Weet iemand hoe je het beste roet uit katers vacht krijgt?

Onze logeerkat durf ik zo niet terug te geven. Hij sprong de schoorsteen in en ving een muis! Zijn hele voorkomen is veranderd omdat zijn witte vacht grijs is van het roet. We probeerden al vochtig keukenpapier maar dat is niet afdoende... Of moeten we wachten tot hij een nieuwe bovenvacht krijgt? Hoe lang duurt dat? Hij poetst zichzelf slecht, niet over zijn snoet althans. Zijn pootjes heeft hij wel al een heel eind schoongelikt.....

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Gewoon even wassen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bus scheerschuim op de kater spuiten, dat loopt hij er vanzelf weer af (en het roet hopelijk ook)...!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
freekfluweel, dank, dat klinkt praktisch, maar is scheerschuim niet toxisch?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als een kin het kan hebben kan een kat dat ook! http://tinyurl.com/hh7t4xh
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Euh.. maar die kat gaat dat oplikken hé? Dat doet je kin niet..
Rieneke1
7 jaar geleden
Vriendelijk verzoek om Freek te laten lullen. Freek: eet jij lekker een bus scheerschuim leeg, ja?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor alle reacties. Ik ga nog wat poetsen met washandje met verdund afwasmiddel. Was tip van dierenwinkel. En hopen dat het tzt verdwijnt door verharing.

Antwoorden (1)

:lol: Ik zie het voor me.....
Heeft de eigenaar niet een klein beetje gevoel voor humor ? Ik zou me ziek lachen als ik mijn kat kwam ophalen met zo'n verhaal.

Roet is echter vies spul, en vettig, en dat krijg je er zonder 'vetoplosser' (zeep, afwasmiddel) niet af ; en een kat wassen....hmmm, dan moet hij je wel HEEL erg vertrouwen. Het is echter niet goed hem het op te laten likken ; roet is best wel rotzooi, hoe minder hij binnenkrijgt hoe beter.

Het komt overigens vaker voor dan je denkt :
http://www.howtocleanstuff.net/how-to-clean-soot-from-a-cats-fur/
https://groups.google.com/forum/#!topic/nl.huishouden/nzjBuEKcoz8
https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110125132443AAYCyvz
http://www.catster.com/answers/question/how_do_i_clean_soot_off_a_cat-16777

Er wordt over het algemeen toch wel geadviseerd hem te wassen - maar ook daarmee kun je het gebeurde niet geheel "verhullen" danwel verwijderen. Je kunt zelfs eventueel bij de dierenarts terecht voor een wasbeurt als je niet vertrouwt genoeg bent met de kat.

Ook met "billendoekjes" (babydoekjes) kun je een heel eind komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je zeer! Ja, ik probeerde het ook met die doekjes, maar we vragen ons af of die zeep niet schadelijk is. De eigenaar heeft heel veel gevoel voor humor, maar lullig vind ik het wel...
Een wasbeurt zal ik met haar overleggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou ik ook doen ja: wassen alleen in overleg. Ik zou veel liever m'n kat zelf in bad doen als dat onvermijdelijk was. Je kunt wél proberen zoveel mogelijk uit te kammen, dat zal allicht al schelen.
Rieneke1
7 jaar geleden
Wassen idd, er zit niets anders op. Er bestaat shampoo speciaal voor dieren, en leg een handdoek neer waar hij z'n klauwen in kan zetten. Kleed jezelf ook goed waterdicht aan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die hele enkele keer dat onze kat gewassen MOEST worden, ging ik gewoon poedelnaakt mee in de douchecabine ; droog blijf je toch niet - en helemaal zonder kleerscheuren ook niet, als hij er een grondige hekel aan heeft. Er was echter maar één kat bij die er ECHT niets van wou weten; de meesten ondergaan het treurig maar gelaten. Heel belangrijk : Zachte straal, zachte handen.
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik doe een vuilniszak met gat erin over m'n hoofd. Bloot durf ik niet echt want sommige poezels ontpoppen zich tot monsters als ze water zien aankomen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Ik vraag me af of dat roet wel zo slecht is. Een beetje koolstof is namelijk totaal ongevaarlijk. Het wordt zelfs gebruikt als ontgifter en om diarree te stoppen. Over het algemeen brand je in een open haard toch schoon (ongeverfd) hout. Al zou ik persoonlijk de kat óók een wasbeurt geven. Al was het maar om de meubels e.d. niet onder de zwarte vlekken te laten komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb een paar keer een kat echt móeten wassen, deed het altijd met twee vrouw sterk, met lauwwarm water in de spoelbak. Stevig maar liefdevol vasthouden, en rustig blijven praten tegen 't dier. Soms ontkom je er inderdaad gewoon echt niet aan. Er naakt mee onder de douche zou ik ook niet durven, maar ik heb ook gewoon niet genoeg kracht in m'n armen om het alleen te doen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik neem mijn Videl (poes) gewoon mee de douche in. Ze vind het heerlijk. Als je de poes gaat wassen doe dit dan niet in het bad. Dat is glad en vaak vinden katten een badkuip niet leuk. Gewoon in de douche(kabine) en neem de hand douche. Zet de straal niet te hard. Wel warm (niet heet) ga voorzichtig met de douchekop in de richting van de kat. Niet ineens helemaal kledder maken. Ik heb het altijd zo gedaan en het gaat prima. Onze Voldy (kat) vind het niet leuk. Maar staat het wel toe. Zonder drama of opengescheurde armen. Blijf rustig. Praat tegen de poes met een lieve stem en doe niets haastig want daar schrikken katten snel van. Ik kan onze poes zelfs drogen met de föhn. Als ik deze niet op de hardste stand (minder lawaai) zet en niet op haar kop richt. Wel opletten ik doe bij föhnen altijd mijn hand erbij zodat ik voel of het niet te heet is. Daarna maak ik een handdoek lekker warm met de föhn of in de droger en leg deze op de favoriete plek van de poes en laat haar zien dat deze er ligt. Dan rilt ze zich daar lekker in. En ze krijgt een snoepje.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
*rilt = rolt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Grappig om te lezen hoe iedereen z'n eigen methoden heeft voor het katwassen. Ik heb er nu twee die nog niet zo lang mijn woning met me delen en ik heb ze dan ook geen van beiden ooit in bad gedaan. Ik ben heel benieuwd hoe ze daar op zouden reageren. Ik heb één meisje dat best eenkennig is en echt míjn poesje is; twee of drie anderen die hier vaak komen mogen haar af en toe ook aaien, maar het liefst alleen als ze veilig bij mij ligt. Meestal komt het er op neer dat ik alles met haar kan doen. Zelfs als ze laat merken dat ze het niet leuk vindt, doet ze tegen mij nooit lelijk. De kater is een geval apart, die laat héél veel toe en iedereen mag zo'n beetje alles met hem doen, maar als hij iets echt niet wil, dan gebeurt het ook niet. Meneer gebruikt dan zijn tanden. Bijna altijd zachtjes, maar pas zat hij een keer klem met zijn pootje en heb ik gemerkt wat er gebeurt als hij in paniek echt doorbijt. Hoe hij denkt over water, weet ik nog niet. Dus dat zou wel eens spannend kunnen worden als dat ooit nodig is. (Voordeel is dat ik vanwege dat incident met z'n pootje wel weer voor tien jaar beschermd ben tegen tetanus, lol.)