Heeft mijn hamster een slaapstornis?

Hallo,
Vandaag heb ik een hamster gekocht. Twee uur nadat ik hem heb gekocht ging ik in het kooitje kijken en reageerde hij niet. Toen ik het wol omhoog reageerde hij ook niet en meestal horen hamsters gelijk wakker te worden en kijken wat het is. Maar die van mij bleef slapen. Ik kon hem gewoon aaien en hij ademde wel. Wat zou dit betekenen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Laat hem eens lekker "acclimatiseren" en kijk over een dag of twee nog eens. Maak je niet bezorgd.
Rieneke1
7 jaar geleden
Hij zal uitgeput zijn van de stress van de verhuizing. Verder is het een dier wat je overdag met rust moet laten. Het beste is te wachten tot hij zelf in de schemering wakker wordt en tevoorschijn komt. Steeds overdag wakker maken geeft veel stress, wat weer de weerstand verlaagt, en je eindigt met een ziek dier.
Rieneke1
7 jaar geleden
http://www.licg.nl/kk/dieren/zoogdieren/hamster.html

Antwoorden (1)

Nee, je hamster heeft geen slaapstoornis.

Hamsters zijn van nature nachtdieren. Ze slapen overdag en zijn vooral 's avonds en 's nachts actief. Dat proces is moeilijk zo maar om te draaien: hij zal eraan moeten wennen om ook eens overdag even wakker te zijn, of jij moet hem overdag met rust gaan laten.

Toegevoegd na 13 minuten:
Volgens de opmerking "Hou er rekening mee dat als je een slapende hamster overdag wakker maakt dit een negatieve invloed heeft op de levensduur en het gedrag van het dier." op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Hamsters is het zelfs heel onverstandig om een hamster overdag wakker te maken. Of dat waar is, weet ik niet.

Je hamster kan overigens schrikken en van schrik bijten als je hem wakker maakt. Dat moet je dus heel voorzichtig en langzaam doen, zodat hij echt goed wakker kan worden.