestresseerd raken en ziek worden.

Maar! Je filter af en toe uitzetten is zeker geen oplossing! In de filter zitten namelijk belangrijke reinigingsbacteriën die wanneer er geen stroming door het filter gaat snel te lijden hebben onder een zuurstofgebrek en afsterven. Door je filter af en toe uit te zetten zorg je dus voor een filter zonder reinigingsbacteriën oftewel een filter die niet reinigt. Hierdoor zullen de giftige stoffen zich in het water opstapelen en zijn je vissen nog sneller dood.

De enige juiste oplossing is er dus voor te zorgen dat de stroming door het filter wordt verminderd (2de pluspunt is dat de filter het water beter kan reinigen bij een trage doorstroming dan bij een snelle). Is het een nieuwe filter? Wacht dan rustig even af, door de vervuiling van het filter zal de doorstroming wel vanzelf verminderen. Is dat niet het geval zal je andere oplossingen moeten bedenken om voor meer weerstand voor de stroming te zorgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben een plantje gaan halen die nu het aquarium in 2 delen verdeelt, aan de ene kant stromend water waar het pompje staat, en aan de andere kant iets rustiger water waar ze kunnen uitrusten en dergelijke. Bedankt voor de tip!

Andere antwoorden (1)

Nee, ze zullen dood gaan van vermoeidheid. Stel jezwlf voor in een golfslagbad waar je niet uit kunt.

Je bak is te klein of je filter te groot. Een normale bak hoort het filter 24/7 te werken en hebben de vissen er geen last van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vissen in de zee of rivier zitten toch ook niet stil water, daar zit ook welleens een beetje golfjes en stroming, dus daar gaan ze echt niet dood van hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vissen in de natuur zoeken inhammen en stenen om uit de stroming te rusten.